مدیرکل هواشناسی استان خبر داد:

فعالیت۱۲۰ ایستگاه عملیات پایش در آذربایجان ‌شرقی

1398/11/16 - 17:17 - کد خبر: 13946 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: در نیازسنجی کاربری با ۳۰ هزار کشاورز ارتباط مستقیم و غیرمستقیم داریم به ‌طوریکه توصیه‌ ها در هواشناسی نزدیک به ۱۶ میلیون دلار ارزش افزوده، بهینه ‌سازی و افزایش راندمان تولیدات برای کشاورزان انجام گرفته است.

به گزارس نصر، "علی دولتی ‌مهر"، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ به نقش و جایگاه هواشناسی در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: جایگاه هواشناسی در دنیا بسیار ویژه است و بیش از ۷۰ سال سابقه در کشور دارد و اولین بار نیز در فرودگاه شهید مدنی تبریز راه‌ اندازی شد.
وی با بیان اینکه ۱۲۰ ایستگاه عملیات پایش را در استان انجام می ‌دهد، گفت: اداره ‌کل هواشناسی مسئولیت انجام انواع پایش، اقلیم‌ شناسی و شناسایی انواع پدیده ‌های جوی را بر عهده دارد و پایش پردازش و اطلاع رسانی جزو اصلی‌ترین وظایف سازمان هواشناسی است این در حالی است که کارکنان هواشناسی در سخت ‌ترین شرایط پایش جوی زمین را انجام می ‌دهند.
وی با اشاره بر اقدامات انجام گرفته در استان اعم از زیربنایی، خاطرنشان کرد و گفت: گسترش شبکه اجتماعی جزو اولویت‌ های ماست همچنین ارتقاء چندین ایستگاه به مانیتورینگ، انجام زیرساخت لینک دوم سامانه RVR فرودگاه شهید مدنی تبریز، درجه بندی فرودگاه از CATI به CATII ارتقا یافته است و  گیرنده تصاویر ماهواره‌ ای، ایستگاه پایش آلودگی هوا و گرد و غبار، ارتقاء پیش ‌بینی تخصصی از لحاظ بازه زمانی، سامانه ذخیره‌ ساز بالا از دیگر فعالیت و اقدامات می‌ باشد.
دولتی ‌مهر به پایش اقلیمی، خشکسالی و آب و هوا به ‌صورت ماهانه، سال زراعی اشاره کرد و گفت: صدور اخطاریه، راه‌ اندازی خبر زنده در صدا و سیما نیز جزو کارهای انجام گرفته است. نبود امکانات و بسترهای مناسب صدا و سیمایی منجر شده تا نتوانیم برنامه زنده مناسب هواشناسی داشته باشیم.
وی از ارتقا، بروزرسانی و خودکارسازی ایستگاه جهاد کشاورزی خسروشهر با اعتبار بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: هدف از اجرای این پروژه، کسب آمار لحظه ‌ای و ۲۴ ساعته از ایستگاه و تکمیل شدن پارامترهای مورد نیاز جهت استفاده در تحقیقات علمی است.
دولتی مهر افزود: همچنین انتقال ایستگاه سهند از دانشگاه سهند به محوطه سایت رادار و نصب ایستگاه خودکار رادار و اتصال آن به شبکه سازمان با هدف حفظ و ارتقای ایستگاه هواشناسی سهند انجام شده است.
دولتی‌مهر با بیان اینکه ما ۱۱۰ نفر نیرو در هواشناسی استان داریم، ادامه داد: اکثر نیروهای ما با مدرک بالاتر از لیسانس هستند.
مدیرکل هواشناسی استان اذعان کرد: در حال حاضر ایستگاه‌ های آذرشهر و هوراند راه ‌اندازی شده و تا پایان سال به بهره ‌برداری خواهد رسید که البته اقلیم ‌شناسی آن ها به‌ صورت خودکار خواهد بود.
وی با اشاره بر اینکه ۱۳ اخطاریه و ۴۴ اطلاعیه صادر شده است، اضافه کرد: سه ایستگاه اسکو، هشترود و بندر شرفخانه در دیتابیس سازمان است که این اقدام  به خاطر دریافت اطلاعات از سایت سازمان و سایت اداره‌ کل هواشناسی است.
دولتی ‌مهر تصریح کرد: دو تفاهم ‌نامه با دانشگاه تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی بسته‌ ایم که این به خاطر تقویت فعالیت‌ های علمی و تعمیق همکاری‌ های مشترک در چارچوب اهداف وظایف محوله و حضور فعال محققان می ‌باشد.
وی، بررسی پروژه رخدادها به صورت پهنه ‌بندی شده و حدی در استان را مطرح کرد و اذعان کرد: براساس نیاز، کاربری نیازها و پیش‌بینی ‌ها انجام می ‌گیرد که در این میان از فعالیت و همکاری جهاد کشاورزی تشکر می‌ کنم. بررسی پروژه‌ های رخدادی برای خشکسالی، ترسالی، آلودگی، گرد و غبار و غیره انجام می ‌گیرد.
مدیرکل هواشناسی استان به ارتباط ۳۰ هزار کشاورز مستقیم و غیرمستقیم اشاره کرد و ادامه داد: در نیازسنجی کاربری با ۳۰ هزار کشاورز ارتباط مستقیم و غیرمستقیم داریم به ‌طوریکه توصیه‌ ها در هواشناسی تهیه شده و توسط جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می ‌گیرد. توصیه ‌ها نزدیک به ۱۶ میلیون دلار ارزش افزوده، بهینه ‌سازی و افزایش راندمان تولیدات برای کشاورزان انجام گرفته است.
وی به اقدامات هواشناسی در سال جاری اشاره کرد و افزود: ایجاد ایستگاه خودکار اقلیم ‌شناسی در شهرستان هوراند و آذرشهر، اجرای پروژه  RVR دوم در فرودگاه شهید مدنی تبریز، ارتقای ایستگاه هواشناسی سنتی میانه به ایستگاه خودکار، راه ‌اندازی مجدد ایستگاه جاده ‌ای پیام و سنجش آلودگی نحوه ادامه پایش آن ها، توسعه و تکمیل تجهیزات شبکه ایستگاه‌ های هواشناسی، پیگیری به‌ روزرسانی و دوال پلاریزاسیون نمودن رادار هواشناسی سهند از این دست اقدامات است.
دولتی‌ مهرادامه داد: تکمیل و ارتقا شبکه باران سنجی، تکمیل مانیتورینگ مرکز پیش ‌بینی و شریان‌ های حمل و نقل اداره ‌کل، بهسازی و نوسازی ابنیه و تاسیسات اداری محل استقرار ایستگاه‌ های هواشناسی، به ‌روزرسانی رادار سهند تبریز، توسعه و تکمیل زیرساخت ‌های پردازشی داده و تولید محصول و تجهیزات پایش گرد و غبار نیز جزو برنامه‌ ها است.
مدیرکل هواشناسی استان در تشریح اطلاعات بارش در بازه زمانی بارش زراعی، گفت: در  سال آبی جاری حدود ۸۵.۶ میلی‌ متر بارش بود که این میزان در سال آبی گذشته ۱۵۲.۱ و در بازه زمانی بلند مدت ۱۰۶.۶ بود.
دولتی‌ مهر تصریح کرد: بیشترین بارش در چاراویماق در حدود ۱۱۹ میلی‌ متر و کمترین بارش در جلفا در حدود  ۶۰ میلی ‌متر و در خود تبریز  نیز ۶۹ میلی‌ متر است. با مقایسه کمترین، بیشترین بارش و خود تبریز با کاهش ۴۱ درصدی بارش نسبت به سال گذشته روبه رو هستیم.
وی ابراز کرد: چندین سال پیش، ۱۷ میلیون تومان به نرم‌‌ افزاری خبری هزینه کردیم که الان آن را ۵۰ میلیون تومان نمی ‌توان خرید در حالیکه استفاده از آن، مستلزم خرید یک مانتیور لمسی توسط صدا و سیماست که تاکنون این کار انجام نگرفته است ولی با پیگیری ‌ها این مانیتور خریداری خواهد شد تا بتوان اطلاعات را دقیق ‌تر در اختیار مردم بگذاریم.
انتهای پیام/
 فعالیت۱۲۰ ایستگاه عملیات پایش در آذربایجان ‌شرقی سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار