گزارش/
صنعت قطعه سازی آذربایجان شرقی زیر چرخ خودروسازان
1404/04/29 - 10:59 - کد خبر: 141445
نسخه چاپی
نصر: آذربایجان شرقی در تولید و تأمین قطعات خودرو یکی از استانهای پیشرو و نقشآفرین کشور به شمار میرود اما بی مهری خودروسازان و تاخیر در پرداخت بدهیها، فعالان این حوزه صنعتی را با چالش مواجه کرده است.
به گزارش نصر، از اوایل دهه ۷۰ قطعهسازان آذربایجان شرقی نقشی مؤثر در تأمین نیازهای ایرانخودرو و سایپا ایفا کردند؛ اما با بیمهری خودروسازان و بدعهدی در پرداخت مطالبات، به تدریج این ظرفیت به سمت زنجیره تأمین تراکتورسازی هدایت شد و اکنون حدود ۹۲ درصد قطعات تراکتور نیز در داخل تولید میشود.
اما در ماه های اخیر بی مهری خودروسازان به شرکت تراکتورسازی هم تعمیم یافته و ادامه فعالیت قطعه سازان استان را در سایه ای از ابهام قرار داده است.
در همین پیوند، بهراد فرشاد، رئیس انجمن قطعهسازان استان آذربایجانشرقی، با ابراز نگرانی جدی از وضعیت بحرانی صنعت قطعهسازی استان، نسبت به روند پرداخت مطالبات قطعهسازان توسط شرکت تراکتورسازی ایران هشدار داد و گفت: صنعت قطعهسازی از صنایع پیشران و با اشتغالزایی بالا در استان است و امروز متأسفانه در سایه بیتوجهی مدیریت برخی واحدهای صنعتی کلان استان، با تهدید جدی مواجه شده است.
وی با اشاره به عشق و تعصب بیمثال قطعهسازان استان به صنعت تراکتورسازی ادامه داد: قطعهسازان این استان با کمترین حاشیه سود و بالاترین کیفیت، سالها با افتخار در زنجیره تأمین تراکتورسازی فعالیت کردهاند. اما از ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۳، مجموعه تراکتورسازی به دلایلی همچون رکود بازار و عدم همکاری بانکها، موفق به تسویه مطالبات نشده است؛ در حالی که خرید قطعات همچنان ادامه داشته است.
فرشاد نسبت به تعطیلی تدریجی واحدهای قطعهسازی هشدار داد و افزود: تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی آغاز شده است و از پایان تیرماه این روند سرعت بیشتری خواهد گرفت.
وی اظهار کرد: در شرایطی که استان با کمبود نیروی کار مواجه است، این خطر وجود دارد که در صورت بهبود اوضاع شرکت، دیگر زنجیرهی تأمینی برای تولید تراکتور در استان وجود نداشته باشد.
رئیس انجمن قطعهسازان استان آذربایجانشرقی با بیان اینکه ما تراکتورسازی را متعلق به همه مردم میدانیم و انتقاداتمان از سر دلسوزی و مسئولیتپذیری است، گفت: نجابت قطعهسازان با بیتوجهی پاسخ داده شده و ناچار به طرح مسائل داخلی در سطح مقامات استانی شدهایم زیرا نگین صنعت استان در معرض تبدیل شدن به ماشینسازی دوم است.
مطالبات قطعه سازان پیگیری می شود
استاندار آذربایجان شرقی هفته گذشته در جلسه رفع موانع تولید، با اشاره به مشکلات قطعهسازان در حوزه نقدینگی و تأخیر در وصول مطالبات، اعلام کرد: پیگیری مطالبات این واحدها در دستور کار قرار دارد و این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد.
بهرام سرمست با بیان اینکه تسویه مطالبات انباشتهشده قطعه سازان استان از شرکتهای خودروسازی نیازمند تدبیر و پیگیری ملی و استانی است، حرکت قطعهسازان به سوی تولید قطعات مورد نیاز تراکتورسازی، اقدامی ارزشمند است، زیرا در این مسیر، زنجیره تولید دروناستانی توسط شرکتهای بومی تأمین میشود.
وی با اشاره به ظرفیتهای مهم استان در حوزه قطعهسازی، گفت: آذربایجان شرقی در زمینه تولید و تأمین قطعات خودرو یکی از استانهای پیشرو و نقشآفرین کشور بوده و ضروری است با برنامهریزی و سیاستگذاری هدفمند، زنجیره تولید این صنعت در داخل استان تکمیل شود.
وی با اشاره به توسعه ناقص و جزیرهای صنعت قطعهسازی در سالهای گذشته، اضافه کرد: متأسفانه این صنعت نتوانسته به شکوفایی و جایگاه واقعی خود برسد و برای رسیدن به رشد مطلوب، باید نگاهی منسجم، بلندمدت و فناورانه به این حوزه داشت.
سرمست با اشاره به شرایط دشوار کشور در دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و تحریمهای اقتصادی اظهار کرد: بروز این شرایط، برنامهریزیها و اقدامات ما را تحت تأثیر قرار داد، اما با روحیه بالای مردم و فعالان اقتصادی، از این شرایط عبور خواهیم کرد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین تاکید کرد: حتی در شرایط فعلی نیز باید نگاه سیاستگذاران به آینده و فناوریهای نوین معطوف باشد و مزیتهای رقابتی استان در این مسیر لحاظ شود.
بنا به این گزارش، ۱۷۰ واحد قطعه سازی با پنج هزار نفر نیروی کار در آذربایجان شرقی فعال هستند.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایرنا