به گزارش نصر، «رضا علیزاده» رئیس کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی، با حضور در دفتر آژانس خبری تحلیلی نصر با سردبیر این رسانه به گفتگو نشست.
با توجه به ظرفیتهای استان و مجتمع مس سونگون، تشکیل شرکت مستقل برای این مجتمع که رئیس جمهور شهید وعده داده بود؛ محقق خواهد شد؟
متاسفانه این مسئله هرگز کارشناسی نشده بود؛ همه شعار استقلال سر میدهند اما منظورشان مشخص نیست! اگر استقلال به منظور مدیریت مس سونگون و حاکمیت شرکتی است، استقلالی منطقی است چرا که این مجتمع، میتواند در قالب هلدینگ مس ایران با ۵–۶ شرکت مستقل در استانها و با رعایت قانون تجارت مستقل شود و این به نفع استانها و خود مس سونگون خواهد بود.

ولی دیدگاه عموم مردم استقلالی با عنوان مس سونگون برای آذربایجان را مطرح می کنند. این درحالی است که ۸۸ درصد سهام آن طبق اصل ۴۴ به مردم واگذار شده و صاحب دارد در نتیجه شرکتی که مالکیت خصوصی دارد، هیچ مقامی نمی تواند در استقلال و تصمیمات آن دست ببرد! هر تصمیمی باید در مجمع سهامداران آن شرکت بررسی شود لذا عملاً این استقلال طلبی مخالف مالکیت و حاکمیت خواهد بود. درنگاه سوم، ساختار مدیریتی مس سونگون قابل اصلاح است و استقلال آن با حفظ مالکان و سهامداران فعلی ممکن است؛ به این شرط که اموال و دارایی های آن با هدف هویت بخشی، به این شرکت تعلق بگیرد. مالیات نقل و انتقال دارایی طبق ارزیابی اداره، امروز ۵۰ همت در نظر گرفته شده. آیا صاحبان سهام قبول میکنند که شرکت مستقل شود و آنها ۵۰ همت مالیات بدهند؟ اگر چنین شود، این استقلال برآورده خواهد شد؛ سهامداران باقی خواهند ماند و سود سالیانه در مجمع صاحبان سهام مس تقسیم خواهد شد ولی اتفاق مثبتی که برای استان میافتد این است که استان تصمیم میگیرد مس با چه سیاستی، برنامههای توسعهای بچیند. ایراد این طرح استقلال برای استان ما چنین است مس به تنهایی هزینه برنامه های توسعه را نمیتواند تامین کند و پروژهها به جایی نخواهند رسید! متاسفانه فشارهای رسانهای و مطالبات بدون حساب و کتاب مردمی فقط رئیس جمهور سابق را مجبور کرد که در طی کاغذی، اساسنامهای را جهت استقلال مس سونگون رسانهای کند که هیچ ارزشی ندارد!

با این وجود، چطور همچون مس کرمان از ظرفیتی که داریم استفاده کنیم؟ چه راهکاری در نظر دارید؟
مس کرمان چندین دهه سابقه تولید دارد ولی در مس سونگون تا امروز کل تولیدات ما، دو کنسانتره مس و مولیبدن است که بیش از اینکه سود دهد، درآمد برایش تزریق شده است. راهکار این است که مطالبات در این حوزه، با دقت و منطقی کارشناسی شوند تا راه درست انتخاب شود. اینکه ما می خواهیم مس سونگون، یک شرکت بورسی مستقل شود، نباید در یک فضای پیچیده سیاسی از این بهرهبرداری سیاسی کنیم و داستان های پیچیده راه بیندازیم و باید با توجه به مصالح ملی و منطقه ای، مسئله را کارشناسی کنیم.

در بحث صنعت، کمبود انرژی که تحت عنوان «ناترازی» به قطعی مکرر برق و گاز منجر می شود، در این روز ها کمر شکن شده است. مجلس شورای اسلامی چه راهبردی دارد؟
متاسفانه این چالش بزرگ در کشور به راه افتاده است که از دو منظر قابل بررسی است؛ در منظر تولید انرژی، متاسفانه ما از بسیاری از برنامههایمان عقب ماندهایم. میزانهای گازی توسعه نیافتند و آنچه موجود است، افت فشار میدهد لذا پروژههایی که فشار افزایی دارند، اتفاق نمیافتند. همچنین راندمانها فرسوده شدهاند، توسعه نیروگاههای بادی و خورشیدی انجام نگرفتند و ... در منظر مدیریت مصرف نیز برخی تجهیزات و کارخانجات ما کهنهاند و به روز رسانی نشدهاند در نتیجه مصرف بالای انرژی و بهرهوری کمی دارند. از طرفی مصرف خانوارهای ما نسبت به مصرف جهانی انرژی، افسارگسیخته است و هرچه انرژی تولید میکنیم، باز جوابگو نخواهد بود.
چه راهکارهایی در مجلس شورای اسلامی برای این مشکل اندیشیده و اجرا شده است؟
در سه ماه اخیر، کارگروه ویژهای در مجلس تشکیل شده که مدیریت آن به کمیسیون ما سپرده شده است و در این کارگروه، وزارت نیرو در جهت مدیریت تولید و وزارت صمت و وزارت ارتباطات جهت مدیریت مصرف، طی جلسات مستمری با دعوت از دانشگاهها و ... این معضل را بررسی میکنند تا سند مشترکی جهت هوشمندسازی مصارف انرژی تنظیم شود.
در این مشکل نباید مصرف خانوارها و و ناعدالتی موجود در مدیریت مصرف دست کم گرفته شوند! مدیریت مصرف کم از تولید ندارد.

چه زمانی اقتصاد از رکود خارج خواهد شد؟ چه عواملی باعث رفع مشکلات اقتصادی امروز خواهد شد؟
اقتصاد به صورت کلان با وجود بحرانهای داخلی و خارجی امروز میتواند به شرط رفع موانع سرحال شود؛ ایران بدهی خارجی چندانی ندارد. کل نقدینگی ما نزدیک به ۱۰ هزار همت است و کل بدهی مان نزدیک ۶۰ میلیارد دلار است در نتیجه ورشکسته نیستیم و به شرط تعدیل فشار های تحریم و سو مدیریت های داخلی که به تحریم های داخلی می انجامند، مشکلات اقتصادی تا دو سال بهبود یافته و اقتصاد کشور ما تا ۱۵ سال آینده تضمین میشود.
در حادثه انبارهای گمرک شهید رجایی بندر عباس، آیا مجلس گروهی به دنبال تحقیق و تفحص این حادثه فرستاده است تا به حکومت شایعه ها و تنوع اخبار امروز پایان دهد ؟
مجلس به ۴ کمیسیون ماموریت بررسی این حادثه ناگوار را داده است؛ کمسیون امنیت ملی و داخلی، از حوزه امنیتی، کمسیون عمران از منظر زیرساخت ها و اشتباهات مدیریتی و کمسیون بهداشت و درمان هم در حوزه آسیب دیدگان ماموریت های تخصصی یافتند. در گام بعدی کمیسیون صنایع و معادن وارد شده و وضعیت خسارت واحد های صنعتی، برخورد بیمه و ... را بررسی خواهد کرد.

سیاستهای دولت پزشکیان در توسعه روابط با کشورهای همجوار و سهم استان ما در این راستا را چگونه تحلیل می کنید؟
در سفرهای آقای رئیس جمهور، نماینده ای از کمیسیون ما حضور داشت و خبر خوبی از تقویت این برنامهها به گوش می رسد. خوشبختانه دولت دکتر پزشکیان با خود امیدواریهایی هم به داخل جامعه و هم برای همسایگان با خود به دنبال داشته لذا ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم تا در دولت وفاق که اکثر نمایندگان هم بر این اصل پایبندند، در جهت توسعه روابط نتایج مثبتی بگیریم.

به عنوان نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی، از اقداماتی که در منطقه انجام گرفته یا در برنامه اقدامات عملیاتی هستند، بگویید؟
ما سعی کردیم از نظر روحی و روانی، دوگانگیهای آسیبزا را در شهرستان ورزقان تعدیل کنیم. فرهنگ سازی سخت و زمانبر است و ما همه سعی خود را میکنیم که این مهم برآورده شود. از طرفی انتصابات را کمتر کردهایم یعنی ضمن اینکه امورات شهرستانها را به مدیران شهرستانها سپرده ایم، بر این باوریم که انتصاب افراد جدید در مقام مدیریت، کلید حل مشکلات نیست لذا بر ثبات مدیریت در بعضی بخشها پایبندیم و در جای خود، از ناکارآمدیها نقد میکنیم. اقدامات منطقهای متنوعی در یک سال گذشته در حوزههای شهرستانی اتفاق افتاده است. از جمله ادامه پروژه اتصال شهرستان ورزقان به منطقه آزاد ارس و مرز نوردوز از طریق بزرگراه خواجه-ورزقان-نوردوز است که با نزدیک ۶ همت قرارداد اولیه که با قرارگاه خاتم بسته شده، یکی از مهمترین پروژههای عمرانی منطقه وکشور است که نقش استراتژیکی در جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی دارد. این پروژه، بزرگترین پروژه بزرگراهی کشور به وسعت ۶۶ کیلومتر، اساسی ترین مشکل ورزقان را حل میکند. همچنین در ادامه اقدامات دیگری همچون پروژه های عمرانی روستایی، تامین مصالح و حمایتهای اجتماعی در ورزقان، پروژه های متنوع جهت زیباسازی شهر، جذب سرمایهگذار برای توسعه شهرکها، توسعه داخلی مس سونگون با قدرت و شدت هرچه بیشتر، تاسیس ۲۵ مدرسه و ارتقای سطح درمان در ورزقان، از دیگر اولویتهای عملیاتی ما در سال جدید است. بر این باوریم که شهرستان ورزقان با بهرهگیری از ظرفیتهای معدنی، صنعتی، کشاورزی و موقعیت راهبردی خود، میتواند به یکی از قطبهای اصلی تولید و اشتغال در کشور تبدیل شود.
انتهای پیام/