یادداشت/

شهید خلبان "منوچهر محققی" زنده است

1398/11/17 - 09:20 - کد خبر: 13963 نسخه چاپی

نصر: در حالی که از سال ها قبل و نزدیک به چهار دهه در تبریز ،‌آذربایجان و کشور از نام آورترین خلبان کشور امیر تیمسار "منوچهر محققی " به عنوان شهید یاد می شود اما تازه ترین خبر ها حاکی از زنده بودن اوست.

یکی از فرماندهان سپاه عاشورا و رزمندگان دوران دفاع مقدس که از منسوبین نزدیک این خلبان دلاور است به پایگاه خبری وقت نیوز خبر داد : که او زنده و درتهران ساکن است ، اما به دلیل عود کردن زخم ها و جراحات ناشی از دوران دفاع مقدس که حالا آثار آن با کهولت سن اش شدت یافته از بیماری ستون فقرات و قلبی رنج می برد، او سال گذشته اقدام به عمل قلب باز کرد که به حمدالله موفقیت آمیز بوده است.

خبر زنده بودن این خلبان سرفزار در آستانه 19 بهمن سالروز بیعت نیروی هوایی با امام خمینی ره درحالی است که ساکنان محلی به ویژه شهروندان تبریزی هنوز هم او را شهید می نامند ،‌ چرا که از سال های قبل و در آذر ماه 1359 اندگی بعد از شروع جنگ تحملی به پاس خدمات و شجاعت های او خیابانی در تبریز به نام وی نامگذاری شد، اما آن گونه که گفته می شود براثر غفلت مسوولان وقت شهرداری درتابلو خیابان عنوان " شهید محققی " حک شد و این عنوان سپس به مرور زمان در برخی نوشتجات و اماکن شهر از جمله در بدنه اتوبوس های درون شهری و قطار شهری بازنویسی شد به طوری هنوز هم می توان نام " شهید محققی"  را در فهرست ایستگاه های مترو تبریز و بدنه برخی از اتوبوس های شهری مشاهده کرد.

رضا صدیقی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و نزدیکان وی می گوید از چندی قبل حسب وطیفه اخلاقی و ادای دین تلاش و اقداماتی را برای اصلاح تابلو خیابان نامگذاری شده و نیز برنامه ریزی برای تجلیل ملی از خدمات و فداکاری های وی آغاز کرده و در این ارتباط در گفت و گو و رایزنی با مسوولان نهادهای مسوول از جمله مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس آذربایجان شرقی را به عمل آورده و برنامه هایی برای پاسداشت این خلبان قهرمان و شجاع ازجمله تهیه قیلم مستند و بزرگداشت وی در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی آیین بزرگداشت این خلبان تیز پرواز قرار است باحضوز خانواده ایشان و مقام های کشوری و استانی در تبریز برگزار شود. 

امیر منوچهر محققی یکی از بزرگمردان دوران جنگ هشت ساله و نابغه پرواز با فانتوم است. این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ایران، رکورد دار پرواز رزمی برون مرزی با فانتوم به شمار می رود.

او دارای رکورد ۱۸۲ سورتی پرواز برون مرزی (Special Mission) است و با بیش از سه هزار ساعت پرواز با فانتوم از این نظر در ایران و خاورمیانه رکورددار می باشد.

 بعد از ظهر روز 31 شهریور سال 1359 نیروی هوایی عراق به طور غافلگیرانه به پایگاههای هوایی ایران حمله کرد. اقدام عراق با این تصور صورت گرفت که با این کار نیروی هوایی ایران را از کار خواهد انداخت. این عملیات موفقیت چندانی برای عراق به همراه نداشت و پایگاهها و هواپیماهای ایرانی آسیب زیادی ندید.

نیروی هوایی ایران برای پاسخگویی به این تجاوز، طرح عملیاتی کمان 99 را در روز بعد به مرحله اجرا گذاشت. اهداف این عملیات پایگاههای هوایی، مخازن سوخت و مهمات، پالایشگاه ها، آشیانه هواپیماها، پناهگاه های تعمیرات و نگهداری هواپیما، باندهای پروازی، رادارهای هدایت کننده هواپیماهای جنگی، برج های مراقبت و مراکز صنعتی و مخابراتی عراق بودند.

امیر خلبان منوچهر محققی فرمانده دسته ۴۰ فروندی پروازی از پایگاه بوشهر در عملیات ۱۴۰ فروندی کمان ۹۹ در روز یکم مهرماه سال 1359 ( کمتر از 15 ساعت پس از آغاز هجوم هوایی عراق) بود که در این عملیات بی نظیر و تاریخی فانتومها و تایگرهای پایگاههای شکاری تهران، بوشهر، همدان، تبریز و ... با پشتیبانی عقابهای تیز پرواز شکاری اف 14 تامکت، اکثر پایگاههای شکاری نیروی هوایی عراق و بسیاری از مراکز نظامی و صنعتی دشمن را در یک روز مورد حمله قرار دادند و رویای خوش سردمداران عراق را به کابوسی هولناک تبدیل کردند.

در بامداد اول مهرماه سال 1359 و پیش از سپیده دم، پایگاه بوشهر که تا به آن روز پرواز همزمان بیش از چهار فروند فانتوم را تجربه نکرده بود، شاهد برخاست بزرگترین اسکادران جنگی تاریخ ایران و خاورمیانه با ۴۰ فروند فانتوم بود. هواپیماها یک به یک تاکسی کرده و در دل آسمان جای گرفتند و با توجه به بعد مسافت، بعد از سوختگیری هوایی به سمت اهداف حرکت کردند. در آسمان بغداد در حین انجام اولین عملیات بزرگ نیروی هوایی با بزرگ ترین ابعاد در تمام طول تاریخش حتی تا به امروز، ناهماهنگیهایی بروز کرد، به شکلی که وقتی اسکادران 40 فروندی تحت امر سرگرد منوچهر محققی از پایگاه ششم شکاری (بوشهر) به آنجا رسیدند، هواپیماهای پایگاه سوم شکاری همدان از ارتفاع بالاتر بر سر بغداد شیرجه زده و درحال بمباران بودند. سرگرد محققی و خلبانان اسکادرانش با مانورهایی بی نظیر در بین ساختمانهای بغداد خود را از تیر پدافند دشمن از زمین و بمبهای خودی از آسمان و ساختمان های بغداد در مقابل در امان نگاه داشته و بدون کوچکترین صدمه ای تمامی اهداف مورد نظر را بمباران کردند.

در این عملیات غرور آفرین یک پرواز چهارفروندی به لیدری منوچهر محققی انجام شد که خلبانان محمد دژپسند، علی‌اصغر سپیدموی آذر و علی‌رضا یاسینی و کابین عقبها شامل مسعود اقدام، حسین خلعت‌بری، علی‌یارمحمدی و کاظم روستا او را همراهی می‌کردند.
 
در این عملیات غرور آفرین فانتوم ها با هدایت محققی همچون آذرخشی سوزان بر سر پالایشگاه بصره فرود آمدند و با بمباران موثر آن را غرق در دود و آتش ساختند. بر اساس خبر رادیوهای بیگانه با وجود آنکه عراق برای اطفای حریق پالایشگاه از کویت هم کمک خواست، خاموش کردن پالایشگاه پنج شبانه‌روز طول کشید.

به گفته همرزمانش، امیر منوچهر محققی اخلاق منحصر به فردی داشت، شلیک توپ ضد هوایی به فانتومش را کسر شان خود می دانست و جواب آن را متقابلاً با شیرجه و شلیک توپ دماغه فانتوم می داد. در یک عملیات که به همراه شهید عباس دوران به عملیات برون مرزی رفته بود، در راه باز گشت از دسته پروازی جدا شد و با تغییر مسیر تیربار ضد هوایی را که در مسیر رفت به طرفش شلیک کرده بود، منهدم کرد.

پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی در تشریح نقش نیروی هوایی ارتش در عملیات مروارید، که ستون فقرات نیروی دریایی عراق را شکست، از سرگرد خلبان منوچهر محققی به عنوان یکی از قهرمانان این عملیات نام برده است.

وی در آخرین روزهای جنگ در وصف دوران خدمت خود به همرزمان تیز پرواز خود گفته بود: بچه ها! این قدر Low Level بر فراز خلیج فارس پرواز کردم که فکر کنم همه ماهی های خلیج فارس کباب شدند.

از امیر سرتیپ خلبان محمود ضرابی، از خلبانان دوران جنگ، نقل شده است که در آذر ماه سال 1359 به دستور امام خمینی ، رییس‌جمهور وقت و وزیر کشور دستور رسید تا قهرمانان جنگ معرفی شوند که در آن زمان در نیروی هوایی پنج نفر معرفی شدند و قرار شد در زادگاه این پنج نفر خیابانهایی به اسم آنها نامگذاری شود که عبارت بودند از منوچهر محققی در تبریز، عباس دوران در شیراز، علی بختیاری در نارمک تهران، رضا سعیدی در چیزر تهران و محمود ضرابی در کرمان.

نوروز قاسمی
انتهای پیام/
شهید خلبان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار