نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل تبریز خبر داد:

دیدگاه نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل تبریز درباره بازار خودرو

1398/11/16 - 10:58 - کد خبر: 13879 نسخه چاپی

نصر: نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل تبریز گفت: تا زمانی که کفه ترازوی عرضه و تقاضا متوازن نگردد، بازار خودرو همچنان نابسامان و پر از فراز و نشیب خواهد بود.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، ابراهیم مددیان ، با اشاره به وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: بازار خودرو در کشور ما برخلاف سایر کشورها که بازار مصرف کننده‌ای به شمار می‌رود به بازار سرمایه‌ای و تجمل گرایی تبدیل شده است و خریداران خودرو به عنوان پشتوانه سرمایه، در راستای حفظ ارزش دارایی خود به این بازار روی می‌آورند. 
وی ادامه داد: عدم ثبات اقتصادی و نوسانات بی سابقه در دو سال اخیر، عموم مردم به خصوص سفته بازان اقتصادی را به سوی بازارهای ارز، سکه، مسکن و خودرو روانه کرده است.
وی با بیان این‌که اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضاست، گفت: چنانچه عرضه محصولی بیشتر از نیاز جامعه روانه بازار شود، قیمت آن کاهش می‌یابد و در صورتی‌که عرضه کم و تقاضا بیشتر شود، شاهد رشد قیمت خواهیم بود.
مددیان تشریح کرد: در اواخر مهر ماه سال جاری بازار خودرو در ثبات نسبی بود و با کاهش ملایم قیمت‌ها روبه‌رو بودیم؛ اما از آبان ماه و هم‌چنین اعلام سهمیه‌بندی بنزین جرقه‌ای بر بازار خودرو زده شده و قیمت‌ها افزایش یافت.
وی عنوان کرد: افزایش قیمت در خودروهای دوگانه سوز مثل پژو پارس و سمند در عرض دو ماه نزدیک به ۳۰ میلیون تومان شد و در اواسط دی ماه و افزایش ناگهانی ارز، بازار خودرو نیز افزایش ملایم قیمتی را تجربه کرد.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل تبریز با اشاره به وضعیت بازار خودرو در سال جدید، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کردیم که بعد از دهه فجر و نزدیک شدن به شب عید، شاهد افزایش قیمت در بازار باشیم، اما این افزایش قیمت از اوایل بهمن رخ داد، از این رو برای سال آینده نمی‌توان هیچ گونه اظهار نظری کرد.
 وی ادامه داد: سیاست‌های اقتصادی، نرخ ارز و میزان و نحوه عرضه تولیدات، تعیین کننده وضعیت بازار خواهد بود.
به گفته وی، در سال‌های گذشته قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، حاشیه بازار و ... انجام می‌گرفت که در عمل هیچ کدام از آن مبانی قیمت گذاری با در نظر گرفتن اوضاع بازار کارساز نبود و نتوانستند با وضعیت لحظه‌ای بازار همخوانی و مطابقت داشته باشند.
مددیان با اشاره به فروش فوری شرکت ایران خودرو تحت عنوان خودروهای تنظیم بازاری، بیان کرد: این اقدام ایران خودرو تاثیر چندانی در قیمت و نیاز بازار خودرو ندارد؛ چراکه در عمل پس از چند ثانیه بعد از شروع ثبت نام در سایت ظرفیت تکمیل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: کارشناسان خودرو از افت ۳۰ درصدی تولید خودروسازان و عرضه آن به بازار می‌گویند، حال این سوال مطرح است که خودروسازان بعضی از تعهدات خود را که بعضاً یک سال از موعد تحویل آن نیز گذشته است، نمی‌توانند تحویل دهند، چطور امکان تحویل فوری یک ماهه را دارند؟
وی عنوان کرد: برخی شایعات مبنی بر این‌که نمایندگی‌های خودرو علاوه بر ثبت نام مشتریانی که زمان تحویل خودروی آنها فرا رسیده است به طریقی توسط واسطه‌ها با اخذ کمیسیون به فروش می‌رسانند، وجود دارد که این امر از منظر قانون نظام صنفی تداخل صنفی محسوب می‌شود.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل تبریز با اشاره به عمده مشکلات خودروسازان، متذکر شد: عمده مشکلات آن‌ها عدم مدیریت در سال‌های گذشته، کمبود نقدینگی، نوسانات ارزی که باعث افت تولیدات شده و هم‌چنین از سوی دیگر تقاضا و نیاز روزافزون بازار است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اصلی‌ترین مشکلات سال آینده در بازار خودرو، گفت: چنانچه خودروسازان نتوانند پاسخگوی نیاز و تقاضای بازار باشند، به نوعی بازار را اشباع کرده و  شاهد نابسامانی و تلاطم افزایش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.
وی افزود: افزایش قیمت شب عید نیز به عنوان مبنای قیمت اولیه و الگویی در اذهان عمومی شکل می‌گیرد و تورم ناشی از سیاست‌های پولی نیز می‌تواند عاملی در افزایش قیمت‌ها در سال آینده باشد.
مددیان تشریح کرد: آبان ماه امسال کارشناسان و خودروسازان افزایش قیمت در بازار خودرو را اعلام کردند؛ ولی متاسفانه این هشدارها جدی گرفته نشد و به جای تدبیر، پیدا کردن راه نجات و تولید انبوه همچنان به روال قبلی خود ادامه داد.
وی توضیح داد: مردم با وجود این‌که دیگر اعتماد قبلی را در خصوص موعد تحویل خودرو از سوی خودروسازان ندارند، ولی به ناچار و با نیم نگاهی به اوضاع آشفته بازار مبادرت به این کار می‌کنند؛ چراکه قیمت فاکتور کارخانه و قیمت بازار هر روز از هم فاصله می‌گیرد، بنابراین برخی از مردم نیز جهت حفظ ارزش پولی خود به جای اخذ سود بانکی با حدود ۱۵ درصدی اقدام به ثبت‌نام‌های طولانی مدت در تحویل می‌کنند.
وی افزود: انتظار می‌رود در صورت عرضه خودرو به میزان نیاز بازار و کنترل آن و ثبات نرخ ارز قیمت خودرو نیز تعدیل پیدا کرده و آرامش حاکم شود.

انتهای پیام/
دیدگاه نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل تبریز درباره بازار خودرو خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار