مدیر کل هواشناسی آذربایجان شرقی:

کاهش ۴۳درصدی میزان بارش در آذربایجان شرقی/جلفا کمترین بارش رادارد

1398/11/17 - 12:33 - کد خبر: 14002 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل هواشناسی آذربایجان شرقی از کاهش میزان بارش در سال زراعی جدید در استان خبر داد.

به گزارش نصر به نقل از مهر، علی دولتی مهر شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: هواشناسی در ایران از ۷۰ سال پیش به ایران ورود یافت که در استان نیز، از سال ۱۳۲۷ ایستگاه هواشناسی وارد استان شد که در حال حاضر ۱۲۰ ایستگاه هواشناسی در استان داریم.
وی ادامه داد: اقداماتی که در طول یک سال انجام شده یکسری اقدامات زیربنایی است که در ابتدا سعی در افزایش ایستگاه‌ها داشته ایم، ایجاد مرکز تحقیقاتی کشاورزی، نصب گیرنده تصاویر ماهواره‌ای، ایجاد سامانه فرودگاهی فرودگاه شهید مدنی، ایستگاه پایش آلودگی، ارتقای پیش بینی‌ها از بابت زمانی از جمله این اقدامات است.
دولتی مهر از ایجاد لینک دوم سامانه RVR فرودگاه شهید مدنی تبریز خبر داد و گفت: نزدیک به یک میلیارد برای این سامانه هزینه شده که برای راه اندازی آن نیاز به ۳۰۰ میلیون اعتبار داریم که افتتاح آن می‌تواند در صنعت هواپیمایی و ناوبری کمک کننده باشد.
وی از ارتقا و بروز رسانی ایستگاه جهاد کشاورزی خسروشهر، انتقال ایستگاه سهند از دانشگاه سهند به محوطه سایت رادار، نصب و راه اندازی ایستگاه خودکار رادار و اتصال آن به شبکه، پیش آگاهی، هشدار و اطلاع رسانی با صدور اطلاعیه و اخطارها مخصوصاً در موارد بحرانی خبر داد.
مدیر کل هواشناسی آذربایجان شرقی از تفاهم نامه‌های هواشناسی با مراکز پژوهشی خبر داد و گفت: برای تبدیل اطلاعات هواشناسی به دانش نیازمند تفاهم با دانشگاه‌های استان بودیم که با دانشگاه تبریز و آزاد تبریز در حال مبادله اطلاعات و پژوهش‌هایی هستیم.
وی در خصوص ایستگاه هواشناسی آذرشهر و هوراند نیز گفت: ایستگاه شهرستان هوراند ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارد که سعی می‌کنیم تا پایان سال، آن را راه اندازی کنیم؛ در خصوص سامانه آذرشهر نیز ایستگاه تهیه شده و در تلاش برای نصب آن در روزهای آتی هستیم.
دولتی مهر در خصوص اطلاعات بارش از مهرماه ۹۸ تاکنون گفت: ۸۵.۶ میلی متر بارش در این مدت داشتیم که نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت ۱۹.۶ درصد کاهش داشته است.
مدیر کل هواشناسی آذربایجان شرقی بیشترین بارش را مربوط به شهرستان چاراویماق با ۱۱۹ میلی متر و کمترین را مربوط به جلفا با ۶۰ میلی متر دانست؛ میزان بارش تبریز نیز ۶۹ میلی متر است که بارندگی تمامی شهرستان‌ها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

انتهای پیام/
کاهش ۴۳درصدی میزان بارش در آذربایجان شرقی/جلفا کمترین بارش رادارد خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار