همایش گرامیداشت روز معمار با محوریت کارآفرینی و معماری برگزار شد؛

تاثیر مدیریت شهری بر معماری معاصر / جای خالی گفتمان از معماری تاریخی با هویت اسلامی در کشور

1398/02/19 - 13:33 - کد خبر: 1401 نسخه چاپی

نصر: همایش گرامیداشت روز معمار، پیرامون موضوع کارآفرینی و معماری که می تواند پلی برای رسیدن به آینده ای بهتر باشد در دانشگاه هنر اسلامی برگزار شد.

به گزارش نصر، مرتضی میرغلامی رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با بیان اینکه همایش گرامیداشت روز معمار با همت دانشگاه هنر اسلامی تبریز و کانون معماران و شهرسازان برگزار شد، گفت: سال هاست شاهد برگزاری مراسمی در نقاط مختلف کشور و دانشگاه های مختلف هستیم و صحبت های مختلفی هم می شود اما زیاد اشاره به کارآفرینی نشده بود.

وی با اشاره به اینکه معماری از دل نقد بیرون می آید، اظهار داشت:شرایط اقتصادی امروز ایجاب می کند جوانان معماری به فکر آینده شغلی خود باشند و نقش کارآفرینی در معماری را درک کنند.

وی با بیان اینکه معماری از دریچه رسانه ها و مجلات تنها به آثاری که جنبه های نو بودن و خلاقانه بودن تاکید می شود، گفت: جای گفتمان معماری تاریخی با هویت اسلامی و معماری سنتی در عرصه خالی است.

رئیس دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰ مجموعه در حال تولید دانشجو معماری هستند که کیفیت آموزش در برخی از آنها بالا نیست ، گفت: این تاثیر بر کیفیت معماری شهری می گذارد.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری به نوعی متولی نظارت بر معماری معاصر است و باید دست به دست هم بدهند تا وضعیت معماری معاصر که از این عوامل تاثیر می گیرد بهبود یابد.

این گزارش حاکی است، رضا دهقان نماینده کانون معماران و شهرسازان در این همایش از اهداف این کانون سخن گفت و ادامه داد: رویدادهای مختلف ، کارگاه ها و نشست های مختلف که می تواند بر روند توسعه معماری تاثیر بگذارد برگزار شد.

وی افزود: در حال حاضر به بحث کارآفرینی در معماری و پروژه جدید و بروز دنیا ورود پیدا کردیم و این همایش قدمی است که به سوی بنیان گذاری این امر برداشته ایم.

این گزارش می افزاید، فرزین حق پرست دکتری معماری دانشگاه کاردیف انگلستان و مدیر مرکز رشد فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در همایش گرامیداشت روز معمار به نگاه کارآفرینانه در آموزش معماری اشاره کرد و گفت:معماری را باید در کارگاه و محیط یاد گرفت نه سرکلاس و پشت صندلی ها، آموزشی که مبتنی بر معرفی سرفصل باشد هیچ تاثیری بر رشد دانشجو نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: قانونی که در خصوص منع دفتر معماری داشتن اساتید معماری دانشگاه گذاشته شد آسیبی به این فضا زد و دانشجوها دیگر به جز دانشگاه و سرکلاس درس ارتباطی با استاد ندارند و خود معماری را لمس نمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه هر کسی ادعای معماری کند یعنی سرمایه ملی را هدر داده است، گفت: معماری بدون هویت و طراحی، شاخص معماری شهری را از میان می برد و تبریز نیز به این درد دچار شده است.

مدیر مرکز رشد فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به اینکه ۲۲ طرح تا کنون به این مرکز ارجا شده است،ادامه داد:۱۶طرح مورد قبول واقع شده وده طرح در مرکز مستقر است که ۳۶ نفر عضو فعال دارد، چهار طرح از مرکز خارج شده است و دو طرح هم در مرحله ابتدایی قرار دارد.

در ادامه این همایش ، محمد فاریابی رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران در آذربایجان شرقی در این همایش در خصوص کارآفرینی و مدیریت کسب و کار در معماری سخن گفت و اذعان داشت: معماری سازمانی ، معماری برند و هویت بصری، مدیر به مثابه یک معمار از زیرشاخه های معماری و مدیریت است.

وی با تاکید بر اینکه فقط معماری خواندن برای کارآفرین شدن کافی نیست و باید آموزش مبتنی بر کارآفرینی باشد، اظهار داشت: یک کارآفرین معتقد است برای به دست آوردن پول باید از پول بگذرد،روحیه کارآفرینی با وابستگی جور در نمی آید و کارآفرین باید استقلال طلب باشد، ریسک پذیر باشد و تحمل ابهام را داشته باشد.
وی در ادامه به نقش مدیریت کسب و کار در رشته های مختلف از جمله معماری اشاره کرد.

گزارش خبرنگار نصر می افزاید، محمدرضا سبحان مدیر باشگاه کارآفرینی تیوان در مراسم گرامیداشت معمار با تکیه بر تجربیات خود معنایی از معمار کارآفرین یا کارآفرین معمار را برای حضار شرح داد و گفت باید انتخاب کنیم که کدام یک از این عنوان را می خواهیم.

وی ادامه داد: در عصر حاضر فقط معمار بودن کافی نیست و تخصص فنی در هنر معماری تنها سهمی ۴۰ درصدی دارد و یک معمار موفق باید ۶۰ درصد تخصص کسب و کار داشته باشد.

این گزارش حاکی است، آرش مدرسی محقق و مربی تفکر و حل مسئله آکادمی نوآوری و خلاقیت، با عنوان دیدن و آفریدن ایراد سخنرانی کرد.

انتهای پیام/

تاثیر مدیریت شهری بر معماری معاصر / جای خالی گفتمان از معماری تاریخی با هویت اسلامی در کشور نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار