نمایشگاه نقاشی‌خط در گالری آرتیمیس تبریز/ 

رهایی خیال در آغوش خط و رنگ

1404/03/08 - 16:21 - کد خبر: 137493 نسخه چاپی

نصر: فضایی مملو از رنگ، فرم و حرکت را در بوم های نخستین نمایشگاه نقاشی‌خط هنرجویان استاد جواد پیرمرزآبادی در گالری آرتیمیس تبریز دیدیم. این نمایشگاه که ثمره چهار ماه برنامه‌ریزی است، با رویکردی خلاقانه به معرفی این هنر تلفیقی می‌پردازد و تا ۹ خرداد ماه میزبان علاقه مندان است. 

به گزارش نصر، «جواد پیرمرزآبادی» در افتتاحیه نمایشگاه «خط نغمه ها»، خلاقیت را اولویت کار های خود و هنرجویانش خواند: هدف ما از برگزاری این نمایشگاه، معرفی نقاشی‌خط با رویکردی متفاوت در عرصه هنری تبریز است. خلاقیت، اولویت اصلی ماست چراکه تنها تکنیک‌ها را به صورت کلیشه‌ای پیاده نکرده‌ایم و خلاقیت را در نوشتار، رنگ، کادر، تکنیک و حتی نوع کارها، با ایده‌پردازی‌هایی فراتر از خط، در آثار پیاده کردیم.
وی نقاشی‌خط را بستری برای برون‌ریزی خود هنرمند بر شمرد: نقاشی خط، ترکیبی درست از نقاشی و خط است که درونیات هنرمند را به روی بوم می نشاند. معتقدم هنر زبانی شخصی است و هر کس آن را متفاوت درک می‌کند. لذا خود را در سطح خاصی نمی‌بینم و بر این باورم که هر لحظه در حال آموختن هستم و ایده‌ها و آموزش هایم همواره به‌روزرسانی می‌شوند.

اراده و پشتکار: جوهره کشف استعداد
پیرمرز آبادی تاکید کرد: وقتی صحبت از استعداد و علاقه شخصی در هنر به میان می‌آید،استعداد لازمه است، اما هیچ فرمول مشخصی برای نشان دادن آن در هر فردی وجود ندارد. خلاقیت در اولویت است؛ خلق کردن و بیشتر به وجود آوردن.
وی با مثالی زیبا، اهمیت تمرین و پشتکار را روشن کرد: مثل قطره آبی که روی سنگ اثر می‌گذارد، تکرار نقش اساسی در اثر بخشی دارد. برای هنرمند حد و مرزی وجود ندارد. ونگوگ که در عصر خود مورد توجه نبود اما پس از مرگ، به عنوان یک هنرمند معاصر شناخته شد، معتقد بود چون نقاشی می‌کشم، پس استعداد دارم. لذا در بحث استعداد، معیار نداریم و تنها با کار و تکرار می‌توانیم به نتیجه برسیم. اراده و پشتکار است که موفقیت را به ارمغان می‌آورد؛ استعدادی که به تمرین منجر نشود، دفن خواهد شد.

نقاشی‌خط در برابر خوشنویسی: آزادی فرم و رنگ
استاد پیرمرزآبادی تفاوت میان خوشنویسی (کالیگرافی) و نقاشی‌خط را اینگونه تشریح کرد: کالیگرافی در حقیقت خوشنویسی است که بر اساس اصول خاصی بنا شده و معنا در آن الویت دارد. اما نقاشی‌خط بر پایه فرم است. این هنر می‌تواند اصول خطاطی را فدای بحث زیبایی‌شناسی کند و هارمونی فرمی و رنگی را معیار زیبایی قرار دهد. این رویکرد، به هنرمند آزادی بیشتری برای بیان خلاقانه می‌دهد.
 


الهام از بزرگان و چشم‌انداز آینده
 پیرمرزآبادی در پاسخ به منبع الهام خود، به اهمیت مطالعه تصویری و تئوریک برای هر هنرمند اشاره کرد: من از بسیاری از اساتید کشور، هم در عرصه خوشنویسی و هم نقاشی، با مطالعه آثارشان الهام گرفته و آموخته‌ام. همچنین از اثار نقاشان خارج از کشور نیز بهره برده‌ و درونیات خود را به الهامات خود افزوده‌ام. 
وی با ابراز امیدواری برای آینده این هنر در تبریز گفت: امیدوارم روزی خانواده کوچک نقاشی‌خط ما به خانواده بزرگی شایسته کلان‌شهر تبریز بدل شود. این اولین نمایشگاه هنرجویانم است و امیدوارم بتوانیم قدم‌های بزرگتری در معرفی و توسعه این هنر برداریم.
وی در پایان، از سابقه آموزشی خود گفت:  سال‌هاست در زمینه گرافیک تدریس می‌کنم و نزدیک به ۱۴ سال است که نقاشی‌خط را به طور جدی آموزش می‌دهم. فارغ‌التحصیل رشته گرافیک و مدیر گروه این رشته و رشته انیمیشن در دانشگاه نبی اکرم (ص) هستم و با دو اثر از کارهای خود در کنار ۵۰ اثر از ۱۷ نفر از هنرجویانم این نمایشگاه را بر پا کردیم. 
گفتنی است،  نمایشگاه « خط نغمه ها» از ۶ تا ۹ خردادماه ۱۴۰۴ در گالری آرتمیس تبریز، فرصتی بی‌نظیر برای علاقه‌مندان به هنر نقاشی خط است تا شاهد خلاقیت و اراده هنرمندانی باشند که با شور و پشتکار، زیبایی را خلق می‌کنند.
انتهای پیام/
رهایی خیال در آغوش خط و رنگ فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار