گزارش نصر از بیست و سومین صبح های خلاق در تبریز/

صبح خلاق تبریز با طمع مشقت های یک عکاس خبری

1398/11/19 - 16:42 - کد خبر: 14142 نسخه چاپی

نصر: صبح ‌‌های خلاق یا CreativeMornings رویدادی خلاقانه است که برای صبح‌ های شرکت ‌کنندگان برنامه‌ ی ویژه ‌ای دارد.

به گزارش نصر، صبح ‌‌های خلاق عنوان رویدادی بین‌ المللی است که در بیش از ۲۰۰ شهردر سراسر جهان و در بیش از ۶۵ کشور برگزار می ‌شود و هدف آن ایجاد بسترهای لازم برای شکوفایی خلاقیت در بین جامعه است. این رویداد در سال ۲۰۰۸ توسط تینا راث ایزنبرگ، طراح سوئیسی پایه ‌گذاری شد.
رویداد صبح خلاق در آخرین جمعه از هر ماه میلادی بر پایه یک موضوع (تم) بین ‌المللی برگزار می ‌شو و جوانان با استعداد، افراد خلاق، هنرمندان، فعالان اجتماعی، سرمایه ‌گذاران و ... مخاطب این رویداد هستند.
 تمام شهرهای عضو، در آن ماه از یک یا دو سخنران دعوت می ‌کنند تا به مدت ۲۰ دقیقه در خصوص موضوع مشخص شده صحبت کنند. این موضوعات نیز توسط شهرهای عضو به ترتیب عضویت پیشنهاد داده می‌ شود.
افراد به صورت رایگان و آزاد با ثبت نام در وب ‌سایت رسمی، در آن شرکت می ‌کنند و پس از صرف صبحانه، با حضور در سخنرانی از مطالب مطرح شده استفاده کرده و می ‌توانند پاسخ سوالات خود را از زبان سخنران بشنوند و با افراد خلاق جامعه خود بیشتر آشنا شده و زمینه‌ های مختلف همکاری و ارتباطات بیشتر را از طریق شبکه ‌سازی فراهم کنند.
در این رویداد، ابتدا حضار به احترام جان باختگان حوادث ماه اخیر یک دقیقه سکوت کرده و سپس برنامه با شروع مسابقه ای مفرح و شاد آغاز شد که برای فرد برنده شده از طرف اسپانسر این رویداد، جایزه ای در نظر گرفته شده بود.
این رویداد به میزبانی لاله پارک و حمایت های چرم دورسا و آموزشگاه زبان گلدیس برگزار شد.
سخنران این ماه صبح خلاق تبریز با موضوع "گمشده"، یکی از عکاسان خبرنگار مطرح در شهر تبریز است که عمده تاکیداش به صدای مردمی بودن است.
"آیدین تبریزی" متولد سال 1367، با مدرک ارشد مهندسی شهرسازی و عکاس خبری آژانس خبری تحلیلی نصر نیوز است.
این عکاس خبری در بیست و سومین رویداد صبح خلاق به ماهیت شروع فعالیت هنری خود اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۸۴ علاقه شدیدی به عکاسی داشته و از همان سال کار حرفه ای خود را آغاز کردم. از سال ۱۳۹۱ وارد عکاسی خبری شدم، حرفه ای که با آن احساس آرامش کرده و میتوانستم از خودم احساس رضایت داشته باشم.
وی افزود: در برف و بارون، سیل و زلزله و آتش در شادی و غم، تنها من و دوربین ام کنار هم بودیم تا صدای آدمای بی صدا باشیم؛ امروز با گذشت ۷ سال همچنان عاشق عکاسی و علی الخصوص عکاسی خبری هستم.
تبریزی ادامه داد: امروز شاید بیشتر شما منو به عنوان یک خبرنگار فعال در حوزه محیط زیست، میراث فرهنگی و معضلات اجتماعی بشناسید و البته خود من نیز، ذات مطالبه گری من باعث شده به این‌مسیر روی آورده و همین آیدین را دوست داشته باشم؛ آیدینی که دوست دارد صدای مردم باشد.بی تردید در مداقع بروز خطرات و حوادث طبیعی، یک خبرنگار سریعتر از نیروهای امدادی در صحنه حضور دارد.
این عکاس خبری اظهار کرد: متاسفانه من به عنوان خبرنگار، همیشه دارای مشکلات عدیده ای از طرف مسئولین هستم که علاوه برآن باید مشکلات مردم را نیز حل کرده باشم. به عنوان مثال، جهت پوشش اخبار مشکلات موجود در فضای سبز شهر تبریز، مسئولین استانی از بنده شکایت کرده و ۳ روز در حبص بودمو البته به این‌اتفاقات تقریبا عادت کردم
تبریزی اذعان کرد: مسئله گم‌شده محیط زیست و سایر موضوع های مرتبط مثل میراث فرهنگی به این موضوع دلالت دارد که وقتی گم‌می شوند و اگر نادیده گرفته شده و اهمیتی داده نشود، مردم نیز به دنبال این گمشده نمی روند؛ همانند اینکه کسی گوشی خود را گم‌کرده باشد ولی سراغی از گمشده خود را نگیرد. این در حالی است که شاید وقتی کوچکترین و بی ارزشترین اشیاء خود را گم می کنند، همواره برای پیدا کردن آن دست به هرکاری می زنند. نباید از اتفاقاتی که در پیرامون ما می افتد، ساده بگذریم
وی با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد یکی دیگر از بهترین راه های آشنایی مردم با گم‌کرده هایشان است، تصریح کرد: یکی از دغدغه های میراث فرهنگی، عدم توانایی در حفظ میراث فرهنگی خود است چرا نباید در خصوص حفظ میراث ارزشمند شهر و فرهنگ خود مطالبه داشته باشد؟!
تبریزی به درجه آزادی بیان اشاره کرد و گفت: هر کشر دموکراتیک یک سری خطوط قرمزی دارد ولی در تبریز برخی خطوط ناشناخته ای هم وجود دارد.
این عکاس خبری ابراز کرد: در کشور های توسعه یافته، یک رسانه بازوی قدرتمندی محسوب می شود که می تواند دنیا را به تسلط خود درآورده و آن را مدیریت کند اما این در حالی است که در کشور های در حال توسعه هول محور مدیریت ها را نبود آزادی بیان تلقی می کنند.
وی با اشاره به اینکه خبرنگار باید از جنبه احساسات خود به نحو احسن‌استفاده کند، اظهار کرد: خبرنگار کسی است که به مسائل حرفه ای تر نگاه کرده و نمی تواتد از مسائل هرچند ریز به سادگی گذشته و بی توجه باشد. احساس خطر برای خبرنگار هیچ مفهومی ندارد؛ من حتی از خطرهای که درکنار خود دارم، نهایت لذت را می برم.
انتهای پیام/
صبح خلاق تبریز با طمع مشقت های یک عکاس خبری سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار