خبر/

پوست حاصل تکامل سینمای برادران ارک/ تکنیک های نوین فیلمبرداری به تبریز رسید

1398/11/12 - 13:09 - کد خبر: 13483 نسخه چاپی

نصر: "پوست" را باید تکامل سینمایی دانست که با حیوان به اوج خود رسیده و امروز به عنوان نخستین اثر بلند سینمایی برادران ارک حرف های بسیاری در جشنواره های مهم بین المللی برای گفتن خواهد داشت.

به گزارش نصر، بهمن و بهرام ارک، دوقلوهای فیلمساز تبریزی در مورد آخرین ساخته خود می گویند: گرچه با فیلم حیوان در عرصه سینمای ایران و جهان معرفی شده ای اما جشنواره کن دید ما را نسبت به سینما عوض کرده و باعث شد تجربیات جدیدمان را در فیلم پوست به کار گیریم.
بهرام ارک، با بیان اینکه ایده ی اولیه پوست (دری) را از افسانه ی محلی "ده‌ ده قورقود" در آذربایجان گرفته اند می افزاید: در کنار این افسانه محلی، عجایب نگاری "محمد سیاه قلم" نقاش برجسته مکتب هرات هم در ایجاد فضاهای ذهنی در این فیلم موثر بوده است.
به اعتقاد وی این اثر به عنوان یکی از آثار سینمای پیشرو ایران در بستر خیال نوشته شده اما برخلاف برخی تصورات، تلاش داشته از خرافه گرایی به دور باشد.
بهمن ارک نیز معتقد است: در یک فیلم اجتماعی که قواعد رئالیسم جادویی را دنبال می کند، خرافات جایی ندارد.
برادران ارک با بیان اینکه بارها به موضوع جن در قرآن و روایات دینی هم اشاره شده است؛ خاطرنشان می کنند: خیلی از مفاهیم اجتماعی مانند شر و شیطان، عینی نیستند اما به عنوان واقعیت و حقاقیق زندگی نمی توان از آنان چشم پوشی کرد.  
دوقلوهای سینمای تبریز با اشاره به افسانه ی رقص و عروسی اجنه در ادبیات فولکلور آذربایجان می گویند: در این فیلم به دنبال هیجان و نوآوری در فیلمسازی به همراه ایجاد مفاهیم و واژگان جدید بودیم و تصور می کنیم تا حدودی موفق شده باشیم.
آنان با اشاره به عدم همکاری برخی مسئولان در تولیدات فرهنگی یادآور می شوند: عمده معضل فرهنگی کهن شهر تبریز، توهم و تنگ نظری مشاورانی است که به مسئولان مشاوره های غلط می دهند و باعث می شوند بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری عقیم شوند.
برادران ارک با بیان اینکه مشاوران فرهنگی از روی حماقت و نه حسادت، به مسئولان آدرس غلط می دهند تاکید می کنند: همین عده با بیان اینکه "حیوان" یک اتفاق شانسی برای برادران ارک بود، مانع از حمایت مسئولان از فیلم پوست شدند!
آنان با بیان اینکه حمایت یا عدم حمایت مسئولان تاثیری در اراده ما برای فیلمسازی نخواهد داشت عقیده دارند: با اینحال، فضای مسموم حاکم در تبریز، مانع از رشد و پویایی عرصه فرهنگ و هنر در این شهر شده است.

استفاده از تکنیک های نوین فیلمبرداری در فیلم سینمایی پوست/ آب پاک نعمت سینمای تبریز است
با مروری به فیلم های موفق کوتاه و بلند سینمایی در تبریز، حاکی از آن است که حضور فیلمبردار حرفه ای و بی حاشیه ای چون علی آب پاک در موفقیت آن ها بی تاثیر نبوده است.
درحالیکه عده ای سینمای امروز تبریز را از لحاظ فیلمبرداری لهستان سینمای ایران می خوانند، کارشناسان عقیده دارند افرادی چون علی آب پاک و امیر پورحکمت و حمید مهر افروز به عنوان پیشتازان فیلمبرداری این شهر در توفیقات اخیر بی تاثر نیستند.

برادران ارک نیز با تاکید بر این موضوع، حضور علی آب پارک را غنیمتی بزرگ برای سینمای تبریز دانسته و تاکید دارند که فضای رسانه ای در حق این هنرمند بی ادعا کم لطفی کرده اند.
علی آب پاک، فیلمبردار پروژه سینمایی پوست در این خصوص می گوید: پوست یکی از سنگین ترین تجربه های سینمایی من بود و باید اعتراف کنم، کار کردن با برادران ارک، از شکستن شاخ فلک هم سخت تر است!
این فیلمبردار جوان اما باتجربه تبریزی با اشاره به اینکه سلایق، اتفاقات و رویدادهای پشت صحنه برادران ارک خاص، ساختارشکنانه و منحصر به فرد است یادآور می شود: به عنوان مثال، فقط در یک پلان پس از ساعت ها تلاش و 300 برداشت از یک زاویه، در نهایت هیچکدام مورد پسند آنان قرار نگرفت و مجبور شدیم از زاویه دیگری فیلمبرداری کنیم!
وی در عین حال اخلاق خاص، صمیمیت و شور و حرارت برادران ارک را تنها عامل تحمل تمام سختی ها دانسته و می گوید: برخورد آنان با پروژه حسی و دورنی است و اعتقاد دارم پلانی که در نهایت به آن رضایت می دهند، بهترین خوهد بود.
آب پاک که در این پروژه سینمایی استفاده از جدیدترین تجهیزات و شیوه های نوین فیلمبرداری را تجربه کرده است در پاسخ به اینکه با وجود دوری از پایتخت، چگونه خود را به روز نگه می دارد می گوید: تمام امکانات صنعت سینمای ایران در تهران محدود شده و به روز بودن یک فیلمبردار فقط به ارتباطات شخصی و تلاش های فردی او وابسته است.
آب پاک که از او به عنوان نابغه فیلمبرداری سینمای تبریز نام برده می شود تحقیقات شخصی و پیگیری فیلم های روز جهان را تنها راه به روز بودن خود اعلام کرده و می افزاید: به عنوان مثال، صحنه ای در فیلم سینمایی "مرثیه ای برای یک رویا" ساخته دارن آرنوفسکی به شدت تحت تاثیرم قرار داد لذا برای تجربه آن صحنه دست به کار شده و دستگاهی ابداع کردم که یکسال بعد فهمیدم با نام "استوری کم"‌وارد ایران شد!
وی در پاسخ به اینکه با وجود پیشنهادات متعدد، چرا به تهران مهاجرت نمی کند اظهار می دارد: مادامیکه در تبریز به اندازه کافی کار دارم و تمام دوستان و علایقم در این شهر است، زندگی در تهران یا جای دیگر برایم معنی ندارد.
آب پاک در عین حال، ورود افراد فاقد آموزش و تجربه را آفت فیلمبرداری در تبریز دانسته و تاکید می کند: حضور افراد آموزش ندیده به طور حتم به اعتبار و جایگاهی که سینمای تبریز در سطح ملی و فراملی کسب کرده است آسیب خواهد زد.
***
برادران ارک به موفقیت فیلم پوست در جشنواره های داخلی و خارجی امیدوارند. از نظر آنان این فیلم ضمن آنکه مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار می گیرد، از نظر فیلمبداری نیز جوایز بسیاری را از آن خود خواهد کرد.
به اعتقاد عوامل فیلم سینمایی پوست، تداوم موفقیت فیلمسازان تبریزی نشانگر آن است که عصر سینمای تبریز آغاز شده و هنرمندان این شهر در سالهای آتی حرف های بسیاری برای گفتن خواهند داشت.
انتهای پیام/
 پوست حاصل تکامل سینمای برادران ارک/ تکنیک های نوین فیلمبرداری به تبریز رسید نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار