دغدغه یکی از پزشکان تبریزی در خصوص نگرانی مردم از شیوع جهانی کرونا/

سردرگمی پزشکان در تشخیص بیماری کرونا در کشور/ لزوم تدوین شیوه نامه نحوه شناسایی و مقابله با این ویروس

1398/11/12 - 15:56 - کد خبر: 13497 نسخه چاپی

نصر: شباهت بیماری کرونا به سرماخوردگی و آنفولانزا و کمبود آگاهی از شناسایی علایم و سندرم های این بیماری و نحوه برخورد با بیمار، مسئله ای است که در روزهای اخیر سبب دغدغه مند شدن مردم و سردرگمی پزشکان شده است.

به گزارش نصر، ویروس کرونا از شهر ووهان واقع در استان هوبی در مرکز چین شیوع پیدا کرد و اکنون علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین به 15 کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، فرانسه و... هم انتقال یافته است.  

این ویروس جزء خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا مواردی که باعث ایجاد سندروم حاد تنفسی می شود را شامل است، بیمار مبتلا به کرونا نیز معمولا علائمی مانند سرماخوردگی شدید و آنفلوانزا دارد و تفاوت آن این است که در فرد مبتلا به آنفلوانزا سه روز پس از بیماری ممکن است علائم تنفسی، کونومی ریوی، مشکلات مربوط به تاری دید، سندرم حاد تنفسی (ساری) مشاهده شود، اما در ویروس کرونا، بیمار پس از هشت روز علائم ذکر شده مشاهده می‌شود، بنابراین نباید از این نکته نیز غافل شد که تشخیص بیماری افرادی که در دوره کمون هستند شاید سخت باشد.

اینکه بیماری کرونا درمان خاصی ندارد، مشهود است و در حال حاضر تنها راه مقابله با آن پیشگیری از ابتلا به این بیماری با رعایت آداب تنفسی، شست‌وشوی مداوم دست با آب و صابون و عدم برخورد با افرادی که دچار هر نوع از سرماخوردگی هستند، می باشد.

این گزارش می افزاید، مسئله ای که روزهای اخیر سبب دغدغه مند شدن مردم و پزشکان شده است، همین شباهت بیماری کرونا به سرماخوردگی و آنفولانزا است چراکه ویروس آن تنها در محیط آزمایشگاه قابل شناساییست و ممکن است پزشک نیز قادر به تشخیص آن در بیمار مراجعه کننده نباشد.

یکی از پزشکان عمومی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار نصر، گفت: از چند روز قبل به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف و امکان وجود آن در ایران، ترس و استرس عجیبی در مردم ایجاد شده است که سبب شده با مشاهده علائم سرماخوردگی کمی حاد در بدن خود سریعا به پزشک مراجعه کنند و از مبتلا شدن به کرونا دغدغه مند باشند.

وی با بیان اینکه در طول 24 ساعت کشیک خود، شاهد مراجعه 40 تا 50 بیمار با علائم ویروسی و سرماخوردگی بوده است که این دغدغه را داشته اند، افزود: ترس در وجود بیماران را در حین ویزیت حس می کردم، برخی از آنها نیز از وجود کرونا بی خبر بودند و فقط چون علائم حاد در سرماخوردگی داشتند مراجعه کرده بودند که طبق تشخیص مشخص شد  دچار آنفولانزای خفیف بودند.

وی درباره نحوه بیماریابی، تشخیص و سؤالات ایجاد شده در ذهن پزشکان، اظهار داشت: واقعیت این است که دچار نوعی سردرگمی شده ایم و به خاطر شباهت کرونا با بیماری های ویروسی حتی خودمان هم نمی دانیم که کدام بیمار را مشکوک اعلام کنیم و به بیمارستان ارجاع دهیم.

این پزشک با اشاره به اعلام وضعیت فوق العاده جهانی و آماده باش در تمامی کشورها و حتی ایران، افزود: زمانی که وضعیت آماده باش اعلام می شود باید دستورالعملی برای نحوه برخورد و مقابله با ویروس یا بیمار مبتلا نیز به پزشک و مراکز درمانی ارسال شود تا پزشکان اینگونه دچار سردرگمی نشود و بتوانند دغدغه و استرس بیماران را کاهش دهند.

این گزارش حاکی است، سال 1394، چندی بعد از شناسایی بیماری سندرم تنفسی ویروس خاورمیانه که نوعی از خانواده کرونا بود، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی ایران اقدام به  نشر شیوه نامه اجرایی به منظور مقابله با این ویروس کرد و در این شیوه نامه خطاب به مراکز درمانی، دستورالعمل مهمترین نکات اجرایی مقابله، آموزش نحوه برخورد در تشخیص و ویزیت فرد مشکوک مطرح شده بود، درست که این شیوه نامه مدتی بعد شناسایی سندرم ابلاغ شده بود اما حداقل دستور مشخصی در خصوص آن نشر شد.

 این درحالی است که قدرت شیوع این بیماری به شدت بیماری کرونای امروزی نبود و کمبود آگاهی از شناسایی علایم و سندرم های این بیماری سبب ایجاد رعب و وحشت در بین عموم شده است که قطعا در صورت رویت این بیماری در کشور، استرس ها چن برابر خواهد شد.

 لذا، تدوین شیوه نامه به منظور مقابله، شناسایی و برخورد با بیماری کرونا به مراکز درمانی و پزشکان یک فوریت محسوب می شود.

انتهای پیام/
سردرگمی پزشکان در تشخیص بیماری کرونا در کشور/ لزوم تدوین شیوه نامه نحوه شناسایی و مقابله با این ویروس گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار