معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

شیر تولیدی در آذربایجان شرقی سالم است

1398/11/07 - 15:24 - کد خبر: 13209 نسخه چاپی

نصر: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: میزان آفلاتوکسین در شیرهای تولیدی استان در حد مجاز است و جای هیچ گونه نگرانی برای مصرف کنندگان نیست.

به گزارش نصر، محبوب نعمتی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر آلوده بودن شیرهای استان به افلاتوکسین مبنای علمی نداشت افزود: نمونه برداری ها و نتایج آزمایش نشان می دهد که کیفیت شیرهای تولیدی استان به گونه ای است که مردم می توانند با خیال راحت آن را مصرف کنند.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف شیر در کشور پایین است تاکید کرد: در صورتی که مردم تحت تاثیر خبرهای کذب قرار گیرند و مصرف شیر را کاهش دهند سلامتی آنان به خطر می افتد.
نعمتی ادامه داد: آفلاتوکسین یکی از اعضای خانواده سم های تولید شده توسط قارچ های خاصی است که در دانه ها و محصولات کشاورزی یافت می شود و با اصلاح کیفیت خوراک دام می توان از ورود این سم به بدن حیوان جلوگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: در طول چند سال گذشته وضعیت خوراک دام در استان کنترل شده و این خوراک از نظر وجود آفلاتوکسین و آلودگی ها در حد مجاز هستند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه عرضه مستقیم شیر خام در شیرسراها قانونی نیست تاکید کرد: مردم از استفاده شیرهای سنتی شیرسراها اجتناب و از شیرهای پاستوریزه و استریلیزه استفاده کنند.
نعمتی همچنین در خصوص شایعات موجود مثل وجود مواد افزودنی مثل سفیدکننده ها در شیرهای پاستوریزه گفت: این خبرها صحت نداشته و آزمایش هایی که انجام شده است نشان می دهد که در شیرهای فرآوری شده هیچ گونه افزودنی وجود ندارد و فقط ممکن است بعضی تقلبات در خصوص شیرها صورت گیرد.
وی افزود: نظارت و کنترل بر شیرها در مراحل مختلف از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی، اداره کل استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد که ایمنی محصول کنترل شده و کیفیت آن تضمین می شود.

انتهای پیام/
شیر تولیدی در آذربایجان شرقی سالم است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار