رییس حفاظت محیط زیست میاندوآب؛

بانوی میاندوآبی قهرمان تالاب ایران شد

1398/11/13 - 15:00 - کد خبر: 13617 نسخه چاپی

نصر: رییس حفاظت محیط زیست میاندوآب گفت: «کبری اصغری» بانوی کارآفرین اهل این شهرستان توانست عنوان قهرمان تالاب کشور را به خود اختصاص دهد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، علیرضا بقالی امروز در گفت‌وگویی اظهار داشت: این بانوی میاندوآبی عضو موسسه زیست محیطی مردم نهاد «یام‌یاشیل» است که موفق شد از سوی ستاد روز جهانی تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان قهرمان تالاب انتخاب و در همایشی که در استان کردستان روز گذشته به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها برگزار شد جایزه ویژه و لوح تقدیر این مراسم را از رییس سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کند.
وی افزود: این بانو که به عنوان تسهیل‌گر در امر احیای سنت‌ها با تولید و بافت عروسک‌های محلی، تشکیل صندوق خُرد زنان و کلاس‌های آموزشی بازاریابی و کارآفرینی زنان این شهرستان فعالیت دارد با فعالیت‌ مستمر در حوزه احیا و حفاظت از تالاب‌های این شهرستان و مشارکت‌های مردمی توانست این عنوان را کسب کند. 
وی اضافه کرد: هر سال به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها دوازدهم بهمن ماه از کسانی که خدمات ارزنده‌ای نسبت به احیای تالاب‌های کشور داشته باشند با هدف تقویت فرهنگ حفاظت از تالاب‌ها و ارتقای سطح آگاهی مردم از اکوسیستم‌های تالابی و گونه‌های آنها به عنوان قهرمان تالاب قدردانی می‌شود که امسال این مراسم در تالاب «زریبار» کردستان برگزار شد.
این بانوی شایسته میاندوآبی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از سال ۱۳۹۱ با ایجاد موسسه «احیای زمین دامون» فعالیت‌مان را در روستای «قره‌قوزولو» آغاز کردم و اکنون هم با موسسه «یام‌یاشیل» فعالیت دارم.
کبری اصغری افزود: در این روستا توانسته‌ایم ۳۰ دوره کلاس با همکاری سازمان فنی‌ و حرفه‌ای میاندوآب در رابطه با ترویج مشاغل جایگزین کشاورزی به ویژه بافت عروسک و کارهای تزیینی و خیاطی برای بانوان روستا برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه این اقدامات در جهت فرهنگ‌سازی برای کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی‌کم در این روستا اجرا می‌شود، گفت: فرهنگ‌سازی اجتماعی با مشارکت دادن جوامع محلی در رابطه با حفظ و صیانت از تالاب‌های شهرستان به ویژه تالاب نوروزلو، تالاب قره‌قشلاق (۷۰ درصد آب این تالاب از رودخانه زرینه‌رود میاندوآب تامین می‌شود ولی مدیریت آن برعهده حفاظت محیط زیست بناب در آذربایجان‌شرقی است)، دریاچه ارومیه و زرینه‌رود اقدامات خوبی انجام دهیم.
«اصغری» با بیان اینکه کاشت و فرآوری گیاهان دارویی، پرورش زنبور عسل و بوقلمون نیز در دستور کار ما قرار دارد، افزود: همچنین با حمایت صندوق کارآفرینی امید میاندوآب کلید اجرای طرح روستای بدون بیکار در روستای «قره‌قوزولو» زده شده است و علاوه بر این‌ها دو صندوق خرد زنان روستایی هر کدام با ۳۰ نفر عضو و تعاونی صنایع دستی فعال است.
وی اضافه کرد: همچنین برای آقایان نیز که در شغل‌های متناسب مهارت دارند یا به برخی که پس از برگزاری دوره آموزشی مهارت داده می‌شود، تسهیلات اشتغال‌زا پرداخت می‌شود.
روز جهانی تالاب‌ها به مناسبت ثبت جهانی تالاب زریبار در کنوانسیون رامسر امسال به میزبانی استان کردستان برگزار شد.
انتهای پیام/
بانوی میاندوآبی قهرمان تالاب ایران شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار