تصویر اسب ها در پنجره بر بروی صحنه/
از رومانی تا تبریز؛ روایتی که باید دید
1404/03/04 - 11:17 - کد خبر: 137176
نسخه چاپی
نصر: کارگردان نمایش می گوید: نویسنده این اثر، با زبانی استعاری و نمادگرایانه در فضایی سورئال، مخاطب را به چالش میکشد تا فراتر از منطق روزمره به مسائل نگاه کند.
به گزارش نصر، نمایش «تصویر اسب ها در پنجره» به کارگردانی «علی بیگ محمدی» نوشته ماتئی ویستنی یک، که اخیرا در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه رفته است، در ژانر ابزورد (پوچی گرا)، به کاوش در مفاهیم عمیق انسانی، آزادی، انتظار و مواجهه با واقعیتهای تلخ میپردازد.
«علی بیگ محمدی»، کارگردان جوان نمایش «تصویر اسبها در پنجره»، درباره چالشهای به روی صحنه آوردن اثر ویستنی یک میگوید: ماتئی ویسنی یک،استاد خلق فضاهای ابزورد و در عین حال عمیقاً انسانی است. چالش اصلی ما در کارگردانی این نمایش، ترجمه این فضای ذهنی و استعاری به یک فرم بصری و اجرایی ملموس بود.
وی اذعان داشت: «تصویر اسبها در پنجره»، نمادی از آزادی محبوس و آرزوهای دستنیافتنی است. ما تلاش کردیم این حس انتظار و گاه ناامیدی را در کنار کورسویی از امید، نشان دهیم.
وی افزود: در تئاتر ابزورد، دیالوگها گاهی غیرمنطقی به نظر میرسند، اما هر کلمه و هر سکوت، معنایی پنهان دارد. ما سعی کردیم با تأکید بر حرکت بدن بازیگران، طراحی صحنه مینیمال با نمای یک پنجره بزرگ و با کمک از نور و موسیقی های افکتیو، این لایههای پنهان را برای تماشاگر آشکار کنیم.

کارگردان نمایش تصریح کرد: هدف ما این بود که مخاطب، صرفاً یک داستان را تماشا نکند، بلکه درگیر یک تجربه حسی و فکری شود و با پرسشهای فلسفی نمایش همراه گردد.
بیگ محمدی گفت: اولین اثر کارگردانیام در دانشگاه نبی اکرم به روی صحنه رفت و هر دو اثر از نوشتههای ماتئی ویسنییک انتخاب شدند. علت علاقهام به نمایشنامههای او، تلفیق واقعیت و خیال در فضای گروتسک است که به گونهای رئالیسم جادویی را روایت میکند که خاصه او است. وی این اثر را در اعتراض به شرایط جنگ داخلی کشورش رومانی نوشته بود و علت اصلی جذب من به این داستان، ظلم جوامع در قرن معاصر و جنگهای فعلی، بهویژه جنگ در غزه است. معتقدم جنگ یک کنش و واکنش احمقانه است که به هیچ نتیجه انسانی نمیانجامد. این نمایش هم در فضای رئالیسم جادویی، مرگ های مسخره ای را در سه اپیزود رقم می زند که سعی کردیم به بهترین شکل با خلاقیت هنری خود ترکیب و به مخاطب ارائه کنیم.
گروهی جوان و چالشهای یک مسیر دو ساله
وی مراحل تمرین تا اجرا را تشریح کرد: گروه ما در این نمایش متشکل از ۱۶ نفر است. ما ثبت رسمی در انجمن نمایشی نشدهایم، ولی همگی به اتفاق برای تئاتر تبریز در چالشیم تا سطح کیفی آن را ارتقا دهیم. سعی کردیم از آغاز راه گونههای مختلف ژانر را امتحان کنیم، چون هنوز در مرحلهای هستیم که تجربه کردن را در اولویت علایقمان داریم تا اینکه بخواهیم گروهمان را با یک ژانر مشخص به جامعه تماشاگران تئاتر معرفی کنیم. چالشهای آمادهسازی به صورت ناپیوسته دو سال طول کشیده تا امروز به روی صحنه برویم. اصلیترین چالش ما با مدیریت سابق ارشاد بود که در گرفتن مجوز به مشکل خوردیم، ولی در نهایت بازخوانی شد و پس از آن، کار خیلی خوب تا مرحله اجرا پیش رفت.
کارگردان و بازیگر اثر گفت: من از اساتید انتظار حمایت ندارم چون انتظار خوشایند نیست و درخواستی هم نداشتم. استاد سیروس مصطفی در اخذ مجوز نمایش و گذر از بحران محدودیتها خیلی به ما کمک کردند تا این نمایش به مرحله اجرا رسید. معتقدم اساتید چراغ راه ما هستند و دوست داریم با دیدن نمایش، نظراتشان را راهنمای ما قرار دهند.

ایفای سه نقش و سه تجربه
«پریسا جعفرزاده» بازیگر زن نمایش، از تجربه ایفای نقش در این اثر سخن گفت: بازی در یک نمایشنامه ابزورد، تجربهای کاملاً متفاوت است. من در اینجا نقش سه کاراکتر متفاوت دختر، همسر و مادر را بازی می کنم. این شخصیتها اغلب در موقعیتهایی قرار میگیرند که منطق روزمره ما را به چالش میکشند و چالش اصلی من در این سه نقش، درک عمیق انگیزهها و احساسات پنهان شخصیت ها بود، حتی اگر دیالوگها به طور مستقیم به آنها اشاره نمیکردند. در این نقش ها، جنبههای متضادی از یک زندگی را تجربه می کنم که تحت تاثیر شرایط تصمیماتی متفاوت از همیشه گرفته می شود.
وی افزود: این نقش ها از من خواستند که به لایههایی از وجود انسان ها بپردازم که شاید در زندگی عادی کمتر به آنها توجه میکنیم؛ لایههایی از تنهایی، انتظار، و جستجوی معنا در بیم و امید. ایفای این نقش ها برای من بسیار پرفشار اما در عین حال لذتبخش بود.
هنر شایسته حمایت
«مهدی حسن زاده»، تهیهکننده نمایش «تصویر اسبها در پنجره»، درباره فرآیند تولید این اثر گفت: تهیه یک نمایشنامه ابزورد مانند «تصویر اسبها در پنجره»، چالشهای خاص خود را داشت ولی هماهنگی تیم اجرایی و صداقت تلاش یکپارچه، تامین بودجه و سرمایه گذاری را راحت تر کرد.
وی افزود: ما تلاش کردیم تیمی از هنرمندان جوان و با استعداد را گرد هم آوریم که هم به متن وفادار باشند و هم بتوانند تفسیر خلاقانه خود را ارائه دهند. امیدواریم این نمایش، پنجرهای نو به سوی تئاتر اندیشهورز برای مخاطبان تبریزی بگشاید.
حسنزاده، از این تفکر که جامعه هنر را شایسته جایگاه و ارزش نمیداند، ابراز تاسف کرده و افزود: تمام دنیا میداند که هنر جزو پولسازترین رشتههاست ولی در شهر و کشور ما به خاطر سلایق خاص مدیران فرهنگی، کار و هنر جوانها محدود میشود. ما در این کار چشم داشت مالی نداریم و تنها به جهت ارزش نهادن به ذات هنر پا به صحنه گذاشتیم ولی حمایت، میتواند به کارهای آتی گروه جهت دهد.

وی تاکید کرد: تنها سرمایه ما در نمایش، مخاطبین هستند. امروز مخاطبان نمایشها تنها عامل پیشرفت، انگیزه و حمایت گروهها هستند. معتقدم هنرمندان این عرصه باید ضمن رقابت، رفیق هم باشند و برای یکپارچگی هنر و هنرمند تلاش کنند تا مخاطبان هر چه بیشتری به این عرصه فراخوانده شوند.
نمایش «تصویر اسبها در پنجره» با تلفیقی از کارگردانی خلاقانه علی بیگ محمدی و نگاهی عمیق به متن ماتئی ویسنی یک، وعده یک تجربه تئاتری تأملبرانگیز را میدهد. این نمایش از اول خرداد ماه به روی صحنه تئاتر شهر تبریز رفته و تا ۱۰ خرداد، همه روزه ساعت ۲۰ میزبان مخاطبان است.
انتهای پیام/
فائزه بنی نصرت