علی لاریجانی؛

تمرکز معنویت از وجوه مهم شهید مطهری است

1398/11/13 - 13:36 - کد خبر: 13595 نسخه چاپی

نصر: رییس مجلس شورای اسلامی یکی از وجوه مهم شهید مطهری را تمرکز معنویت دانست و گفت: یکی از مشکلات پس از انقلاب این است که جایگاه تفکر معنوی در مسائل اجتماعی و سیاسی که به آنها می‌پردازیم، مشخص نیست.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، مراسم رونمایی از سردیس متفکر شهید علی مطهری به مناسبت یکصدومین سالروز ولادت وی در ساختمان موزه عبرت با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، سید محمود علوی وزیر اطلاعات و برخی از اعضای خانواده شهید مطهری برگزار شد.
در ابتدای این مراسم سیدمحمود علوی ضمن خوشامدگویی به علی لاریجانی رییس مجلس، علی مطهری نماینده مردم تهران، بشارتی وزیر ارشاد سابق، و دختر شهید مطهری اظهار داشت: آنچه در این موزه مشاهده می‌کنیم افسانه‌سرایی نیست و حقیقت‌هایی در صفحه تاریخ ما است.
وی با تبریک ایام فجر انقلاب اسلامی افزود: علیرغم گذشت ۴۱ سال از شهادت استاد مطهری غبار کهنگی بر اندیشه‌های وی ننشته و حیات فکری مطهری فناناپذیر است و ما موظف هستیم زمینه‌های پیوند اندیشه وی، با نسل جدید را فراهم آوریم.
 علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی ضمن تجلیل از مسئولین وزارت اطلاعات به دلیل ساخت پردیس شهید مطهری خاطرنشان کرد: این موزه حقیقتا موزه عبرت است. به خصوص برای نسل جوان که اگر از نزدیک با این حقایق آشنا شوند متوجه خواهند شد در دوران ستمشاهی چه شرایطی بوده و چه مجاهدت‌هایی صورت گرفته است و قدر و منزلت انقلاب اسلامی را بیشتر مدنظر خواهند داشت.
وی با اشاره به ایام دهه فجر تاکید کرد: انقلاب اسلامی با مجاهدت‌هایی که گوشه‌ای از آنها را در این موزه می‌بینیم به ثمر رسیده است و باید بدانیم که این انقلاب ما در عین پرصلابتی اما مظلوم است.
رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به شرایط امروز جهان، منزلتی که امروز ملت ایران در منطقه و عرصه بین‌الملل دارد به خاطر صلابت انقلاب اسلامی است و جهانیان نمی‌توانند ایران را به حساب نیاورند. در حالی که در زمان شاه ایران نیز مانند سایر کشورهای خلیج فارس از قدرت‌های جهانی دستور می‌گرفت و دستورات آنها را انجام می‌داد.
لاریجانی با اشاره به خاطرات اسدالله علم عنوان کرد: زمانی که خاطرات عوامل شاه در رژیم گذشته را می‌خوانیم متوجه می‌شویم روابط قدرت چقدر مفتضحانه بوده است. به عنوان مثال علم در خاطرات خود آورده است که صبح سفیر انگلیس دستوراتی را برای ایران تعیین می‌کرد و شب سفیر آمریکا. اما ملت ایران با انقلاب شکوهمند خود و با رهبری حضرت امام خمینی(ره) در این شرایط مفتضحانه تغییرات بنیادی و ماهوی ایجاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: امروز تنها کشوری که در این کره خاکی در مقابل آمریکا ایستاده، ایران است و اگر چه خیلی از کشورهای دیگر با سیاست‌های آمریکا موافق نیستند اما صلابت ایستادگی مقابل آن را ندارند.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به مظلومیت انقلاب اشاره کرد و گفت: به مانند حکومت امام علی (ع) که در عین صلابت خود مظلوم بود، انقلاب ما هم مظلوم است. هجومی که در طی ۴۰ سال گذشته علیه نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته و امروز در اوج خود به سر می‌برد، مظلومیت این انقلاب را نشان می‌دهد.
لاریجانی ضمن تاکید بر لزوم توجه به هر دو وجه صلابت و مظلومیت انقلاب اظهار داشت: کسانی که در این روزها از ارزش‌های انقلاب دفاع می‌کنند باید به هر دو وجه توجه داشته باشند و وظیفه آنها تبیین درست این دو وجه برای عموم است.
رییس مجلس در ادامه سخنان خود به اندیشه شهید مطهری پرداخت و عنوان کرد: در سال‌های گذشته خانواده شهید مطهری خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده بودند و ایشان در آن جلسه فرمودند شهید مطهری ایدئولگ نظام جمهوری اسلامی است. این سخن رهبری در عین کوتاه بودن بسیار سنجیده و پرمحتواست.
لاریجانی با اشاره به آثار، زندگی و مجاهدت شهید مطهری خاطرنشان کرد: مطهری فکر جدیدی را ایجاد کرد تا نظام جمهوری اسلامی بتواند با بالندگی فرهنگی رو به جلو حرکت کند.  
وی با اشاره به دغدغه مطهری برای آینده انقلاب یادآور شد: امروز بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، کاستی‌هایی را مشاهده می‌کنیم که مطهری در همان زمان به آنها فکر کرده بود. وی در همان شبی که به شهادت رسید، در کیف دستی خود یادداشت‌هایی درباره اقتصاد اسلامی در نظام جمهوری اسلامی داشت که این مساله نشان‌دهنده دورنگری وی بود. وی می‌دانست اگر این نظام بخواهد پابرجا بماند باید اقتصاد ویژه خود را داشته باشد.
لاریجانی یکی از وجوه مهم شهید مطهری را تمرکز معنویت دانست و گفت: یکی از مشکلات پس از انقلاب کشور ما این است که جایگاه تفکر معنوی در مسائل اجتماعی و سیاسی که به آنها می‌پردازیم مشخص نیست.
وی افزود: تلقی شهید مطهری از جامعه برخلاف تفکری که امروز در غرب طرفدار بیشتری دارد و اصالت را به انسان‌ها می‌دهد، اما مطهری تحت تاثیر علامه طباطبایی به جامعه و فرد توامان اصالت می‌داد و معتقد بود هیچ‌کدام را نمی‌توان نادیده گرفت.
لاریجانی خاطرنشان کرد: از آنجایی که مطهری نقش جامعه را برای سازندگی شخصیت فرد خیلی مهم می‌دانست به نقش معنویت در جامعه توجه فراوان داشت.
وی افزود: امروز در جامعه ما برخی ایراد می‌گیرند که چرا به برخی جنبه‌های شخصی افراد پرداخته می‌شود. هرچند مطهری مخالف محدودیت آزادی‌های شخصی بود، و معتقد بود به بهانه معنویت نباید آزادی شخصی را محدود کرد اما از سوی دیگر معتقد بود باید بر رشد معنویت در جامعه همت گماشت و هر دو وجه را مکمل هر دو وجه می‌دانست.
رییس مجلس پیش از سخنرانی در این مراسم، ‌ضمن بازدید از موزه عبرت و سلول محل اسارت شهید مطهری از سردیس وی نیز رونمایی کرد.
انتهای پیام/
تمرکز معنویت از وجوه مهم شهید مطهری است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار