مدیر آموزشگاه موسیقی رودکی؛

زمان، بهترین صافی برای شناساندن اهالی هنر است/معرفی و شناساندن بیش از حد هنرجو "سم" است

1398/11/10 - 16:29 - کد خبر: 13405 نسخه چاپی

نصر: مدیر آموزشگاه موسیقی رودکی گفت: آموزشگاه رودکیان، یکی از آموزشگاه هایی است که با وجود دور بودن از پایتخت به طور متمرکز بر روی موسیقی اصیل ایرانی و با به‌کار گیری کودکان و نوجوانان نوازنده و خواننده، تلاش دارد بخشی از خلاء موجود را پر کند.

به گزارش نصر، "قادر رودکیان" (نوازنده، آهنگساز و مدرس) در گفت و گو با نصر با بیان‌ اینکه آثار ماندگار در کل کشور کمتر شده است، اظهار کرد: برخی ها فکر می کنند پیشرفت آن است که در هرحوزه از صنعت موسیقی باید تولیدات بیشتری داشته باشند اما به نظر من زمانی کاری ارزش دارد که ماندگاری داشته باشد و آثار اقبال یکی از این موارد است.
وی درباره وضعیت موسیقی در استان عنوان کرد: اگر بخواهیم در مورد وضعیت موسیقی در استان صحبت کنیم باید موضوع را از دو جنبه کیفی و کمی بررسی کنیم؛ متاسفانه دیدگاه مدیران در این راستا به گونه ایست که تعداد مجوزهای تعلق گرفته به آموزشگاه و یا تعداد برگزاری کنسرت ها، بیشتر از کیفیت و کارکرد اجرایی آموزشگاه مهم‌محسوب می شود.

 


وی در ادامه با بیان‌اینکه نگاه ما به آموزشگاه رودکیان، نگاه کیفی است، اذعان کرد: اما نگاه ما نسبت به این موضوع متفاوت است و عمده توجه ما کیفیت کار است.
رودکیان با انتقاد از تولید قطعات اثری پدیده های نوظهور که هر روز انجام می شود، افزود: به نظرشما چه میزان از تولیدات صنعت موسیقی در کشور ارزشمند و قابل قبول است؟! آیا در کل کشور تولیداتی که در حوزه موسیقی انجام می شود بعنوان اثر ماندگار می مانند یا نه به سرعت از اذهان عمومی پاک‌ می شوند؟!آیا اساتید با کیفیت و واجد شرایط برای آموزشگاه هایی که در شهرمان مجوز صادر شده است داریم؟
وی تاکید کرد: اهالی هنر بیشتر به دنبال کیفیت هستند اما متاسفانه این درحالی است که تولیدات قطعه های هنری در موسیقی امروزی اغلب آثار ماندگاری محسوب نمی شوند. چاووش ها و برآستان جانان و نوا و دستان و ... که در برای ما و دهه های بعد از ما، ماندگارترین و لذت بخش ترین آثار هستند.
 


 مدیر آموزشگاه موسیقی رودکیان تصریح کرد: متاسفانه هنرجویی که 6 ماه الی یک سال در آموزشگاهی آموزش می بیند بلافاصله در آموزشگاه دیگری بعنوان مربی مشغول تدریس می شود، با این حال خانواده ها وقتی بیدار می شوند که دیگر کار از کار گذشته است، مسئولیت این اتفاق پدر و مادرانی هستند که مسیر فرزندشان را انتخاب می کنند.
وی ضمن تشویق و تحسین پارسا خائف، برای امثال پارسا توصیه کرد: پارسا فوق العاده با هوش، با استعداد و مودب است و امیدواریم والدین پارسا بهترین برنامه را برای آینده فرزندشان داشته باشند؛ به نظر من بهترین دوران پارسا در این زمان، با توجه به استعداد فوق العاده ای که دارد، آموختن است؛ خودم در زمان پارسا اگر نیاز بود یک قطعه را 30 بار تمرین کنم الان 300 بار باید تمرین کنم تا بتوانم اجرا کنم، نباید دوران طلایی را از دست بدهیم، دیگر حافظه قبلی را نداریم.
وی افزود: به نظر من پارسا اکنون تولید کننده شده است در صورتی که وقت زیادی برای تولید داشت و امیدوارم در آینده بدرخشد، خانواده ها باید مدیریت کنند وصحیح ترین مسیر را برای فرندان خود انتخاب کنند، چرا که یک اقدام غلط از طرف والدین منجر به اتفاقاتی می شود که دیگر قابل جبران نخواهد بود.
قادر رودکیان با اشاره به آثار ماندگار ابوالحسن اقبال آذر افزود: زمان، بهترین صافی است که اهل هنر و آثار ماندگار را نشان خواهد داد؛ آثار ماندگار در کل کشور کمتر شده است، برخی ها فکر می کنند پیشرفت آن است که تولیدات بیشتری داشته باشند، به نظر من زمانی کاری ارزش دارد که ماندگار باشد، آثار اقبال یکی از این موارد است.
مدیرآموزشگاه موسیقی رودکی معرفی بیش از حد هنرجو را "سم" توصیف کرد و گفت: همیشه باید توجه کنیم که اگر به فکر "من" باشیم یقینا کار را خراب کرده ایم! استعداد های زیادی داریم که دیده نشده اند، پارسا در جشنواره جوان هم دیده نشد، زمانی دیده شد که در عصر جدید اجرا کرد، بعد از عصر جدید هیچ کدام از کار های پارسا را در صفحه مجازی آموزشگاه نگذاشتم تا از پارسا استفاده کنم برای معروف بودن، بعنوان یک معلم وظیفه کمک کردن و بالا رفتن برای شاگردانم دارم و تا حدود کمی معرفی و شناساندن توانایی ها، که اگر این معرفی بیش از حد معمول خود باشد برای هنرجو "سم" محسوب می شود.
وی با انتقاد از مدیران فرهنگی و رسانه صدا و سیما درباره معرفی غلطی که برای هنرمندان در پیش گرفته است، افزود: این که در برنامه ای نوازنده ویولون مجبور است ساز خود را به شکل جارو تبدیل کند تا مشکلی برای پخش نداشته باشد، نهایت توهین به هنرمندان است، امیدواریم صدا و سیما فکری جدی به این موضوع داشته باشد
رودکیان در پایان خبر داد: در آینده یک کنسرت با حضور بچه های آموزشگاه خواهیم داشت که تاکیدمان بر روی ساز های اصیل ایرانی خواهد بود.


انتهای پیام/
 زمان، بهترین صافی برای شناساندن اهالی هنر است/معرفی و شناساندن بیش از حد هنرجو  محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار