مدیرعامل کانون معماران و شهرسازان کارآفرین تبریز؛

جایگاه سازمان های مردم نهاد ها باید شناخته شده باشد/ یکی از اهداف کانون برقراری گپ و گفت بین دانشگاه و صنعت است / رونمایی از پنج پروژه کارآفرینی در سال جدید

1398/11/06 - 13:12 - کد خبر: 13057 نسخه چاپی

نصر، مدیرعامل کانون معماران و شهرسازان کارآفرین تبریز گفت: شرایطی که برای NGO ها حاکم است شرایط مساعدی نیست، متاسفانه فعلا جایگاهی بصورت جا افتاده تعریف نشده است، مدیری که با یک نقل و انتقال مدیر دیگری جایگزینش می شود تا بخواهد جایگاه تشکلی که قبلا با این اداره کار کرده است را بشناسد حداقل مدتی زمان می برد.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، سازمان های مردم نهاد، تشکل های مردمی غیردولتی، مستقل و غیرانتفاعی هستند که فعالیت می کنند، عموما سازمان های مردم نهاد در بطن جوامع شکل می گیرد و یک سری مسائلی یا مشکلاتی در خود این جوامع بوجود می آید که متخصصان امر با هم افزایی مردم برای کمک رسانی به دولت بعنوان رابط بین ملت و دولت با تشکیل یک سازمان مردم نهاد به سراغ حل مشکلات مطرح شده می روند که موضوع فعالیت هر کدام از این تشکل ها نسبت به محور فعالیت و تخصص سازمان مردم نهاد شکل می گیرد.

در این راستا کانون معماران و شهرسازان کارآفرین تبریز یکی از تشکل های غیردولتی در تبریز است که فعالیت خود را از سال 93 بصورت رسمی با رویکرد کارآفرینی برای جامعه معماری و شهرسازی آغاز کرده است.

"رضا دهقان"  اظهار کرد: در 6 سال اخیر تمام تلاشمان این بود تا بتوانیم جامعه معماری و شهرسازی و رشته هایی که سازگار با فعالیت های استارتاپی را که صاحب کسب و کار هستند را بعنوان مخاطب کانون قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که دانشگاه های بیشری دارد، افزود: آمار فارغ التحصیلان بیکار نشان می دهد هر سال بیکاری بیشتر می شود، از طرفی با پیشرفت تکنولوژی سعی کرده ایم همگام با این موضوع نیاز های خود را جلو ببریم.

دهقان با اشاره به شکاف زیادی که بین دانشگاه و صنعت اتفاق افتاده است، گفت: یکی از اهداف کانون با توجه به آمار فارغ التحصیلان بیکار در جامعه، برقراری گپ و گفت بین دانشگاه و صنعت است، در کانون معماران و شهرسازان کارآفرین بر این باوریم که این شکاف باید به دست جامعه مخاطبین کانون حل شود.

مدیرعامل کانون معماران و شهرسازان کارآفرین در رابطه با برنامه کانون برای اعضای جدید ابراز کرد: سعی داریم در کانون، «رشد درون زا» اتفاق بیفتد و برای دانشجویان و فارغ التحصیلانی که همان سال عضو کانون می شوند با یک برنامه یک ساله و آموزش های لازم صاحب کسب و کار شوند؛ لازم است یک رشد درون زا و یک تغییر نگرشی اتفاق بیفتد و بجای انتظار درهای بسته دولتی، تهدید های امروزه را تبدیل به فرصت کنیم؛ در این راستا استارتاپ ها یکی از پرظرفیت ترین پتانسیل های علمی در سطح کشور محسوب می شود که لازمه آن پرداختن جدی به آن است.

وی در رابطه با برگزاری رویداد ها در کانون، اذعان کرد: هدفمان از برگزاری رویداد ها و نشست های تخصصی، ارتقای بلوغ کیفی مجموعه و کشاندن مسئولین پای این جلسات و شنیدن نکته نظرات صاحب نظران بود که توانستیم در این 6 سال با برگزاری حداقل 200 مورد جلسه به این مهم دست یابیم.

مدیر عامل کانون معماران و شهرسازان کارآفرین تبریز با اشاره به اینکه 54 نفر بصورت مستقیم در مجموعه کانون معماران و شهرسازان کارآفرین فعالیت دارند، خبر داد: پنج مورد پروژه داریم که قرار است در سال جدید با حضور مسئولین کشوری و استانی از این پروژه ها رونمایی کنیم.

دهقان درباره ایجاد شعبات کانون در سایر شهرستان ها گفت: با توجه به اینکه "کانون معماران و شهرسازان کارآفرین"، بزرگترین سازمان مردم نهاد کارآفرین در حوزه معماران و شهرسازان کشور است و از طرفی فعالیت کانون در دو بازوی اصلی، علمی_ تخصصی و کارآفرینی است که تصمیم داریم از سال آینده علاوه بر افزایش جریان درآمدی پروژه ها و رشد کمی مجموعه، 6 شعبه دیگر در شهرستان های سطح استان تاسیس نماییم.

وی با انتقاد از شناخت کافی سازمان های مردم نهاد در سطح کشور افزود: متاسفانه با وجود تمام تاکید هایی که در کل کشور برای شناساندن توانمندی NGO ها انجام می گیرد همواره مسئولین عالی رتبه استان ها از این مسئله مهم غافل هستند، در صورتی که بهره گیری از توانمندی تشکل ها می تواند بسیاری از مشکلات موجود جامعه کنونی را حل کند، مسئولین میانی معمولا آشنایی کافی با تشکل های مردم نهاد دارند، در استان با توجه به وجود مسئولین اداره کل ورزش جوانان و خصوصا معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان، وضعیت نسبتا برای تشکل های مردم نهاد مناسب تر است.

دهقان با پیشنهاد ایجاد ستاد مشترک دستگاه های دولتی با سازمان های مردم نهاد، اضافه کرد: سازمان های مردم نهاد مجموعه هایی جوان، سریع و بسیار قابل انعطاف هستند، چابکی که در سازمان مردم نهاد وجود دارد، در دستگاه های دولتی نداریم؛ NGOها حتی می توانند با مردم ارتباط برقرار کرده و دستگاه ها با تعامل و همکاری تشکل ها می توانند شکاف بین دولت و ملت را به حداقل برسانند در همین راستا، اگر ستاد مشترکی بین دستگاه ها با سازمان های مردم نهاد اتفاق بیفتد، قطعا بسیاری از مشکلات به راحت ترین شیوه های ممکن حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: لازم است تا جایگاه سازمان های مردم نهاد بیشتر از پیش شناخته شده باشد؛ درحال حاضر شرایطی که برای NGO ها حاکم است شرایط مساعدی نیست و متاسفانه جایگاهی بصورت جا افتاده تعریف نشده است؛ مدیری که با یک نقل و انتقال مدیر دیگری جایگزینش می شود تا بخواهد جایگاه تشکلی که قبلا با این اداره کار کرده است را بشناسد حداقل مدتی زمان می برد.

دهقان با اشاره به موانع شناسه اقتصادی در تشکل ها گفت: یکی از مشکلات دیگری که سازمان های مردم نهاد دارند موضوع فعالیت اقتصادی خصوصا در تشکل هایی که مجوز کارآفرینی دارند، جذب سرمایه گذار، قرارداد، تفاهم نامه ها و... جز مواردی هست که بحث اقتصادی در آن دخیل است که راه حل این مشکل، حل مشکلات موجود در شناسه های اقتصادی سازمان های مردم نهاد است که امیدواریم مسئولین استانی در این زمینه موانع موجود را حل نمایند.

مدیر عامل کانون معماران و شهرسازان کارآفرین تبریز با انتقاد از پروسه سخت بوروکراسی اداری حاکم در جامعه افزود: درست است سازمان های مردم نهاد ذاتا انعطاف پذیر هستند اما بوروکراسی های اداری باعث شده است برای برگزاری یک برنامه ساده چندین روز مکاتبه و رایزنی کنیم که مواردی ازاین قبیل انرژی زیادی را می طلبد و گاها در برخی از تشکل ها باعث دلسردی می شود؛ انتظار داریم پروسه ای تعریف شود تا اخذ مجوزات در سریعترین زمان ممکن انجام شود.

وی در پایان اضافه کرد: کانون معماران و شهرسازان کارآفرین تبریز در چهارراه مارالان، روبروی قنادی ایوبی، پلاک ۱۲۲، طبقه دو، واحد ۴ از ساعت 9 صبح الی 9 شب آماده دریافت نظرات دانشجویان و فارغ التحصیلان است.
انتهای پیام/
 جایگاه  سازمان های مردم نهاد ها باید شناخته شده باشد/ یکی از اهداف کانون برقراری گپ و گفت بین دانشگاه و صنعت است / رونمایی از پنج پروژه کارآفرینی در سال جدید محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار