گفتوگو با عبدالمجید نجفی به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان/
ادبیات، پلی برای عبور از بحران/ کودک خلاق با تدبیر دور اندیش
1404/04/18 - 11:04 - کد خبر: 140509
نسخه چاپی
نصر: نویسنده و معلم باسابقه حوزه کودک و نوجوان، ادبیات کودک و نوجوان را پایهای برای ساختن آیندهای روشن و انسانی متعادل می خواند و تاکید دارد که بیتوجهی به ادبیات، هنر و مهارتهای زندگی، انسانهایی تکبعدی و آسیبپذیر تربیت میکند. وی در این گفتگو، خواستار آشتی جدی میان آموزش رسمی و ادبیات خلاق است و معتقد است تنها از مسیر پرورش خلاقیت، میتوان جامعهای پویا، اخلاقمدار و تابآور ساخت.
به گزارش نصر، به مناسبت ۱۸ تیر ماه، روز ملی ادبیات کودکان و نوجوانان، با «عبدالمجید نجفی»، نویسنده، پژوهشگر و معلم باسابقه این حوزه به گفتوگو نشستیم. وی با تاکید بر جایگاه اساسی ادبیات کودک و نوجوان گفت: ادبیات کودک و نوجوان، پایهای است برای ساخت یک بنا لذا هر چه این پایه محکمتر باشد، بنای ساختهشده بینقصتر خواهد بود. اما اگر به این فونداسیون بیتوجه باشیم، مثل این است که بنایی را روی گسل ساختهایم و این در واقع همان فروپاشی انسان است.
وی اذعان داشت: کشورهایی که در کنار آموزش رسمی به مهارتهای زندگی، هنر و ادبیات بها میدهند، از پیشرفتهای فرهنگی، علمی و اجتماعی بیشتری برخوردارند. سرمداران این کشور ها، توجه و سرمایهگذاری در این بخش را هزینه نمیدانند، بلکه آن را یک سرمایهگذاری بلندمدت میخوانند. غفلت از این موضوع، کودکان را از هنر رویا دیدن و خلاقیت محروم میسازد و نتیجه آن، پرورش انسانهای تکبعدی می شود که در مسائل اجتماعی و اخلاقی ضعف دارند.
این کارشناس آموزش و ادبیات کودک که از اوایل دهه شصت در این حوزه فعال است، صریح و بیپرده از وضعیت موجود انتقاد کرد: متاسفانه باید بپذیریم که در کشور و استانمان در این حوزه بسیار پسرفت کردهایم. تا زمانی که این حقیقت را قبول نکنیم، حرکت اصلاحی شکل نخواهد گرفت. ما نیازمند آشتی جدی میان ادبیات خلاق و آموزش رسمی هستیم که نفع آن به کودکان، خانوادهها، جامعه و فرهنگ بازمیگردد.

نجفی با تاکید بر نقش خلاقیت در مواجهه با مشکلات اجتماعی ادامه داد: انسان خلاق میتواند از خلاقیت خود برای عبور از مشکلات اجتماعی استفاده کند. اما انسانی که فاقد این مهارت است، با کوچکترین آسیب در زندگی، دست از تلاش برمیدارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیتهای شهر تبریز در این زمینه اشاره کرده و افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تبریز به عنوان یک قلمرو ادبی و فرهنگی، چراغی در این مسیر است. امیدوارم با مدیریت تازهنفس و پرانرژی این نهاد، مسیر ادبیات کودک و آشتی آن با دانشآموزان هموارتر شود. تحقق این امر نیازمند همکاری همه نیروهای درون و بیرون کانون است.
نجفی همچنین به نقش کتابخانههای مدارس تاکید کرد: هرچند گسترش کتابخانهها در سطح استان امیدبخش است، اما تاکید من بر ایجاد پایگاههای کتابخوانی در مدارس است؛ جایی که خود کودکان مدیریت آن را برعهده داشته باشند. این روش به تحقق آشتی میان کودکان و کتاب در مدارس کمک میکند.
وی در خصوص شتابزدگی در برنامههای فرهنگی استان تشریح کرد: کار فرهنگی باید تدریجی و کارشناسی شده باشد. معتقدم بدون توجه به تدریج و تداوم، تغییرات سطحی و گذرا خواهند بود. این فعالیتها باید بر اساس شناخت واقعی از شرایط هر مدرسه و نیازهای کودکان طراحی شوند. برای موفقیت، باید ارگانهای مختلف فرهنگی و آموزشی همافزا و همدل عمل کنند و این مباحث به دقت کارشناسی شوند.
نجفی در پایان، نقوش قالی شخصیت انسان را در نتیجه پرورش درست مهارت ها از کودکی تا بزرگسالی خواند: در استان ما، بسیاری از کودکان با زبان مادری تربیت میشوند و در زمان استفاده از زبان فارسی دچار استرس میشوند. ادبیات و مطالعه میتواند این نقیصه را برطرف سازد. مهارتآموزیهای متنوع در کنار ادبیات، گرههای کوچک قالی شخصیت انسان را به زیبایی کنار هم میچیند و انسانی کامل و متعادل میسازد.
گفتنی است، «عبدالمجید نجفی» متولد تبریز، نویسنده، پژوهشگر و معلم باسابقه حوزه کودک و نوجوان است. وی از اوایل دهه ۱۳۶۰ در زمینه آموزش خلاقیت و ادبیات کودک فعالیت داشته و با برگزاری کارگاههای متعدد، سهم قابل توجهی در ترویج فرهنگ کتابخوانی و مهارتهای زندگی ایفا کرده است. نجفی از جمله چهرههای فعال و اثرگذار در زمینه ادبیات کودک و نوجوان در استان آذربایجانشرقی محسوب میشود.
انتهای پیام/
فائزه بنی نصرت