گفتگوی اختصاصی نصر با دبیر شورای هماهنگی بانک های آذربایجان شرقی:

پرداخت بدون نوبت تسهیلات ازدواج در آذربایجان شرقی | بانک ملی استان در جایگاه سوم کشوری

1404/03/12 - 16:10 - کد خبر: 137744 نسخه چاپی

نصر: مدیر شعب بانک ملی آذربایجان شرقی و دبیر شورای هماهنگی بانک های استان با رد وجود صف در پرداخت تسهیلات ازدواج در استان اظهار داشت: در صورت تکمیل بودن مدارک تسهیلاتی متقاضیان از بابت تامین منابع پرداخت هیچ مشکلی در استان نداریم.

به گزارش نصر،«داوود عبدی» در مصاحبه اختصاصی با نصر به تشریح عملکردها، چالش‌ها و دستاوردهای شبکه بانکی، به‌ویژه بانک ملی استان پرداخت. 
وی به آمار عملکرد چشمگیر بانک ملی در حوزه تسهیلات تکلیفی اشاره کرد و اذعان داشت: کل تسهیلات پرداختی بانک ملی در سال ۱۴۰۳، ۲۵ همت بود که ۷.۵ همت آن مربوط به تسهیلات تکلیفی از جمله مسکن، فرزندآوری و ازدواج و ... است که تقریباً ۳۰ درصد از کل بودجه را به خود اختصاص می دهد. این رقم نسبت به سال ۱۴۰۲، رشد تقریبا ۲۰ درصدی داشته است. 
مدیر شعب بانک ملی استان در بحث تسهیلات ازدواج در سال گذشته ، عملکرد بانک ملی آذربایجان شرقی اعلام کرد: در سال ۱۴۰۳، به بیش از12 هزار نفر، نزدیک به ۴ همت تسهیلات پرداخت شده است. در حالی که سال ۱۴۰۲،  این رقم ۲.۹ همت بود که تقریباً ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین در تسهیلات فرزندآوری، به 6 هزار و 600 نفر، نزدیک به  ۰.۵ همت وام پرداخت شده که تقریباً هم‌تراز با سال ۱۴۰۲ است.
وی به چهار بانک فعال در پرداخت تسهیلات تکلیفی از جمله ازدواج و فرزندآوری اشاره کرد و افزود: بانک‌های ملی، ملت، صادرات و تجارت به ترتیب بالاترین عملکرد را در پرداخت این نوع تسهیلات داشتند. 

چالش ناترازی و راز صف‌های وام ازدواج
عبدی با اذعان به ناترازی‌های نظام بانکی به‌طور کلی، تاکید کرد: این چالش در بحث وام ازدواج صدق نمی‌کند.
وی دلیل اصلی ایجاد صف‌های وام ازدواج را در عدم تکمیل مدارک توسط متقاضیان دانست و افزود: از طرفی مبلغ تسهیلات زیاد شده و بسیاری از مردم به پرداخت اقساط رغبت ندارند. همچنین در این بحث، عدم ارائه ضامن، عدم اعلام نیاز و عدم ارائه مدارک کامل جهت تکمیل پرونده ها، مانع دریافت وام و عامل ایجاد صف‌هاست. 
وی ادامه داد: در بحث تسهیلات تکلیفی، بانک ملی منابع کافی دارد و بر پرداخت این تسهیلات تکلیفی، از جانب بانک مرکزی تاکید ویژه شده است. لذا اگر شرایط تکمیل مدارک حل شده باشد، دو هفته الی ۲۰ روز زمان می‌برد تا وام پرداخت شود. 
عبدی اذعان داشت: مشکلات اصلی در ایجاد صف ها شامل عدم ارائه مدارک کافی به بانک، عدم دسترسی به بانک (از سوی متقاضی)، عدم نیاز، عدم مراجعه، و شرایط مورد تایید ضامن‌ها نظیر تمکن مالی یا نداشتن چک برگشتی است. در بحث تضامین ما شرایط پیچیده ای نداریم. برای تشهیلات ۳۰۰ میلیون تومان، تنها یک ضامن مورد تأیید بانک با تمکن مالی و بدون چک برگشتی نیاز است و سخت‌گیری خاصی در این زمینه وجود ندارد.
وی تاکید کرد:  بانک مرکزی در دی ماه سال گذشته اعتبارات کافی به بانک ها تخصیص داده تا این صف ها از بین بروند. امروز در بانک ملی، صفی از متقاضیان نداریم که مدارک آنها تکمیل شده باشد و بانک به دلیل نبود اعتبار، پرداخت وام را به تعویق انداخته باشد! 

سیاست‌های اعتباری و نسبت مصارف به منابع
مدیر شعب بانک ملی استان در خصوص سیاست‌های تسهیلات‌دهی، اظهار داشت: بانک ها بر اساس سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی تسهیلات پرداخت می کنند از این حیث بانک ملی استان نیز در بخش‌های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی و ... بر اساس درصدهای اعلامی پرداخت کرده است.
وی اذعان داشت: امروز نسبت تسهیلات به سپرده‌ها (مصارف به منابع) در بانک ملی آذربایجان شرقی ۱۰۹ درصد است. این رقم نشان می‌دهد که بانک ملی استان بیش از منابع خود، تسهیلات پرداخت کرده است.

تبریز و چالش جذب منابع: رتبه سوم کشور در وام ازدواج
عبدی جایگاه بانک ملی استان آذربایجان شرقی را در سطح کشور چشمگیر توصیف کرد و گفت: در تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، پس از تهران و اصفهان، در جایگاه سوم کشور قرار گرفته‌ایم. بانک ملی استان در کل تسهیلات رتبه ششم و به لحاظ سهم منابع نیز رتبه ششم را در کشور داراست.
وی به اصلی‌ترین چالش شبکه بانکی استان اشاره کرد و افزود: نبود منابع اصلی ترین چالش ماست او علت این مشکل، جذب صنایع و واحدهای تولیدی فعال استان به تهران و تمرکز منابع آن‌ها در پایتخت است. این درحالیست که بانک‌های استان قادرند خدمات باکیفیت و بهتری ارائه دهند. اگر بتوانیم سازمان‌های فعال را به استان بکشانیم، می توانیم بهتر خدمت‌رسانی کنیم. 


نقش مغفول بانک‌ها و جهش به سمت بانکداری دیجیتال
داوود عبدی با تاکید بر حضور بانک ها در خط مقدم بحران ها بیان داشت و اضافه کرد: سیستم بانکی از انقلاب تا امروز همواره در صف اول حل مشکلات مردم بوده.
در دوران کر‌ونا، با همه محدودیت هایی که در جامعه اعمال شد، بیشترین شهید خدمت بعد از دانشگاه علوم پزشکی، متعلق به بانک‌ها بود که تصویری روشن از فداکاری و حضور بی‌وقفه کارکنان بانکی در صحنه‌های مختلف است. متاسفانه عملکرد بانک ها آن گونه که باید رسانه ای نمی شود و این است که همیشه در تیررس انتقادات هستند. 
وی به نقش حیاتی بانک‌ها در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: اقتصاد ما بانک‌محور است و ۹۰ درصد تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور از طریق بانک انجام می‌گیرد. در شرایط اقتصادی امروز، ما در ارائه تسهیلات خرد مشکلی نداریم و می‌توانیم از واحدهای تولیدی برای خدمت‌رسانی به مردم حمایت کنیم. 
وی به تحولات بزرگ در خصوص بانکداری دیجیتال از سال ۱۴۰۰ به بعد اشاره کرد و افزود: در دوره مدیریت آقای فرزین در بانک ملی ایران، بانکداری جامع مطرح شد که طی آن، سیستم از سنتی به دیجیتال کوچ کرد. بانک جامع یعنی تمام خدمات را با سبد خدمات دیجیتال را بالا ببریم که تا امروز در این زمینه بسیار ارتقا یافتیم. اکثر تسهیلات امروز بدون مراجعه به بانک اتفاق می‌افتد.
عبدی افزود: به ویژه در تسهیلات خرد، گام‌های بزرگی در جهت بانکداری دیجیتال برداشته شده و نیاز است عملکرد بانک بیشتر رسانه‌ای شود.
این گزارش می افزاید بر اساس گفته های مدیر شعب بانک ملی استان در حال حاصر تعداد ۱۲۷ شعبه بانک ملی با یک هزار و 199  نفر کادر به مردم استان ارایه خدمات می دهند.
انتهای پیام/
پرداخت بدون نوبت تسهیلات ازدواج در آذربایجان شرقی | بانک ملی استان در جایگاه سوم کشوری فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار