خبر/

استاندار: توسعه کریدورهای آزادراهی آذربایجان‌شرقی در اولویت قرار دارد

1403/12/21 - 15:26 - کد خبر: 132821 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: توسعه کریدورهای آزادراهی استان از جمله آزادراه مراغه – هشترود طی دولت چهاردهم در اولویت قرار دارد و به خصوص اینکه این آزادراه بخشی از کریدور شرق به غرب کشور محسوب می‌شود.

به گزارش نصر، «بهرام سرمست» روز سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه - هشترود که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: این مسیر ۲۹ کیلومتری می‌تواند در کاهش سوانح رانندگی و زمان سفر موثر باشد.
وی با بیان اینکه روح افرادی که در جاده قدیمی مراغه – هشترود بر اثر سوانح رانندگی جان باختند، در این آیین حاضر هستند، اضافه کرد: در اجرای این طرح بسیاری از افراد از جمله روستاییان منطقه مشارکت دارند.
به گفته استاندار آذربایجان‌شرقی ۲۸۴ کیلومتر آزادراه در آذربایجان‌شرقی در حال بهره‌برداری است که با افتتاح ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود، این میزان به ۳۱۳ کیلومتر رسید.
وی طول بزرگراه‌های در حال بهره‌برداری آذربایجان‌شرقی را ۶۲۲ کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: این استان ۹۱۲ کیلومتر جاده اصلی و هزار و ۴۸۳ کیلومتر جاده فرعی دارد؛ ضمن توجه به اینکه طول جاده‌های روستایی استان هم ۹ هزار و ۷۹۷ کیلومتر است که اغلب این مسیرها به بازسازی و مرمت نیاز دارد.
«سرمست» با بیان اینکه اکنون ۱۴۰ کیلومتر آزادراه و ۱۸۳ کیلومتر بزرگراه در حال اجراست، اضافه کرد: اتصال آزادراه مراغه – هشترود به مرز تمرچین علاوه بر اینکه سرخس را به تمرچین وصل می‌کند، زمینه لازم برای تجارت و رونق کسب و کار و امنیت ملی را هم تامین خواهد کرد.
 استاندار آذربایجان‌شرقی: تداوم اجرای آزادراه مراغه – هشترود سرخس را به تمرچین وصل می‌کند
استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه مزیت‌های اقتصادی آزادراه مراغه – هشترود با اتصال به مرز تمرچین مشخص می‌شود، نصریح کرد: علاوه بر طرح‌های آزادراهی استان شامل «ارومیه – تبریز»، «تبریز – بازرگان» و «مراغه- هشترود»، تکمیل طرح‌های ریلی استان هم از اهمیت ویژه برخوردار است.

سوانح جاده‌ای در مسیر مراغه – هشترود کاهش می‌یابد
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در این با قدردانی از نمایندگان ادوار و فعلی مراغه بابت پیگیری احداث آزادراه مراغه – هشترود، افزود: از امروز ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود جایگزین پرحادثه‌ترین مسیر از جاده قدیمی می‌شود و به نوبه خود سوانح جاده‌ای را کاهش می‌دهد.
به گفته «هوشنگ بازوند» این طرح در صورت تکمیل شدن می‌تواند آثار اقتصادی و اجتماعی برای منطقه داشته باشد و مرکز اقلیم کردستان را به تهران متصل کند.

تحقق یکی از مطالبه‌های مردم مراغه را شاهد هستیم
نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین بیان کرد: خوشبختانه شاهد تحقق یکی از مهمترین مطالبه‌های مردم منطقه هستیم؛ مطالبه‌ای که چراغ این طرح را در طول سالیان گذشته زنده نگه داشت.
 سیدفرید موسوی در آیین بهره‌برداری از ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه - هشترود: این طرح به مردم منطقه تعلق دارد
«سیدفرید موسوی» این آزادراه را نمادی از تلاش و صبر و پیگیری‌های بی‌وقفه مردم شریف مراغه و هشترود دانست و افزود: از زمانی که آزادراه مراغه – هشترود با پیگیری‌های «سیدمصطقی سیدهاشمی» به عنوان نماینده وقت این حوزه انتخابیه ردیف اعتباری اخذ گرفت تا به امروز، این طرح فراز و فرودهای بسیار داشته است.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۵ و زمانی که نماینده تهران در مجلس شورای سالامی بود، تکمیل این طرح را پیگیری کرده است، افزود: این طرح از سال ۱۳۹۲ به دلیل قانون رفع موانع تولید متوقف بود و مصوبه شورای پول و اعتبار در مجلس دهم برای این طرح اخذ شد.
«موسوی» اضافه کرد: تشکیل کنسرسیوم ماده ۵۶ به مبلغ چهار هزار میلیارد ریال هم در تامین اعتبارات سهم دولتی آن موثر بود و اجرای طرح بار دیگر پس از تشکیل این کنسرسیوم در دستور کار قرار گرفت.
به گفته وی امسال با مشارکت وزارت راه، عملیات اجرایی در آزادراه مراغه – هشترود سرعت گرفت و در تمام این سال‌ها، هرگاه اجرای طرح کند شد، مردم اجازه ندادند این مسیر فراموش شود و با پیگیری‌هایشان مسئولان را به تکاپو انداختند.
نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صبر مردم موجب شد تا این طرح امروز به نتیجه برسد، اظهار کرد: این طرح بیش از فرد دیگری به این مردم تعلق دارد زیرا آنان در میان تمام محدودیت‌ها، امیدوارانه برای توسعه منطقه خود می‌کوشند و همه‌گیر بودن همین روحیه می‌تواند کشورمان را در مسیر توسعه پیش ببرد.
«موسوی» تاکید کرد: احداث این آزادراه باید تا تمرچین ادامه یابد تا تحول اقتصادی در منطقه ایجاد کند و علاوه بر آن زمان و هزینه حمل و نقل کالا و مسافر به طرز موثر کاهش یابد.

حوزه راهداری هشترود و چاراویماق به توجه ویژه نیاز دارد
نماینده مردم هشترو د و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین بیان کرد: این شهرستان‌ها حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و بیش از یک میلیون نفر از اهالی آنها به دلیل نبود زیرساخت‌ها به سایر مناطق کشور مهاجرت کرده‌اند.
«حبیب شهسواری» توجه ویژه وزارت راه و شهرسای به راه‌های اصلی و فرعی این منطقه را مورد تاکید قرار داد و افزود: آسفالت اتوبان پیامبر اعظم (ص) به عنوان یک مسیر ترانزیتی به روکش و رسیدگی نیاز دارد.
وی احداث قطعه پنجم آزادراه مراغه – هشترود که شهر هشترود را به اتوبان پیامبر اعظم(ص) متصل می‌کند را یکی از مطالبه‌های مردم دانست و افزود: این قطعه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اکنون مردم شهر هشترود از طریق یک راه روستایی به اتوبان پیامبر اعظم(ص) دسترسی دارند.

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بسترساز توسعه ملی است
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه آزادراه‌ها را در توسعه ملی موثر دانست و گفت: آزادراه مراغه – هشترود نیز از آنجایی که در مسیر ترانزیت قرار دارد، ارتباطات بین‌المللی را تسهیل می‌کند و به نوبه خود در توسعه ملی موثر است.
سردار سرتیپ پاسدار عبدالرضا عابد افزود: این قرارگاه در طول ۳۵ سال خدمت، هزار و ۷۵ کیلومتر آزادراه، چهار هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط آهن و سه هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی احداث کرده یا در حال ساخت است.
آزادراه مراغه – هشترود به عنوان یک طرح ملی به صورت مشارکتی در حال اجراست و ۲۰ درصد از منابع آن از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، ۲۰ درصد بانک سپه و ۶۰ درصد هم توسط دولت تامین می‌شود.
برای احداث ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود به عنوان یک طرح ملی، ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است که بخشی از سهم دولتی آن به میزان چهار هزار میلیارد ریال از طریق تبصره ماده ۵۶ و با عاملیت بانک ملی و مشارکت بانک‌های تجارت و رفاه تامین شد.
آزادراه مراغه – هشترود چهار خط عبوری رفت و برگشت و ۲۶.۴ متر عرض دارد و از ۲ بخش شامل «قطعه ۶ کیلومتری در سمت شرق آزادراه زنجان – تبریز» و «چهار قطعه جمعا به طول ۱۰۴ کیلومتر در غرب آزادراه زنجان – تبریز» تشکیل می‌شود.
قطعه ۶ کیومتری این آزادراه، شهر هشترود را به آزادراه زنجان – تبریز وصل کرده و چهار قطعه دیگر نیز تردد اهالی شهرستان‌های مراغه، بناب، ملکان، عجبشیر، میاندوآب، سقز، بانه و نقده به مرکز کشور را تسهیل می‌کند.
مطالعات مربوط به مسیر قطعه‌های یک تا پنج این آزادراه مصوب است و ۲۹ کیلومتر افتتاحی در روز جاری، بخش‌هایی از قطعه‌های دوم و سوم این آزادراه را در بر می‌گیرد.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، برای احداث این ۲۹ کیلومتر ۶.۳ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲.۲ میلیون مترمکعب نیز خاکریزی شد و ارزش روز آن ۷۲ هزار میلیارد ریال است.
همچنین از دیگر بخش‌های عملیات اجرایی این ۲۹ کیلومتر می‌توان به ۲۸۵ هزار مترمکعب زیراساس، ۱۴۵ هزار مترمکعب اساس، ۲۲۵ هزار تن آسفالت، ۹۶ هزار مترمکعب بتن‌ریزی، ۸.۵ هزار قطعه نیوجرسی، ۲۱۵ هزار متر خط کشی و ۲۲ هزار کیلوگرم علایم و ارتباطات اشاره کرد.
به گزارش نصر، در صورت تکمیل ۱۳ کیلومتر ابتدایی قطعه دوم حدفاصل کیلومتر صفر تا ۱۳، سه کیلومتر انتهایی قطعه سوم و سه کیلومتر ابتدایی قطعه چهارم حدفاصل کیلومتر ۴۲ تا ۴۸، اتصال این بخش به شهر مراغه میسر می‌شود.
انتهای پیام/
استاندار: توسعه کریدورهای آزادراهی آذربایجان‌شرقی در اولویت قرار دارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار