مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی؛

نقش کلیدی هلال احمر در تامین داروها / تسکین آلام بشری، نخستین هدف هلال احمر است

1398/11/17 - 14:22 - کد خبر: 13999 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی گفت: جمعیت هلال احمر ایران از لحاظ ساختاری، گستردگی و امکانات جزو هیئت حکام بین المللی محسوب می شود، بنابراین دایره خدمات بسیار گسترده ای نیز دارد.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، "سیدهادی موسوی" با حضور در تحریریه نصر به سئوالات خبرنگاران نصر پاسخ داد.
وی با بیان اینکه گردش اطلاعات آزاد از این جهت بسیار مهم است که افراد ساکن در هر شهری به فراخور شغل و وظایفشان به یکسری اطلاعات دسترسی داشته باشند، اظهار کرد: باتوجه به اینکه بافت و ساختار جامعه ایرانی تک قطبی نیست یعنی مردم در سطوح های مختلف و در انواع فیلدهای کاری اعم از حقوقی، سیاسی، علمی و ... به دنبال جستجوی مطلب هستند و منبع آن موتور جستجوگر خیلی مهم است.

وی با اشاره به اینکه رسانه یک ابزارجنگی است که می تواند افکار عمومی را مدیریت کند، تصریح کرد: بی تردید امپراطوری های بزرگ خبرگزاری ها که در دنیا وجود دارد، نوعی جنگ ابزاری محسوب می شود که می تواند افکار عمومی را مدیریت کند؛ رسانه ابزار بسیار قدرتمندی است که در حال حاضر نتوانسته در جهان سوم به جایگاه اصلی خود دست یابد این در حالی است که رسانه در کشورهای اروپایی یک جامعه را کنترل می کند.

موسوی گفت: امروزه سیستم اطلاع رسانی برای افزایش آگاهی مردم ابزاری قوی و قدرتمند است. بعضی وقت ها و در برخی زمینه ها که توقع مردم درست و بجا نیست ناشی از عدم آشنایی و آگاهی است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی اذعان کرد: براساس اساسنامه ای که مصوب مجلس قانون اسلامی است، هلال احمر به عنوان یک ارگان امدادی و موسسه غیرانتفاعی خیریه عام المنفعه است. امداد و نجات در بحران ها و سوانح در داخل و خارج کشور، جزو وظایف اصلی هلال احمر است که قانون بر این ارگان مصرح کرده است.
موسوی تصریح کرد: هلال احمر به دلیل عضویت در صلیب سرخ بین المللی، متولی درمان برون مزی نیز محسوب می شود. در بحث جمع آوری کمک ها به صورت نقدی و غیرنقدی (جنسی ) در بحران ها یکی دیگر از وظایف این سازمان مردم نهاد به لحاظ بین المللی و قانونی هلال احمر است.

وی با بیان اینکه تنها یک درصد از مصوبه بودجه سالانه، صرف امداد و نجات در هلال احمر می شود، اظهار کرد: مثلا یک درصد از حق ثبت خرید و فروش مسکن به حساب جمعیت هلال احمر واریز می شود و لازم به ذکر است که تمام انبارهای مختلف امدادی در 31 استان به صورت مستمر وشبانه آماده امدادرسانی هستند.
وی تاکید کرد: در بحث بحران های طبیعی مثل سیل و زلزله تمام خدمات هلال احمر به مردم رایگان است. البته در چنین بحران هایی قانون اجازه اعلام فراخوان هایی را به هلال احمر که متولی قانونی امدادرسانی است را داده است. بعداز اعلام فراخوان ها، برخی کمک ها به صورت نقدی است که به حساب اصلی ( 99999 ) جمعیت هلال احمر که در کلیه سطوح بانکی و کشوری متمرکز است، واریز می شود و برخی کمک ها نیز به صورت جنسی است، بعد از ثبت شدن در سامانه جمعیت هلال احمر، به محل حادثه دیده ارسال می شود.
موسوی با اشاره به متن فوق ادامه داد: کمک های نقدی جمع آوری شده از صندوق ها نیز صرف همان بحرانی که در همان بازه زمانی رخ داده است می شود. تمام کمک های غیرنقدی که ارسال می شوند، دوبار به صورت رسمی در سامانه داوطلبان متمرکز جمعیت هلال احمر ثبت می شود. بعد دریافت کمک های غیرنقدی ابتدا تک تک آن ها را صورت جلسه کرده سپس بسته بندی می کنیم و به مدیریت بحران استان آسیب دیده تحویل می دهیم و بعد از تحویل مجددا تمام کمک های تحویل داده شده صورت جلسه شده و در سامانه جمعیت هلال احمر ثبت می شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی ابراز کرد: کمک های نقدی نیز همانند کمک های غیرنقدی در سامانه ستاد متمرکز جمعیت هلال احمر ثبت می شوند و مسئولان بازرسی ، دارایی، نهاد رهبری نیز نظارت و اشرافیت کامل بر این موضوع دارند.

موسوی با بیان اینکه تنها 336 میلیون از کمک های غیرنقدی مردم آذربایجان شرقی برای سیل سیستان و بلوچستان بوده است، اذعان کرد: 190 میلیون تومان نیز کمک نقدی عاید شده از صنوق های کل سطح استان آذربایجان شرقی صرف تامین تجهیزات در سیستان و بلوچستان شده است.

وی تاکید کرد: در حوزه آموزش، عمده ترین رسالت جمعیت هلال احمر، آموزش مردم جهت مقابله با بحران ها و حوادث است. در آموزش همگانی کمک های اولیه نیز جزو روتین های آموزش این موسسه محسوب می شود.

موسوی به اجرای طرح خادم اشاره کرد و افزود: آخرین کاری که هلال احمر در مورد آموزش همگانی برای مردم جهت افزایش میزان طاب آوری مردم در جامعه انجام داده است، طرح "خادم"(خانواده آماده در برابر مخاطرات) است. هدف از طرح خادم ،آموزش خانواده ها در برابر هر نوع مخاطرات است و هدف نهایی آن کاهش میزان آسیب و مرگ و میر در جامعه است. این طرح به صورت مستقیم و خانه به خانه با شهروندان است، که جهت تشویق آن ها یکسری جایزه هایی نیز در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی تصریح کرد: یکی از نگرانی و دغدغه ما این است که اگر بخواهیم در راستای آموزش تنها به ارگان هلال احمر اکتفا کنیم، 180 سال زمان بر خواهد بود تا 20 درصد از جمعیت کشور را آموزش بدهیم؛ بنابراین در راستای فراگیر بودن آموزش طرح خادم از اپلیکیشن و انیمیشن سازی با در نظر گرفتن بحث قومیتی به زبان فارسی و ترکی استفاده کرده که از صداوسیما و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر برای مردم پخش می شوند.

موسوی ادامه داد: در سطوح مختلف از جمله خانواده ها و مدیران انواع کلاس های آموزشی در حوزه های مختلف امداد و نجات، شهروندمداری، آشنایی با نرم افزار ها و... را انجام داده ایم.
وی با بان اینکه یکی دیگر از وظایفی که به هلال احمر محول شده است، حوزه بهداشت و درمان است، تاکید کرد: دراین راستا جمعیت هلال احمر به عنوان بازوی کمک کننده به حوزه بهداشت و درمان فعالیت می کند نه به عنوان متولی این امر. چراکه متولی بهداشت و درمان، وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر در حوزه درمان باتوجه به نواسانات ارزی و کمبود برخی داروهای درمانی، صرفا در بحث تامین نیازهای دارویی فعال است، خاطرنشان کرد: این امر به استثناء شهر تهران و تبریز است. در بین استان ها، سیستم جمعیت هلال احمر تبریز یکی از استثنائات درمان محسوب می شود که در همین راستا نوع چیدمان و خدمات رسانی داروخانه هلال احمر تبریز که جزو استثنائات محسوب می شود، توانسته شوک کمبود داروها را بین عوام از بین ببرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی افزود: در طول دوماه اخیر، نزدیک به 270 هزار نفر از داروخانه و 500 هزار نفر از کلینیک هلال احمر تبریز با تعرفه دولتی خدمات دریافت کرده اند. هیچ وقت به این سیستم خودگردان نگاه  بنگاه اقتصادی نداشته ایم و حتی یک ریال از بودجه دولتی نیز استفاده نکرده ایم.

موسوی اظهار کرد: باتوجه به اینکه هلال احمر جزو صلیب سرخ بین المللی است، توانسته ایم خیلی از مشکلات و موانع را مرتفع سازیم اما با این حال نمی توان تاصیر تحریم های دارویی را بی تاثیر دانست. به صورت رسمی 85 درصد داروها در کشور قابل تولید هستند و تنها 15 درصد به داروهای وارداتی نیاز داریم.

وی ادامه داد: در تامین داروهای شیمی درمانی و ام اس که جزو داروهای استراتژیک هستند، با مشکلات عدیده ای همراه هستیم. در رابطه با انسولین نیز دچار نوساناتی هستیم اما بزرگترین بحث، بحث روانی مردم است که عمده ترین نارضایتی مردم از هلال احمر دقیقا به این قسمت مربوط می شود، چراکه مصرف کننده انسولین انتظار دارند تمام داروها و سرنگ های انسولین را یکجا بخرند در حالی که ما آحاد نیاز جامعه را در نظر می گیریم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هدف جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ کمک به تسکین آلام بشری و ارزش های انسانی است، تاکید کرد: تسکین آلام بشری نخستین هدف هلال احمر است و رنج انسان علاوه بر رساندن او به کمال و معنویت سبب آزمایش افرادی است که در عین نیاز خالصانه و صادقانه خود راوقف دیگری می کنند و این مصداق کارکنان و اعضای هلال احمر است که با لباس زیبای سرخ و سفید خود موجب آرامش خاطر مردم می‌ شوند.

موسوی اذعان کرد: یکی دیگر از تسکین آلام بشری، ساخت اندام های مصنوعی است. هلال احمر به عنوان مرکز خدمات رسانی که اندام مصنوعی را با هزینه بسیار پایین به مردم آسیب دیده در سوانح و تصادفت که دچار نقص عضو می شوند با سوبسیت ارائه می دهد؛ این امر نیز منجر به تسکین آلام بشری می شود.

وی تصریح کرد: جمعیت هلال احمر ایران از لحاظ ساختاری، گستردگی و امکانات جزو هیئت حکام بین المللی محسوب می شود، بنابراین دایره خدمات بسیار گسترده ای دارد؛ در هلال احمر آذربایجان شرقی 850 نفر کارمند در حال فعالیت هستند و با 90 درصد ارگان های مختلف به صورت مستقیم قرار داد بسته ایم.

وی به هدف از اهمیت آموزش در حوزه جوانان اشاره کرد و گفت:جوانان به عنوان آینده سازان کشور نیازمند تربیت برای زندگی آینده از جهت های مختلف فرهنگی عملیاتی و.... هستند و لازم است دانش آموزان در کنار تعلیم، آموزه های اجتماعی را نیز یادبگیرند.

موسوی ادامه داد: طرح "دادرس"(دانش آموز آماده در روزهای سخت) طرحی است که در حوزه جوانان داریم، با برشورها و مسابقه های مختلف که تیم آذربایجان شرقی امسال مقام اول کشور را در حمل بیمار ومقام سوم را کمک های اولیه کسب کردند.

وی ادامه داد: از آنجا که محوریت اصلی تمامی خدمات ارائه شده در این جمعیت بر اساس بهره گیری از پتانسیل های بالای نیروی انسانی داوطلب است، بنابراین آماده نگه داشتن و آموزش این افراد برای ارائه خدمات در مواقع سوانح و بلایا از بالاترین سطح ممکن اهمیت به سزایی دارد.

انتهای پیام/
نقش کلیدی هلال احمر در تامین داروها / تسکین آلام بشری، نخستین هدف هلال احمر است سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار