معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان؛

موزه‌های آذربایجان‌شرقی استانداردسازی می‌شود

1398/11/07 - 15:31 - کد خبر: 13211 نسخه چاپی

نصر: معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: موزه‌های این استان استانداردسازی شده و در این مسیر گام‌های ارزشمندی برداشته می‌شود.

به گزارش نصر، علیرضا قوچی روز دوشنبه در اولین نشست تخصصی تشریح سناریو موزه‌های آذربایجان شرقی، افزود: هرچند این استان تعداد زیادی موزه دارد، اما این به‌ تنهایی کافی نیست و موزه‌داران باید در راستای استانداردسازی موزه‌ها تلاش کنند که یکی از اقدامات مؤثر در این مسیر برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی تشریح سناریو موزه‌ها است.
وی اظهار داشت: موزه‌ها با توجه به پیوندی که بین گذشته و آینده ایجاد می‌ کنند، بسیار قابل‌توجه هستند و گواهی بر تمدن و تاریخ جوامع مختلف است که از این‌ رو برای اداره کل میراث فرهنگی نیز بسیار ارزشمند بوده و جزو اولویت ها است.
قوچی با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن اموال منقول موزه‌ها باید در گام بعدی در دستور کار موزه‌های خصوصی و غیر وابسته قرار گیرد، گفت: از  موزه‌داران می‌خواهیم اموال منقول شاخص خود را که دارای قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی هستند به معاونت میراث فرهنگی استان معرفی کنند تا بررسی‌ها و اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرد.
وی یادآوری کرد: آذربایجان شرقی از لحاظ تعدد موزه‌های خصوصیِ تخصصی جایگاه خوبی در کشور دارد و شهرداری تبریز نیز در امر موزه‌داری فعالیت بسیار چشمگیری دارد.
رئیس امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی آذربایجان شرقی نیز در این نشست، گفت: تدوین سناریو مبتنی بر اصول موزه‌داری تأثیر تعیین‌کننده‌ای در موفقیت یک پروژه موزه‌ای و استانداردسازی موزه‌ها دارد.
مهدی بزاز دست فروش به موضوع رویداد محوری در موزه‌ها اشاره کرد و افزود: رویداد محور نمودن موزه‌ها نقش مهمی در پویایی آن‌ها دارد و موجب ایجاد ارتباط مستمر موزه با مخاطب می‌شود و لازمه آن برخورداری موزه از یک سناریو مطلوب مبتنی بر مطالعات تخصصی درزمینه موضوع فعالیت موزه است.
به گفته وی مجموعه‌هایی مانند موزه مشروطه، خانه موزه شیخ محمد خیابانی و خانه سفال الگوهای مناسبی در این زمینه محسوب می‌شوند و موزه‌های ما باید به این امر بیشتر بپردازند.
اولین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی تشریح سناریو موزه‌ها با هدف آشنایی و توانمندسازی موزه‌داران خصوصی و غیروابسته آذربایجان شرقی در محل سالن جلسات شهرداری تبریز برگزار شد.

انتهای پیام/
موزه‌های آذربایجان‌شرقی استانداردسازی می‌شود نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار