خبر/

گرگ‌ها همچنان در نزدیکی شهرک‌های اقماری شهر زنجان جولان می‌دهند

1398/11/19 - 12:45 - کد خبر: 14107 نسخه چاپی

نصر: گرگ‌ها به منظور تغذیه به حریم شهر زنجان وارد شده و نیمه شب‌ها در نزدیکی شهرک‌های اقماری شهر جولان می‌دهند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، یک شهروند زنجانی گفت: نصفه های شب با چشم خود چند قلاده گرگ را در نزدیکی های بیمارستان آیت الله موسوی شهر زنجان مشاهده کردم و با اینکه درون خودرو بودم به خود لرزیدم.
یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: چند روز قبل در منطقه ثمین زنجان، حین رفتن به منزل یک قلاده گرگ که در تاریکی چشمانش برق می زد را از داخل خودرو مشاهده کردم و با موبایل عکس گرفتم.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: قریب یک ماه است گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده چند قلاده گرگ در نقاط مختلف شهر زنجان ازجمله مرکز تحصیلات تکمیلی، منطقه آزادگان، کوی فرهنگ و شهرک الهیه، به این اداره کل اعلام می شود و اما هیچ حمله از سوی این گونه جانوری صورت نگرفته است.
پرویز رستمی در گفت و گو با خبرنگار افزود: قریب ۲۰ مورد به منظور دفع گرگ های مشاهده شده در این مناطق، ماموران یگان حفاظت محیط زیست زنجان به محل‌های اعلامی، اعزام شده و با ایجاد سر و صدا و شلیک گلوله، آنها را از متواری کرده‌ایم.  
وی با بیان اینکه مشاهده سه قلاده گرگ در مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان موجب ترس و وحشت دانشجویان شده بود، اظهار داشت: این سه قلاده گرگ‌، این مرکز را محل آمد و شد خود به منطقه آزادگان و شهرک نصر قرار داده‌ بودند تا راحتر و سریعتر به پسماندهای غذایی دست یابند که به خاطر ایمنی و آرامش دانشجویان، هر شب عوامل گشت‌ یگان حفاظت این اداره کل به محل یاده شده اعزام می‌شدند تا با ایجاد سر و صدا و ترس، آنها را از منطقه دور نگه دارند.
رستمی با بیان اینکه یک مورد مستندسازی نیز از گرگ‌های مشاهده شده درکوی فرهنگ صورت گرفته است افزود: با شهرداری مکاتبات لازم انجام شده است تا با توجه به احتمال حمله گرگ به ساکنین، نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها و پسماندهای غذایی مبادرت کنند تا این جانوران وحشی به خاطر تغذیه وارد سکونت‌گاه‌های انسانی نشوند.  
وی ادامه داد: از ساکنین این مناطق درخواست می شود شب ها از گذاشتن پسماندهای غذایی در مقابل درب منازل خود خودداری کنند تا جانوران گوشتخواز ازجمله گرگ ها به منظور تغذیه به سکونت‌گاه های انسانی وارد نشوند.  
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان از عموم مردم به ویژه ساکنان شهرک‌ها و حاشیه‌نشینان شهر زنجان خواست در صورت مشاهده گرک، بلافاصله موضوع را با اداره کل حفاظت محیط زیست در میان بگذارند تا نسبت به متواری کردن آن اقدام شود.
رستمی افزود: گرگ‌ها بطور معمول شب‌های زمستان که سرد و یخی است به منظور تغذیه وارد حریم‌های انسانی می‌شوند که لازم است اقدامات حفاظتی و مراقبتی از سوی افراد جدی گرفته شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان نیز گفت: کمبود طعمه در طبیعت باعث نزدیکی گرگ‌ها به جوامع روستایی و شهری می شود که این نیز برای انسان‌ها و دام‌های اهلی خالی از تهدید و خطر نیست.
اسماعیل قلی‌زاده افزود: روستاییان باید از ریختن زباله‌ها و رها کردن لاشه حیوانات تلف شده در حاشیه روستاها و شهرنشینان نیز از گذاشتن پسماندهای غذایی در ساعت شب در مقابل درب منازل، اجتناب کنند چرا که وجود زباله‌ و لاشه حیوانات، عامل و محرکی برای نزدیک شدن گرگ‌ها به سکونت‌گاه‌های انسانی است.
انتهای پیام/
گرگ‌ها همچنان در نزدیکی شهرک‌های اقماری شهر زنجان جولان می‌دهند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار