یادداشت/
جنگجوی بیسلاح!
1403/12/04 - 16:31 - کد خبر: 131740
نسخه چاپی
نصر: پیشرفت و موفقیت در عرصه ارتباطات، اطلاعرسانی و رسانه علاوه بر دانش و تجربه به استفاده از ابزار و فناوری نوین هم بستگی دارد؛ روابط عمومی بدون «هوش مصنوعی» مانند جنگجوی بدون سلاح و محکوم به شکست است.
سرعت تحولات فناوری و به تبع آن تغییر رفتار مخاطبان و تأثیرپذیری بیشتر آنها از رسانه، مدیریت روابط عمومی را به چالشی بزرگ تبدیل کرده است؛ روشهای سنتی دیگر پاسخگو نیست و به روشن کردن آتش با سنگ چخماق میماند.
شاید بدون استفاده از «هوش مصنوعی» بتوان همچنان کار رسانهای کرد و مجموعه روابط عمومی یک سازمان را مدیریت کنید، اما دیگر نمیتوان ادعا کرد متعلق به عصر امروز هستیم، هنوز هم چاپخانههایی با حروفچینی دستی و دستگاه چاپ ملخی کار میکنند اما در جهان تبلیغات و ارتباطات و رسانه اکنون چاپخانههای دیجیتالی به عصر مدرن امروز تعلق دارند و پیشتاز هستند.
اگر روابط عمومی یک سازمان در سطح ملی را در نظر بگیرید، چند نفر برای انتشار یک خبر و یا ساخت یک ویدئو گزارشی درگیر هستند؟ حداقل ۱۰ نفر؛ «هوش مصنوعی» کار همین ۱۰ نفر را در کوتاهترین زمان ممکن در حد چند دقیقه به شما تحویل میدهد.
هوش مصنوعی قرار نیست بهجای خبرنگار، گزارش تهیه کند و خبر بنویسد، در واقع هوش مصنوعی تواناییها را تقویت و کارهای تکراری و زمانبر را حذف میکند.
هوش مصنوعی در یک نشست خبری به راحتی می تواند مباحثی که یک مقام مسوول مطرح میکند و ممکن است خبرنگار را با سوال و ابهامی مواجه کند به سرعت بررسی کند، مستندات و اطلاعات دقیق آماری را در مدت چند دقیقه یا چند ثانیه از منابع معتبر تدوین و ارائه کند. مستنداتی که شاید بدون هوش مصنوعی ساعتها و روزها زمان ببرد تا شاید از لابهلای انبوه دادههای جستوجوی های گوگل و یا حتی کتابها و مقالات استخراج شود.
«هوش مصنوعی» در همان لحظه قادر است در چند ثانیه و حتی همزمان صدای یک مقام مسوول در یک سخنرانی یا نشست خبری را به متن تبدیل کند؛ کاری که پیش از این برای تایپ و تنظیم و ویرایش چند ساعت وقت یک خبرنگار را می گرفت؛ حتی تیتر و لید مناسب را پیشنهاد میکند.
هوش مصنوعی در زمان بحران هم می تواند ایفای نقش کند؛ اتفاقا در مدیریت بحران در فعالیت رسانهای و روابط عمومی که چالش های اساسی دارد هوش مصنوعی مطمئنترین و کارآمدترین دستیار مدیر روابط عمومی و خبرنگار است.
هوش مصنوعی میتواند با رصد لحظهای اخبار و شبکههای اجتماعی، بحرانهای احتمالی را شناسایی کند و به گروههای روابط عمومی هشدار دهد و کمک کند تا گروهها بتوانند قبل از گسترش بحران، اقدامات لازم را انجام دهند. مثلا یک شرکت هواپیمایی از هوش مصنوعی برای رصد شبکههای اجتماعی استفاده میکند. هوش مصنوعی متوجه میشود که یک ویدیوی منفی درباره تأخیر پروازها در حال گسترش است. تیم روابط عمومی بلافاصله با انتشار توضیحات و ارائه جبران خسارت، از تشدید بحران جلوگیری میکند.
رقابت یکی از چالشهای موثر دنیای رسانه هاست؛ هوش مصنوعی میتواند با رصد فعالیتهای رقبا در شبکههای اجتماعی و رسانهها، راهبردهای رسانهای و تبلیغی آنها را تحلیل کند.این تحلیل داده و اطلاعات به مدیریت روابط عمومی کمک میکند تا راهبردها و رویکردها بهتری برای رقابت و برقراری کارزارهای تبلیغاتی طراحی کند.
برای تبیین تاثیر «هوش مصنوعی» در پویاتر شدن مدیریت روابط عمومی، مثالهای دیگری هم می توان مطرح کرد؛ هوش مصنوعی حتی به زندگی شخصی و حرفه ای اهالی رسانه و خبر کمک میکند تا با سرعتی بالاتر و کیفیتی بهتر فعالیتشان را پیش ببرند.
دوست داشته باشیم یا نه، قطعا رقیبان در حال برنامهریزی برای بهرهمندی از فناوری «هوش مصنوعی» هستند، چه بسا مسیر را آغاز کرده باشند؛ در این رقابت سرعت پیشرفتشان چند برابر خواهد شد، تصمیم با مدیران روابط عمومی است که با جریان پیشرفت و پیروزی همراه شوند یا با اصرار به استفاده از ابزارها و روشهای سنتی درجا بزنند و عرصه را واگذار کنند؛ قطعا اگر در این جنگ رسانهای و رقابت بیانتها، از هوش مصنوعی غافل شوند، مانند جنگجویی بیسلاح، محکوم به شکست خواهند بود.
علی محمدزاده وردین- کارشناس ارتباطات و رسانه
انتهای پیام/
خبرگزاری ایرنا