در بازدید از جهاددانشگاهی استان زنجان عنوان شد:

نقش مهم نهادهایی همچون جهاد دانشگاهی در تولید ثروت

1398/11/16 - 09:20 - کد خبر: 13870 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی‌کاربردی کشور گفت: برای ایجاد کسب و کار جدید و تولید ثروت باید به دنبال ایده‌دهنده اصلی باشیم.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، محمدحسین موسی‌زاده، دیروز در بازدید از پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و مرکز رشد واحدهای فناور صنایع فرهنگی خلاق جهاددانشگاهی استان زنجان، با بیان اینکه با استفاده از توان و ایده فعالان در حوزه‌های مختلف، می‌توان تولید ثروت کرده و از ایده‌های این افراد در مسیر رشد کشور بهره برد، افزود: بر اساس آمار و مطالعات جهانی، ۴۸ تا ۵۲ درصد ایده‌ها برای کسانی است که کار را انجام داده یا ورشکست شده‌اند و این نشان می‌دهد که باید به سمت این افراد برویم.
وی تصریح‌ کرد: با استفاده از توان موجود در مناطق مختلف، می‌توان تولید ثروت کرد؛ البته به شرطی که سیستم را به‌درستی شناخته و کار را همه‌جانبه در نظر بگیریم.
به‌طور مثال در منطقه طارم، ظرفیت خوبی برای بهره‌مندی از ثروت نهفته در زیتون وجود دارد و می‌توان از این محصول درآمد بالایی برای ساکنان منطقه ایجاد کرد ولی متاسفانه شاهد هستیم که در این منطقه فقط تولید انجام می‌شود و اقدامات بعد از آن که منجر به ثروت شود، نادیده گرفته شده است.
این مسئول ادامه داد: در شهر ممقان با تکیه بر این ایده یک فرد بیکار وجود ندارد؛ چراکه همه خانوارها در چرخه تولید نخودچی و محصولات زیرمجموعه آن قرار گرفته و همین موضوع باعث شده است این منطقه به قطب تولید نخودچی در کشور تبدیل شده و به تبع آن ثروت به این منطقه سرازیر شده است.
باید از این دست کارها در مناطق مختلف انجام شود تا بتوانیم روی پای خود ایستاده و در رفاه باشیم.
وی توجه به فعالیت بخش خصوصی در ایجاد ثروت را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: باید دیدگاه‌ها به سمت کمک گرفتن از بخش خصوصی برای کاهش بار دولت برود. تفکرات‌مان را باید تغییر داده و به سمتی برویم که خودمان برای خودمان کاری کنیم؛ چراکه دولت نیز وظایف زیادی در حیطه‌های مختلف دارد.
مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی‌کاربردی کشور در ادامه با بیان اینکه مدل‌های موجود در ایران خوب و کپی‌های مناسبی انجام شده است اما فراموش کرده‌ایم که هنوز مشکلاتی داریم، افزود: برای حل مشکل، باید به داشته‌های منطقه‌ای با بهره‌گیری از دانش دیگران، متمرکز شویم و از آن بهره اقتصادی ببریم.
وی، به نقش نهادهایی همچون جهاددانشگاهی در تولید ثروت و بهره‌مندی از ایده‌های مختلف در این راستا نیز اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه قوانین دست و پاگیر در برخی موارد مانع انجام کار می‌شود ولی باید با مدیریت این موارد را پشت سر گذاشته و با استفاده از دانش بتوانیم تولید ثروت کنیم.
موسی‌زاده خاطرنشان کرد: باید باور کنیم محصولاتی که داریم، یک ارزش است و باید از آن استفاده کرد و این یعنی، پول و ثروت. از این‌رو باید استارتاپ‌ها در این مسیر قرار گیرند. وقتی مردم کسب درآمد کنند، قطعا ایده‌های جدیدی خلق خواهد شد.
ما در کشورمان پول داریم ولی نگاه‌مان به غرب است و باید این دیدگاه تغییر کند. متاسفانه ما نتوانستیم تغییر نگاه ایجاد کنیم.
انتهای پیام/
نقش مهم نهادهایی همچون جهاد دانشگاهی در تولید ثروت خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار