خبر/

خطای انسانی آقای کارشناس/ پشت پرده حمله به صنایع غذایی و لبنی کشور به نفع چه کسی بود

1398/11/10 - 17:30 - کد خبر: 13408 نسخه چاپی

نصر: بعد از خبر بلاتکیلفی ذرت های آلوده، در طول یکی دو ماه اخیر چندخبر بد دیگر، صنعت مواد غذایی کشور را تحت تاثیر قرار داد؛ خبر نخست ماجرای کیک ‌های آلوده به قرص بود که اگرچه قربانی نداشت اما با رسوایی بدی که به بار آورد، اذهان عمومی را مشوش ساخت و باعث شد پیگیری آن به دست دستگاه‌ های امنیتی سپرده شود.

به گزارش نصر، خبر دوم هم که ماجرای آلوده بودن شیر های خشک به قرص های نامعلوم بود.‌ هنوز مسببان این اتفاق معرفی نشده بودند که صحبت ‌های جنجالی یک کارشناس در صداوسیما در مورد وجود سم آفلاتوکسین در شیر و محصولات لبنی کشور ضربه دوم را به صنایع غذایی ایران وارد کرد؛ به طوری که گفته می ‌شود انتشار این خبر در سطح وسیع در جامعه باعث کاهش خرید محصولات لبنی شده و حتی تکذیب این ادعا از سوی مقامات وزارت کشور و سایر نهاد مرتبط و کارشناسان هم نتوانسته است مردم را مجاب کند که وجود این سم در شیر در حد استانداردهای جهانی است و هیچ مشکلی برای مصرف ایجاد نمی‌ کند.
اقدامي دوباره براي بدنامي صنايع غذايي كشور به راه افتاده و اين بار قرعه به نام صنايع لبني زده شده و نکته عجيب آن است که اين بار، رسانه ‌اي كه پسوند «ملي» را هم با خود يدك مي‌ كشد در اين اقدام همراه بدخواهان و غرض ‌ورزان شده است.
سیاست گذاری تشویش اذهان عمومی به سبک صداو سیمای ملی به گونه ای است که در جهت عکس خود یعنی حفظ وحدت در جامعه و افزایش اعتماد عمومی عمل کرده است؛ هر چند انتقاد به صداوسیما در طول چند سال گذشته وجود داشته، اما در طول یک سال اخیر رسانه ملی در مرکز انتقادات عمومی قرار گرفته است. البته پس از هر جنجال برای کاهش فشار افکار عمومی دست به اقدامی دیرهنگام زده، اما باز دوباره برنامه‌ های تولیدی آن به روال سابق باز گشته اند و در راستای تشویش اذهان عمومی و تفرقه عمل کرده اند. با این حال سوالی که ذهن افکار عمومی و ناظران را به خود مشغول کرده این است که آیا شورای نظارت بر صداوسیما توان ایفای نقش به عنوان مقام ناظر را داشته است یا خیر؟
مشخص نیست تخریب صنعت لبنیات کشور در شرایط تحریم ها به نفع چه کسانی است؛ این نخستین باری نیست که ادعاهایی درباره سلامت صنایع غذایی کشورمان مطرح می شود؛ حتی در اوج اجرای پویش ملی کنترل فشار خون توسط وزارت بهداشت و استقبال مردم، صداوسیما از شخصی دعوت کرده و آن شخص گفته بود که برای کنترل فشار خون، نمک بخورید!!! بروز این موارد از طرف صداوسیما آن هم در پخش زنده باعث تعجب است. چرا نباید صداوسیما به عنوان رسانه ملی که اعتبارش از بودجه عمومی تامین می‌ شود و امکانات عریض و طویلی هم در اختیار دارد، برای شفاف ساختن موضوعات این چنینی شانه خالی کند؟
در این میان صنایع لبنی که بازار پر رونقی را در کشورهای منطقه و حتی اروپایی برای خود فراهم کرده و ارزآوری دارند، بارها مورد هجوم شایعات و ادعاهای متعدد درباره سلامت و کیفیت محصولات قرار گرفته اند.


هشدار فوری به 84 میلیون ایرانی/ تا اطلاع ثانوی از مصرف شیر و سبزیجات جدا خودداری کنید

چند سال پیش نیز موضوع استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی خبرساز شده بودکه نزدیک 35 درصد مصرف فرآورده های لبنی را کاهش داد. خیانتی که سال ها در حق ایرانیان می شود و کسی هم از آن آگاه نیست!
صحبت از آلودگی شیرهای تولیدی در کشور در حالی مطرح شد که سرانه مصرف شیر در ایران از استانداردها و میانگین جهانی پایین تر است و ایجاد چنین شائبه ای این وضعیت را بدتر هم می کند؛ شیر به عنوان یکی از منابع اصلی کلیسیم، پروتئین، سدیم و پتاسیم، اسید آمینه و سایر مواد مغذی موجود در آن از جمله غذاهایی به شمار می رود که استفاده از آن برای انسان ها به ویژه کودکان و بانوان بسیار ضروری است.
سوال این است که چرا آقای کارشناس اگر به موضوع خطایی برخورد کرده بود، موضوع را ابتدا به مراجع ذیربط اطلاع نداده بود؟! متولی حفظ بهداشت و سلامت جامعه وزارت بهداشت است نه افراد دیگر. حتی اگر پاسخی از وزارتخانه دریافت نمی‌کرد باز برای بار دوم و سوم از این روش استفاده کند نه این که آن را در رسانه ملی جار بزند. مگراینکه تشویش اذهان عمومی بازیچه دست رسانه ملی شده باشد.
افشاگری‌ ها در پخش زنده شبکه سه از پشت پرده لبنیات و سبزیجات موجود در بازار خبر داد که هر کسی با شنیدنش پشتش می لرزد و این درحالی ست که رسانه ملی پس از مطرح ساختن این موضوع برای رفع ابهام در این مورد، بعد از چندهفته اقدامی بسیار ناچیز انجام داده است. صحبت های انجام شده به سرعت در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد و امنیت روانی مردم را دچار خدشه ساخت و تکذیب های بعد از آن نیز نتیجه بخش نبود و به این شکل خواسته یا ناخواسته فضای مسمومی پیرامون صنعت دامپروری و شیر کشور ایجاد شد.
حالا مهم اين است كه آن برنامه تلويزيوني كه همان يك بار هم پخش شد، تاثير خود را در همان حدي كه مدنظر تهيه‌كنندگان برنامه بود، گذاشت. مسئولان صنايع لبني ظرف روزهاي گذشته درباره كاهش فروش لبنيات طي روزهاي گذشته ابراز نگراني كردند و مشاهدات از برخي سوپرماركت ‌هاي شهر هم نشان داد كه مقادير قابل توجهي از شيرهاي پاستوريزه در اين سوپرماركت ‌ها، فروش نرفته و صاحبان فروشگاه ‌ها، در حال بسته‌ بندي براي مرجوع به كارخانه بودند ضمن آنكه نسبت به فروش محموله‌ هاي جديد با تاريخ روز هم چندان اطمينان خاطر نداشتند. نكته جالب اينكه با وجود پخش چنين برنامه ‌اي، تبليغات شير و ساير فرآورده ‌هاي لبني «يكي از برند ها» متوقف نشده است.
تا امروز و با وجود آنكه ظرف روزهاي گذشته، اخباري درباره دستگيري برخي از متهمان پرونده اتها‌م ‌زني به صنعت كيك و كلوچه هم منتشر شد، اما هنوز معلوم نشده كه غرض اين بدخواهان از اين اقدامات بچگانه چه بوده است؟!
تضمین سلامت فرآورده های غذایی به ویژه محصولاتی همچون شیر از سوی دستگاه های متولی یک امر بدیهی و مستمر است اما در شرایط فعلی که بواسطه اظهارات یک کارشناس و بازتاب گسترده آن در فضای مجازی شهروندان در خصوص سلامت این محصول دچار شک شده اند، مسئولان ذیربط باید با روشنگری و اطلاع رسانی شفاف و ارایه مدارک و مستندات لازم نگرانی مردم را در زمینه وضعیت بهداشت و سلامت این محصول مرتفع کنند.

سحر مغفرت

انتهای پیام/
خطای انسانی آقای کارشناس/ پشت پرده حمله به صنایع غذایی و لبنی کشور به نفع چه کسی بود سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار