استاندار آذربایجان شرقی در نشست با خبرنگاران تاکید کرد:

اگر آلودگی زیست محیطی معدن طلای اندریان ثابت شود، تعطیلش می کنیم/ شفافیت یکی از ویژگی های حکمرانی خوب است

1398/11/16 - 09:53 - کد خبر: 13865 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: اگر معدن طلای اندریان واقعا مشکل زیست محیطی داشته باشد، باید تعطیلش کنیم و ما در هیچ حوزه ای با کسی عقد اخوت نبسته ایم.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی بعد از ظهر امروز در نشست با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی از افتتاح 1365 طرح در دهه فجر امسال با اعتبار  6 هزار میلیارد تومان، خبر داد و افزود: در سفر اول و دوم امسال رئیس جمهوری هم نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسیده است و روند سرمایه گذاری و افتتاح همچنان تداوم دارد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت های استان،  توسعه دیپلماسی در تبریز است، افزود: دیپلماسی فقط حضور کنسولگری ها نیست و توسعه مراودات ورزشی، فرهنگی و ترانزیتی هم نوعی دیپلماسی است. آذربایجان شرقی پل ارتباطی آسیا به اروپا بوده و هست و متاسفانه ما از جایگاه واقعی خود فاصله زیادی داریم.
وی به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و افزود: در ارتباطات اوراسیا باید تبریز نقش محوری داشته باشد.
استاندار آذربایجان شرقی از افزایش 50 درصدی صادرات از گمرکات استان علی رغم تشدید تحریم ها خبر داد و گفت: در ده ماهه نخست امسال 2.5 میلیارد دلار از استان صادرات داشتیم که تا پایان سال به سه میلیارد دلار می رسد.
پورمحمدی با تاکید بر اینکه استان ما پاک ترین و امن ترین استان کشور است، اظهار کرد: در همین وانفسای تحریم ها از 18 کشور در استان ما سرمایه گذار داریم و تلاش می کنیم زمینه توسعه فعالیت واحدهای تولیدی را بهبود بخشیم.
وی ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران، شفافیت را یکی از ویژگی های حکمرانی خوب دانست و گفت: در بحث آزادی رسانه ها در استان سعی کردیم فضای رسانه ها برای کار و انتقاد بازتر شود.
استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در رابطه با آلودگی زیست محیطی معدن طلای اندریان، گفت: هر واحد تولیدی و معدنی که به محیط زیست ضربه بزند، قطعا در صورت اثبات آلایندگی آن با دلایل مستند و علمی،  جلوی فعالیت اش را می گیریم تا سلامت مردم و محیط زیست تهدید نشود.
پورمحمدی افزود: در سال 90 آن زمان که اجازه بهره برداری به معدن طلای اندریان توسط مسئولان وقت داده شد، از محیط زیست درباره آن استعلام نشده بود!
وی اظهار کرد: این معدن دو مشکل عمده دارد که مساله آلودگی زیست محیطی و برداشت های غیر مجاز از جمله آن ها است که این موضوع دو بار به شورای تامین استان مطرح شده و تصمیم‌گیری شده است.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر این معدن واقعا مشکل زیست محیطی داشته باشد، باید تعطیلش کنیم و ما در هیچ حوزه ای با کسی عقد اخوت نبسته ایم.
پورمحمدی در خصوص نامه احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در رابطه با بحران زیست محیطی معدن طلای اندریان گفت: آن نمونه مورد اشاره آقای بیگی را از هیپ معدن برداشته اند که نشان می دهد آلودگی آن سه برابر حد مجاز است و این طبیعی است! برای نامه آقای بیگی هم پاسخ آماده شده که در چند روز آینده به ایشان ارسال می شود.
وی افزود: تیمی از دانشگاه تبریز در این خصوص مطالعه کرده و اعلام کرد که آلودگی به شکل نگران کننده ای در معدن طلای اندریان وجود ندارد.
استاندار آذربایجان شرقی در مورد بحران زیستی کارخانه صنایع شیمیایی کاوه سودا در مراغه نیز اظهار کرد: در مورد کارخانه کاوه سودای مراغه هم همین را عرض می کنم که اگر آلایندگی آن مشخص شود، برخورد قانونی لازم با آن باید انجام شود. هر چند که اداره کل حفاظت محیط زیست و تیم تشکیل شده از سوی دانشگاه تبریز هنوز چیزی از آلایندگی این کارخانه را به ما اعلام نکرده اند.
پورمحمدی تاکید کرد: در هر مرحله ای آلایندگی چه کاوه سودا و چه صنایع دیگر آلایندگی آن ها مشخص شود، باید برخورد لازم قانونی انجام شود. البته در مورد این مسائل مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نشست خبری خواهد داشت و خبرنگاران در آن نشست باید پاسخ سوالات خود را بگیرند.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه در مورد مدیران غیر بومی استان و حواشی به وجود آمده اخیر هم گفت: خدواند هم در انتخاب پیامبران کسانی را مبعوث فرموده که از میان همان قوم باشند. ما در عین حال شایستگی ها و معیارهای لازم را در نظر می گیریم، در شرایط برابر مدیران بومی باید در اولویت باشند.
پورمحمدی در مورد آموزش زبان ترکی آذربایجانی در مدارس نیز گفت: ما در مورد آموزش زبان مادری به عهدی که دادیم پایبند هستیم و آموزش زبان ترکی آذربایجانی در هشت مدرسه تبریز به صورت پایلوت آغاز شده و ادامه می یابد و در سال تحصیلی آینده مدارس بیشتری آموزش زبان ترکی آذربایجانی را برنامه های آموزشی خود خواهند گنجاند.

انتهای پیام/
اگر آلودگی زیست محیطی معدن طلای اندریان ثابت شود، تعطیلش می کنیم/ شفافیت یکی از ویژگی های حکمرانی خوب است محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار