استاندار آذربایجان‌شرقی؛

توسعه نیازمند همراهی و مشارکت مردم است

1398/11/14 - 15:37 - کد خبر: 13721 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بدون مشارکت و همراهی مردم توسعه اتفاق نخواهد افتاد، گفت: مدیریت ارشد استان به نمایندگی از دولت و همه دستگاه‌های اجرایی، خود را در کنار مردم می‌داند و از مردم نیز انتظار کمک و همراهی دارد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا ، محمدرضا پورمحمدی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی ، برنامه­ ریزی را مهم­ترین عنصر پیشرفت و توسعه عنوان کرد و گفت: از اساسی­‌ترین مولفه‌­های یک برنامه خوب ، شناخت ظرفیت­‌ها، نقاط ضعف، قوت ها، تهدیدها و فرصت­ها و تلاش برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها و نقاط ضعف به قوت با شیوه علمی، هدفمند و جامع است.
وی افزود: با همین رویکرد برنامه‌ای در ابتدای پذیرش مسوولیت استان، به هیات دولت تقدیم کردم که حاصل سال­ها تجربه اجرایی، تدریس، برنامه­‌ریزی و تفکر در ابعاد مختلف وضعیت استان، پیشرفت­‌ها، عقب­ ماندگی‌­ها و همچنین فرصت‌های بالقوه و بی­ نظیر آن برای توسعه بوده است.
وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به همه اهداف یک برنامه، تهیه برش­ ها و زمان‌بندی­ های مختلف، همچنین اتخاذ راهبرد­های مناسب در این راه ضروری است، ادامه داد: از همین رو، برش­هایی از برنامه استان در یک سال گذشته انتخاب و برای تحقق آنها تلاش ویژه صورت گرفته است.
پورمحمدی با اشاره به اینکه اشتغال، مهم­ترین مسئله جامعه است، گفت: بیشتر مشکلات اجتماعی ریشه در این موضوع دارد که در این زمینه برنامه ­های بلندمدت ، میان مدت و کوتاه مدت در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: برنامه‌های بلندمدت شامل استفاده از ظرفیت‌های استان از جمله طرح­های توسعه و احداث واحدهای جدید در معادن بزرگ استان و ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور است.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: بر این اساس، حساب‌های بانکی معدن مس سونگون پس از سال­ها بالاخره به بانک‌های استان منتقل شده است.
وی ادامه داد: همچنین بعد از چند سال رکود، عملیات اجرایی فاز سوم تغلیظ معدن مس سونگون و کارخانه ذوب آن از چند ماه قبل شروع شده است که کارخانه ذوب، هفت هزار میلیارد تومان و فاز سه تغلیظ، سه هزار میلیارد تومان در سال گردش مالی خواهد داشت که این رقم­ قابل توجه در کنار ایجاد صنایع پایین دستی، اشتغال فراوانی در منطقه ایجاد خواهد کرد.
پورمحمدی اظهار کرد: همچنین اقدامات اجرایی در معدن عظیم نفلین‌ سینیت سراب با ۶۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی شروع شده است.
وی با اشاره به اینکه خودروسازی، از دیگر ظرفیت های استان آذربایجان شرقی است، گفت: ۳۵ درصد قطعات خودروی کشور در این استان تولید می شود که برای تبدیل آذربایجان شرقی به قطب سوم خودروسازی برنامه­ های جامعی در دست اجراست.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: در برنامه های میان مدت، ایجاد شهرک‌های جدید تخصصی نظیر شهرک چرم و کفش، شهرک گردشگری و صنایع دستی همچنین شهرک فناوری در دستور کار قرار گرفته است که پیشرفت خوبی دارند و امیدوارم تا یکی دو سال آینده به بهره برداری رسیده و فرصت های شغلی خوبی ایجاد شود.
وی گفت: در برنامه کوتاه مدت، به رغم برخی مشکلات موجود در کشور، طرح­های توسعه، در بسیاری از کارخانه ها در حال اجراست.
پورمحمدی با اشاره به اینکه چند واحد تولیدی بزرگ استان مانند شرکت ماشین سازی و بلبرینگ ­سازی با مشکل مواجه شدند و در آستانه تعطیلی بودند، خاطرنشان کرد: با تدابیر لازم همه آنها به چرخه تولید بازگشته‌اند و اجازه ندادیم هیچ واحدی تعطیل شود.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری خارجی یکی از مهم‌ترین مولفه های ایجاد اشتغال است، اعلام کرد: در زمان حاضر در این استان ۱۰۷ طرح سرمایه ­گذاری خارجی از ۱۸ کشور جهان فعال است که ۶۷ طرح از آن­ها به بهره برداری رسیده و ۴۶ طرح نیز در دست اجراست و تعدادی هم در سال گذشته اضافه شدند و این روند همچنان ادامه دارد.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه فرش از جمله صنایع مهم و قدیمی استان  است، تاکید کرد: بیش از ۲۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم از این طریق در استان ما ارتزاق می ­کنند که برای سامان‌دهی چرخه صنعت فرش، از تولید تا فروش و حذف واسطه­ ها و ایجاد ارتباط میان تولیدکنندگان و مصرف­کنندگان، نمایشگاه فرش تبریز در مرداد امسال به دست رییس جمهور افتتاح شد و بزرگترین فرش دست باف نیز در آن به نمایش درآمد.
وی با تاکید بر استفاده از خرد جمعی و مشارکت نخبگان در مدیریت استان، گفت: از همین‌رو شورای مشورتی استان با بیش از ۱۴۰ عضو و 6 کمیته تشکیل شده است که در آن استانداران ادوار، نمایندگان فعلی و ادوار و مدیران موفق فعلی و سابق بخش دولتی و خصوصی عضو هستند و از ظرفیت این افراد در تغذیه فکری و همچنین پیگیری امور در مرکز استفاده می­ شود.
پورمحمدی ادامه داد: البته این شورا یک نمونه از رویکرد مشارکتی در مدیریت استان است و در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، جوانان و دانشگاهیان نیز مجامع مشورتی تخصصی را تشکیل داده ایم.
وی اضافه کرد: محیط زیست یکی دیگر از از محور­هایی است که بر آن تاکید بسیار داریم و حفظ محیط زیست از خطوط قرمز ماست.
استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در دولت دکتر روحانی، طرح­های بسیار خوبی در خصوص دریاچه ارومیه اجرا شده و این دریاچه به حالت تثبیت رسیده است و در یک سال گذشته نیز اگرچه قسمتی از بهبود وضعیت دریاچه، مربوط به بارندگی­ های خوب است اما بخش مهمی نیز حاصل کارهای انجام شده از جمله لایروبی مسیر رودها، اصلاح الگوی کشت و جایگزینی کشت اقلام کم مصرف به جای اقلام پرمصرف است.
وی با اشاره به اینکه در بحث قطع درختان ارسباران و آتش ­سوزی جنگل‌های این منطقه، همه ظرفیت استان بسیج شد تا از این پدیده‌ بسیار مخرب جلوگیری شود، از حساسیت رسانه­ ها و گروه­ های مردم­ نهاد در مورد این موضوع قدردانی کرد.
پورمحمدی با بیان اینکه در صنایعی نظیر پتروشیمی و پالایشگاه، طرح‌های پایش دائمی و کاهش آلایندگی ­های محیطی در دستور کار قرار گرفته است؛ خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته و هنگام  وارونگی هوا در تبریز مسئله آلودگی در این کلانشهر، بسیار جدی است و نباید در این باره مماشات کنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی، کارهای متعددی در دست اجرا داریم، گفت: ایجاد اسکان جایگزین برای ۴۸ هکتار از بافت حاشیه نشین و ناامن تبریز و طرح بازآفرینی آن­ها در دستور کار قرار گرفته و در کنار آن، دفاتر تسهیل‌گری در مناطق حاشیه نشین ایجاد شده است و ادامه دارد.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: اعتقاد داریم حتی اگر مسئله کالبدی این محلات نیز حل شود اگر به مسائل اجتماعی آن­ها توجه نشود، آسیب‌های اجتماعی به وجود خواهد آمد.
وی با اشاره به اینکه از کارهای دیگری که با جدیت در حال انجام است بحث مبارزه با اعتیاد است، ادامه داد: مرکز ماده ۱۶ استان، مرکز نمونه کشوری محسوب می شود و نظیر همین مرکز، برای بانوان نیز در دست احداث است که اسفندماه سال­جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
پورمحمدی با تاکید بر اینکه یکی از زیرساخت­های ضروری، حوزه حمل و نقل و احداث راه است، گفت: رونق اقتصادی و تجاری در کنار راهها به وجود می­ آید و توسعه گردشگری نیز به عنوان یکی از ظرفیت های استان، وابسته به وجود راه­های امن است.
وی با اشاره به اینکه ایران در 5 کریدور ترانزیتی و استان ما در سه کریدور قرار گرفته و از لحاظ ترانزیتی دارای موقعیتی بسیار ویژه است، افزود: متاسفانه در این حیطه دچار عقب ماندگی تاریخی شده‌ایم که برای توسعه، ناگزیر از سرمایه‌گذاری مضاعف هستیم.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: مدیریت استان تمام تلاش خود را برای توسعه سرمایه گذاری در احداث راه‌ها، بزرگراه‌ها، آزادراه ها و همچنین حوزه ریلی، مترو و هوایی به کار بسته است.
وی خاطرنشان کرد: امروز آذربایجان شرقی به کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده و یک سوم بزرگراه ­های در حال احداث کشور در این استان قرار دارند.
پورمحمدی با اشاره به اینکه پروژه های مهم و راکد چندین ساله نیز در حال اتمام و در آستانه بهره‌برداری هستند، اضافه کرد: خط یک متروی تبریز به پایان رسیده و عملیات خطوط بعدی نیز در حال پیشرفت است.
وی ادامه داد: پروازهای فرودگاه سهند دوباره فعال شده است و ترمینال جدید فروردگاه شهید مدنی به مناقصه گذاشته شد و در حوزه آب، برق، سدها و نیروگاه‌ها نیز طرح­های مهمی در سال گذشته افتتاح شد.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در حوزه روابط خارجی نیز در یک سال اخیر هیأت‌های مختلفی از چهار گوشه جهان به استان سفر کرده‌اند و تلاش ما این است که تبریز را به مرکز دیپلماسی منطقه تبدیل کنیم.
پورمحمدی خاطرنشان کرد: در مجموع شرایط مدیریتی استان با رویکرد فعال‌سازی ظرفیت‌های برزمین مانده و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بالفعل در راستای شتاب بخشیدن به روند توسعه و پیشرفت آذربایجان شرقی است.

انتهای پیام/
توسعه نیازمند همراهی و مشارکت مردم است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار