خبر/

دستفروشان؛ خوشایند شهروندان، دغدغه مدیران

1398/11/13 - 13:30 - کد خبر: 13598 نسخه چاپی

نصر: دستفروشی از مشاغلی است که همواره به عنوان یکی از دغدغه های مدیران شهری مطرح بوده است و در عین حال به خاطر عرضه کالا به قیمتی پایین تر با استقبال شهروندان مواجه است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا ، روزهای پایانی سال نزدیک است و با وجودی اینکه اوضاع اقتصادی مردم چندان مناسب نیست و هنوز دولت هم عیدی کارمندان را پرداخت نکرده است اما شلوغی بازارها و مراکز خرید رو به افزایش است و در شهر تبریز هم به هر یک از این مراکز پا می گذاری جمعیت غلغله می زند .
ترافیک انسانی به ترافیک خوردویی اضافه شده است و حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشی برای انجام کار در مرکز شهر و نزدیک بازار باید زمان بیشتری را صرف کنی و در این میان و در شرایطی که برف برجا مانده در پیاده روها هم شرایط عبور و مرور را دشوار کرده است، دستفروشان به افزایش شلوغی ها و اختلال در تردد عابران پیاده دامن می زنند .
دستفروشان هر چند همواره با ممانعت نیروهای رفع سد معبر شهرداری ها و گاهی مخالفت مغازه داران مواجه می شوند اما به نظر می رسد در زمان های خاص مانند شب عید از ملاطفت نیروهای شهرداری بهره مند می شوند و مغازه داران هم دیگر فرصتی و شاید حوصله ای برای مخالفت ندارند.


ساماندهی دستفروشان وظیفه شهرداری نیست 

شهردار تبریز در یکی از جلسات شورای شهر، با اشاره به بحث ساماندهی دستفروشان در سطح شهر، گفت: ساماندهی دستفروشان جزو وظایف شهرداری نیست ولی با این حال تلاش می‌کنیم در چنین وضعیت اقتصادی مشکلات دستفروشان را حل کنیم. 
ایرج شهین باهر ادامه داد: ثبت نام دستفروشان آغاز شده و براساس این ثبت نام، تعداد دستفروشان مشخص و فضاهایی برای استقرار آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.  
وی با بیان این‌که شهرداری فضایی به اندازه و مساحت کافی برای طرح استقرار دستفروشان  ندارد، گفت: در این ارتباط ۵۰ مکان شناسایی شده که تعداد زیادی از آن‌ها دارای معارض است.  
شهردار تبریز درباره نحوه تسهیل دسترسی به میادین استقرار دستفروشان، گفت: نزدیکی دستفروشان به بافت‌های مسکونی مدنظر است و شهرداری قصد دارد میدان‌هایی در فضاهای مسکونی ایجاد کند ولی اهالی محلات اجازه‌ برپایی بازارچه‌ دستفروشان را در محلات نمی‌دهند و نوعی پارادوکس در این موضوع وجود دارد.  
وی با بیان این‌که شهرداری به طور قانونی موظف به جمع آوری دستفروشان از سطح شهر است، گفت: متاسفانه برخی از دستفروشان به میادین مراجعه نمی‌کنند، چرا که تمایل دارند در مکان‌هایی که خود می‌پسندند، بساط فروش را پهن کنند.  
وی در خصوص ساماندهی بازارچه‌ی گجیل، یادآور شد: شهرداری تبریز با هزینه نزدیک به ۹ میلیارد تومان، میدان قدیمی را تملک و دستفروشان را به میدان جدید منتقل کرده است.  


دستفروشان تبریز در هفت نقطه شهر ساماندهی می‌شوند

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری تبریز هم پیش از این اعلام کرده است: تلاش داریم با ایجاد بازارهای صبح، عصر و شب در هفت نقطه شهر اقدام به ساماندهی دستفروشان کنیم.
ابراهیم محمدی با بیان اینکه در قالب ایجاد چادر و بازار میوه اقدام به ساماندهی میوه فروشان شهر تبریز کرده ایم، گفت: پیش از این سازمان قصد داشت در محل بیمارستان خیریه اقدام به ساماندهی دستفروشان تبریز کند.
او افزود: در این محل تعداد ۲۰۹ غرفه طراحی شده بود که به دلیل عدم استقبال دستفروشان، میوه فروشان در این محل مستقر شدند.
مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری تبریز در ادامه با اشاره به اینکه ثبت نام از دستفروشان در سایت سازمان آغاز شده است، اظهار داشت: در این سامانه متقاضیان دستفروشی در سطح شهر تبریز پس از ثبت نام احراز هویت شده و سپس اقدام به تعیین محل مورد نظر خود برای استقرار می کنند.
محمدی تاکید کرد: این ساماندهی در قالب صبح، عصر و شب بازار در مناطق مختلف شهر تبریز اجرا می شود.
وی ادامه داد: مناطق مختلف شهر تبریز به منظور اجرای این طرح موظف شده اند محل مناسب را در اختیار سازمان قرار دهند.
مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری تبریز با بیان اینکه نظارت بر اجرای این پروژه را به پیمانکاران مورد تایید واگذار خواهیم کرد، گفت: تلاش داریم در هفت نقطه از شهر تبریز بازارهای هفتگی دایر کرده و اقدام به ساماندهی دستفروشان کنیم.
محمدی با بیان اینکه از مناطق شهرداری خواسته شده است تا محل استقرار دستفروشان را شناسایی و به سازمان اعلام کنند، گفت: این محل ها پس از اعلام در کمیته تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد تا در صورت امکان در همان محل ساماندهی شوند.


ساماندهی دستفروشان تبریز مناسب نیست
 
اما رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای تبریز روز گذشته در نشست شورای شهر با تاکید بر ضرورت ساماندهی دستفروشان در این شهر، گفت: این کار در تبریز به نحو احسن انجام نشده است.
عبداله تقی پور، افزود: برنامه هایی که برای ساماندهی دستفروشان در نظر گرفته شده بود باید با جدیت پیگیری شده و مشکلات موجود در این زمینه هرچه سریع تر رفع شود.
وی با بیان اینکه از سال ۹۶ قرار شد بازارچه‌های محلی برای ساماندهی‌ مشاغل در مناطق شهرداری ایجاد شود اما هنوز این کار انجام نشده است، اظهار داشت: نیاز مردم در انجام پروژه‌ها باید در اولویت قرار گیرد و ایجاد بازارچه‌های محلی از مطالبات عمده‌ آنان است.
نایب رییس کمیسیون‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه برخی کارها در شهر به راحتی انجام شدنی است، گفت: دستفروشان‌ در برف‌ و باران مجبور به کار کردن‌ هستند که باید چاره‌ای برای آنها اندیشید.
محرم محمدزاده، افزود: دستفروشی در سایر نقاط کشور و دنیا وجود دارد اما سازمان یافته‌ و برنامه‌ ریزی‌ شده است و در تبریز نیز برای ساماندهی‌ دستفروشان‌ باید اقدام کرد.
عضو شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سال‌هاست در خصوص ساماندهی‌ دستفروشان‌ در تبریز هشدار داده می شود اما توجهی‌ نمی‌شود، گفت: برای ساماندهی‌ دستفروشان‌ و احداث بازارچه‌های محلی‌ باید یک خواست جمعی وجود داشته باشد و با همکاری یکدیگر این‌ کار انجام شود.
کریم صادق زاده، با بیان اینکه بازارچه‌های محلی‌ اگر احداث شود بسیاری از مشکلات در زمینه دستفروشان‌ از بین می رود، افزود: مدیران شهری سایر استان‌ها در ساماندهی‌ دستفروشان‌  بسیار موفق‌ عمل‌ کرده‌اند و در تبریز با وجود ظرفیتهای موجود این کار به نحو احسن انجام نشده است.
سعید نیکوخصلت، عضو کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری تبریز نیز با بیان اینکه فرآیندی‌ تعریف شود تا به قول خود به مردم در زمینه احداث بازارچه‌های‌ محلی عمل کرد، گفت: باید نقشه‌راهی‌ برای احداث بازارچه‌های محلی در کمترین‌ زمان تهیه‌ شود چرا که این کار با وجود ظرفیتهای موجود در شهرداری کار بسیار سختی نیست.

انتهای پیام/
دستفروشان؛ خوشایند شهروندان، دغدغه مدیران خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار