با حضور اساتید موسیقی استان صورت گرفت/

کتاب تکنیک‌های کامل صداسازی به زبان فارسی منتشر شد/ "تکنیک‌های کامل صداسازی"؛ تحولی در آموزش آواز در ایران

1403/12/18 - 20:16 - کد خبر: 132610 نسخه چاپی

نصر: نشست خبری انتشار کتاب «تکنیک‌های کامل صداسازی» با ترجمه محمدرضا شکری، مدرس آواز و سلفژ، برگزار شد. این اثر که یکی از معتبرترین منابع آموزش صداسازی در جهان محسوب می‌شود، اکنون در دسترس هنرجویان و اساتید موسیقی ایران قرار گرفته و می‌تواند تحولی در شیوه آموزش آواز ایجاد کند، این کتاب یکی از مرجع های جهانیِ آموزشِ آواز است.

به گزارش نصر، نشست خبری انتشار کتاب «تکنیک‌های کامل صداسازی» با ترجمه محمدرضا شکری از اساتید برجسته استان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
کتاب «تکنیک‌های کامل صداسازی» در دو جلد با عناوین "مهارت‌های اولیه و کاربردی و تکنیکِ صدای کامل" با ترجمه محمدرضا شکری (مدرس آواز، صداسازی و سلفژ) منتشر شد. 
این اثر برای اولین بار در ایران، در سال ۱۴۰۱ ترجمه و چاپ شده و جلد اول آن در سال ۱۴۰۳ به چاپ دوم رسید.


 
"محمدرضا شکری" نویسنده این کتاب گفت: اثر کاترین سادولین، یکی از معتبرترین مراجع آموزش آواز در جهان، به‌ویژه در ژانر پاپ، به شمار می‌رود. این کتاب که در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی و شرق آسیا مورد استفاده اساتید آواز و موسیقی‌دانان حرفه‌ای است، اکنون در دسترس اساتید، هنرجویان و علاقه‌مندان به صداسازی در ایران قرار گرفته و می‌تواند به‌عنوان کتاب درسی در هنرستان‌ها و دانشگاه‌های موسیقی نیز استفاده شود. 
شکری در ادامه هدف از ترجمه این کتاب پرداخت و گفت: فراهم کردن دسترسی مستقیم به متدهای جدید صداسازی و نتایج تحقیقات علمی درباره عملکرد حنجره و تولید صدا، جلوگیری از انحراف در روش‌های آموزشی و اصلاح تمرین‌های نادرست و تقلیدی و پیشگیری از آسیب‌های حنجره ناشی از تمرین‌های اشتباه است.


 
وی در ادامه به محتوای کتاب اشاره کرد و توضیح داد: جلد اول این کتاب متشکل از تعاریف و اصطلاحات کاربردی در این متد بین‌المللی، تحلیل نقش ماهیچه‌ها، غضروف‌ها و اندام‌های مهم در آواز با مثال و نمونه‌های صوتی و تمرین‌های ساپورت و گرم کردن صدا است.
مترجم کتاب تکنیک های کامل صدا اضافه کرد: مودهای صدایی (Neutral, Curbing, Overdrive, Edge)  و ارتباط آن‌ها با حجم، گام، رنگ صدا و سبک آواز، تمرین‌های انتقال بین مودهای مختلف و راهکارهای رفع چالش‌های حین آواز، مانند شکست صدا، اصول استفاده از میکروفون و شناخت رنگ‌های صوتی بخشی دیگر از این کتاب است.
وی افزود: در چاپ دوم علاوه بر اعمالِ آخرین تغییرات موسسه مطالعاتی CVI، تجربه های عملیِ نویسنده در مواجهه با مسائلِ متعدد و مشکلات صدایِ هنرآموزان و مراجعین و چگونگیِ رفع آنها با تکنیک های اشاره شده در متنِ کتاب، در بخش ها و فصل های مربوطه ارائه شده است.


 
وی سپس به جلد دوم پرداخت و توضیح داد: در جلد دوم این کتاب آموزش افکت‌های صدایی و نحوه ایجاد آن‌ها همراه با تمرین، بررسی مشکلات صدا و تارهای صوتی و ارائه راهکارهای پیشگیری و درمان است.
همچنین در خصوص تلفیق شعر و موسیقی توضیحات مفصل به همراه نمونه ارائه شده است، این کتاب به همراه (Qrcode) به فایل‌های صوتی اختصاصی شامل نمونه تمرین‌ها (با صدای زن و مرد) ارائه شده است تا هنرجویان بتوانند تمرین‌های خود را به‌درستی اجرا کنند.


 
وی اظهار کرد: همانطور که تمامی علوم در حال پیشرفت است، علم صداسازی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در چند سال گذشته مطالعات و تحقیقاتِ علمی و اصولی در کشورهای مختلف روی آن صورت گرفته است و حاصل این تحقیقات با نام های مختلف به عنوان متد های صداسازی به دنیا عرضه شده است.
وی افزود: از جمله مواردِ مهم دیگر در جلد دوم می توان به تمرین های تکمیلی ساپورت و همچنین روش ها و راهکارهای اجرای حرفه ای روی صحنه با تکنیک های تکمیلی نیز اشاره کرد.


 
شکری در پایان خاطرنشان کرد: محتوای همین کتاب نیز حاصل تحقیقات مستمر در موسسه ی مطالعاتی تحقیقاتی CVI  بوده و چاپ دوم و همچنین جلد دوم نیز بر اساس آخرین به روزرسانی موسسه ی مذکور بازنگری و چاپ شده است .
وی اضافه کرد: بنده معتقدم تمامی متدهای مطرح در زمینه ی صدا سازی و آواز در واقع یک هدف را دنبال می کنند و تنها تفاوت، در زاویه ی دیدشان به تکنیک ها و نحوه ی استفاده از آن‌هاست لذا لازم است اساتید همواره با مطالعه ی روش‌های نوین و به خصوص روش‌های تحقیقاتی، اطلاعات خودشان را به روز نمایند تا با ارائه روشِ تدریس درست، مانع از رشد قارچ گونه ی روش های غیر علمی و من درآوردی در این عرصه شوند.


 
این گزارش می افزاید؛ انتشار این اثر، گامی مهم در راستای آموزش علمی صداسازی و آواز در ایران محسوب می‌شود و می‌تواند تحولی در شیوه آموزش آواز ایجاد کند.
انتهای پیام/
کتاب تکنیک‌های کامل صداسازی به زبان فارسی منتشر شد/ محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار