محمدحسین ادیب در تبریز:

بانک ها بیش از توان خود به سپرده ها سود می دهند

1398/02/19 - 14:15 - کد خبر: 1410 نسخه چاپی

نصر: اقتصاددان برجسته کشورمان گفت: وی با اشاره به اینکه 76 درصد سپرده ها فارغ از گردش بانکی هستند، تصریح کرد: کاهش ارز و کاهش سرمایه گذاری در بانک موجب شد تا بانک ها نتوانند سود کنند؛ این در حالی است که بانک ها بیش از توان خود به سپرده ها سود می دهند.

به گزارش نصر به نقل از ستاد اطلاع رسانی ششمین دوره معرفی برترین شرکت های منطقه غرب و شمالغرب کشور، دکتر محمدحسین ادیب در ششمین همایش ایران تک در تبریز گفت: 3 میلیون بشکه گاز بیشتر تولید می کنیم. الان مدعی تحریم ها را داری، 600 هزار بشکه نفت را صادر خواهیم کرد. 18 کشور همسایه هستیم. اگر صادرات نفت صفر شود معادل 7 بشکه نفت به ارزش 180 ملیارد دلار صادر می کنیم.
وی با بیان اینکه نقدینگی بیشتر منجر به افزایش قیمت ارز می شود، اذعان کرد: متاسفانه در زمان تحریم ها ارز در مقابل تحریم ها واکنش نشان داد و افزایش قیمت ارز همان سودی است که بانک ها به سپرده ها می دهند.
ادیب گفت: رشد نقدینگی ایران 390 درصد بود که منجر به کاهش ارز ایران شد و با دلار 13 هزار تومان نقدینگی ما 7درصد کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه 76 درصد سپرده ها فارغ از گردش بانکی هستند، تصریح کرد: کاهش ارز و کاهش سرمایه گذاری در بانک موجب شد تا بانک ها نتوانند سود کنند؛ این در حالی است که بانک ها بیش از توان خود به سپرده ها سود می دهند.
ادیب به دلیل گرانی ارز اشاره کرد و گفت: سپرده گذار پول خود را به دلیل سود کم از بانک پس می گیرد و ارز می خرند و این یکی از دلایلی است که تورم از محل هیچ شروع می شود.
این اقتصاد دان تاکید کرد: باتوجه به اینکه بانک مرکزی سیاست انقباضی در پیش می گیرد، ۱۰ بانک در کشور نیز عامل کاهش پول و ارزش ملی و تضعیف اقتصاد ایران هستند.
ادیب اظهار کرد: عمده سپرده های بانکی مربوط به 50 هزار نفر است و ۳۰ در صد پول برای مردم است؛ همچنین 40 درصد وام های بانکی مطعلق به 200 شرکت است.
این اقتصاددان کشور مطرح کرد: بحران بانکی ربطی به مردم ندارد. حل بحران بانکی از عوض کردن کدخای یک روستا اسان تر است اما بانک مرکزی این کاره نیست. 

ادیب اذعان کرد: دولت آقای روحانی هم در اداره کشور به اجماع رسیده و قصد ندارد مشکلی را حل کند.
وی افزود: دیر یا زود ترکیه زیر بار بدهی له می شود و ما 900 هزار میلیارد تومان انرژی می دهیم اما پولش را پس نمی گیریم. میانگین فروش دلار در ایران و فروش انرژی در ایران 5 هزار تومن است.
اقتصاددان تصریح کرد: اگر یارانه انرژی در کشور حذف شود، هر خانواده باید یک میلیون و پانصد هزار تومان پول انرژی پرداخت کند. دولت روحانی اهل حدف یارانه و انرژی نیست. دولت و مجلس فقط به اقتصاد نگاه می کند.
وی با بیان اینکه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، 60 درصد کالاهای خارجی به فروش نمی رود، ابراز کرد: وقتی از طرفی سپرده گذار عامل گرانی دلار است، قدرت خرید مردم بالا نمی رود به همین دلیل تولید و مصرف در کشور به شدت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه میزان فروش در ایران 50 درصد سال 96 بود، خاطرنشان‌کرد و گفت: با کم شدن فروش، هزینه ها کم  نمی شود و این اتفاق باعث حذف شدن خرده فروشان و ارزان فروشان و ینگاه هایی که گران اداره می شوند خواهد شد. و ۲۰ درصد از کسبه از ۸۰ درصد کسبه قیمت کالا و خدمات را تعیین خواهند کرد و ۸۰ درصد کسبه فعالیت کمتری خواهند داشت و بنگاه هایی که مزیت قیمتی داشته باشند، دوام خواهند آورد؛ همچنین کسانی که با دسته چک کار می کنند، حذف خواهند شد. در نهایت اقتصاد ایران به سمت غطر حرفه ای بودن سوق خواهد یافت.

انتهای پیام/

بانک ها بیش از توان خود به سپرده ها سود می دهند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار