گزارش اختصاصی نصر؛

بمب ها از آنچه فکر می کنید به شما نزدیک ترند!/ کپسول های گاز ال.پی.جی، فقط برای مصارف خانگی

1398/11/07 - 23:11 - کد خبر: 13190 نسخه چاپی

نصر: طی چندسال اخیر، سوختگيري خودروها بدون رعايت نكات ايمني در حاشيه شهر تبریز به وفور ديده مي شد اما بعد از گرانی بنزین، متاسفانه هر روز بر تعداد نصب گازهای ال.پی.جی بر خودروها افزوده مي شود که خطرات بسیار مهلکی را در کمین دارد. به گفته کارشناسان «نصب سیلندر گاز مایع روی خودرو، غیرمجاز و بسیار خطرناک است.»

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، گاز "ال.پی.جی" (گاز مایع)، به صورت غیراستاندارد و از طریق كپسول در صندوق عقب خودروها قرار داده می شود. استفاده از ال.پی.جی (گاز مایع)، به قدری خطرآفرین است که با یك جرقه باعث آتش سوزی در خودرو می شود و علاوه بر غير قانوني بودن آن، سلامت و امنيت شهروندان را تهدید می کند. با توجه به افزایش قیمت سوخت در آبان ماه امسال برخی رانندگان، خودروهای خود را به دلیل با صرفه بودن، ال .پی.جی سوز می کنند غافل از اینکه ریسک و خطرات و صدمات جبران ناپذیر آن را در نظر نمی گیرند.

امروزه استفاده از گاز مایع در خودروها و دوگانه‌ سوز کردن خودسرانه به امری مرسوم بین برخی رانندگان تبدیل ‌شده است، برخی نقاط تبریز پر است از خودرو هایی که به صف ایستاده اند برای پر کردن کپسول و از همه خطرناک تر اینکه سوخت گیری این گاز ها به شکل کاملا اشتباه که ممکن است حتی راننده هم جان خود را از دست بدهد. از این رو است که تیتر زده ایم بمب ها از آنچه فکر می کنید به شما نزدیک ترند!
 

گاز های ال پی جی، فقط برای مصارف خانگی
"ناصر راشدی"، رئیس ناحیه مرکزی شرکت پخش ملی فراورده های نفتی تبریز، با اشاره به خطرناک بودن گاز های ال پی جی افزود: گاز های ال پی جی فقط برای مصارف خانگی از قبیل پخت و پز و برای مناطقی که گاز برای گرم کردن ندارند تعبیه شده اند و استفاده به غیر از این موارد کاملا اشتباه و غیر مجاز است.

وی ادامه داد: هیچ مرجعی در کشور وجود ندارد که برای مراکزی که گاز های ال پی جی را در خودروها نصب می کنند، مجوز صادر کند.

راشدی عمده ترین علت افزایش تقاضای گاز مایع را افزایش قیمت سوخت دانست و افزود: بعد از افزایش نرخ سوخت، تقاضای گاز مایع حدود پنج برابر افزایش داشته است که بطور میانگین بیش از 80 درصد کپسول های گاز مایع برای مصرف در خودرو ها استفاده می شود.

رئیس ناحیه مرکزی شرکت پخش ملی فراورده های نفتی تبریز در پایان گفت: عرضه گاز های ال پی جی بر عهده شرکت های توزیع کننده است که شرکت پخش ملی فراورده های نفتی برای شرکت های دارای مجوز توزیع می کند و شرکت های توزیع کننده هم زیر نظر وزارت صنعت و معدن پخش می کنند.

اداره کل استاندارد اصلا وظیفه ای برای نظارت بر گاز های مایع ندارد
"ساسان فرشی"، مدیرکل اداره کل استاندارد استان آذربایجان شرقی هم پس از بارها تماس ناموفق خبرنگار نصر در خصوص لزوم بازرسی و نظارت بر مراکز نصب تجهیزات گازهای ال پی جی، گفت: اداره کل استاندارد اصلا وظیفه ای برای نظارت بر مراکز نصب گاز های مایع ندارد.

این گفته مدیرکل استاندارد ناشی از این است که چنین چیزی اصلا در تعاریف استاندارد وجود ندارد که نظارتی هم روی آن باشد! در این شرایط نقش دستگاه های نظارتی مسئول دیگر برای ایفای نقش جهت پیشگیری از وقوع حوادث دلخراش و تهدید جان شهروندان متصور است.

ناچاری رانندگان برای استفاده از گاز مایع
در مسیر با یکی از رانندگان مسیر راه آهن که از گاز مایع برای سوخت خودرویش استفاده می کند، صحبت می کنم؛ وی می گوید: مجبورم از این گاز استفاده کنم چون هزینه کمتری نسبت به گاز سی ان جی دارد، حدود چهار تا کپسول هم در خانه دارم برای مواقع اضطرای که اگر کپسول داخل ماشین تمام شود بتوانم از کپسول های موجود در خانه استفاده کنم.

وی اذعان کرد: گاز مایع را اگر بخواهیم با گاز سی ان جی مقایسه کنیم، خیلی به صرفه تر است چون یک کپسول را حدود 7800 تومان پر می کنند همچنین نیازی نیست ماشین با بنزین روشن و بعد از گرم شدن موتور به سی ان جی وصل شود، بلکه مستقیما با گاز مایع روشن می شود، علاوه بر این شتاب بیشتری هم دارد و از طرفی یک کپسول گاز مایع پر، مسافت بیشتری نسبت به سی ان جی کپسول پر می پیماید.

یکی از شهروندان که شاهد گفتگوی خبرنگار نصر بود در این رابطه عنوان کرد: دیروز سوار تاکسی شدم و به محض نشستن بر روی صندلی عقب حالم چنان خراب شد که از راننده خواستم همان لحظه که حرکت کرده بود پیاده شوم چون بوی گاز در داخل ماشین به ‌طور شدید استشمام می شد.

گزارش نصر حاکی از آن است تا رانندگانی که تمایل به دوگانه سوز کردن خودرو خود دارند حتما از مخازن سی. ان. جی با ایمنی بالا استفاده کنند چرا که علاوه بر جان راننده، جان چندسرنشین دیگر در گرو این بمبی است که هر لحظه ممکن است با کوچکترین جرقه تبدیل به بزرگترین فاجعه جبران ناپذیر شود. مگر می شود با مقایسه چندهزار تومان جان انسان ها را به خطر انداخت؟! لذا پیشگیری از این فاجعه مرگ بار برعهده مسئولین زیربط کشوری و استانی بوده و تدابیر لازم آن ها را می طلبد.

گزارش از محمدرضا اخگرگداز

انتهای پیام/
  بمب ها از آنچه فکر می کنید به شما نزدیک ترند!/ کپسول های گاز ال.پی.جی، فقط برای مصارف خانگی محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  .   4 سالها پیش  

فشار کپسول گاز LPG معادل 30بار ولی فشار گاز CNG برابر 300بار خودتان قضاوت کنید
پژوهشیار