دانشیار تغذیه دام دانشگاه زنجان خبر داد:

"آفلاتوکسین"؛ مهمان ناخوانده در شیر

1398/11/06 - 09:45 - کد خبر: 13009 نسخه چاپی

نصر: دانشیار تغذیه دام دانشگاه زنجان گفت: سم آفلاتوکسین با فرآوری از بین نمی‌رود و در صورت آلوده بودن شیرخام در شیر فرآوری شده نیز یافت می‌شود.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، حمیدرضا میرزایی‌الموتی در گفت‌وگویی در رابطه با سم آفلاتوکسین، اظهار کرد: به‌ طور کلی در هر ماده خوراکی که رطوبت آن بیش از ۱۰ درصد باشد، روی آن می‌تواند قارچ رشد کرده و سم تولید کند.
این قارچ‌ها همه جا هستند و فقط باید شرایط رشد برای آن‌ها فراهم باشد.
وی در رابطه با مهم‌ترین عارضه و عوارض معمول سم آفلاتوکسین، افزود: مهم‌ترین عارضه این سم، افزایش خطر بروز سرطان، ناباروری و کم‌باروری بوده و بیماری‌های گوارشی و مسمومیت‌های غذایی عوارض معمول حاصل از مصرف این سموم است.
این مسئول در رابطه با شایعات موجود در مورد وجود سم آفلاتوکسین در شیر و اینکه آیا در دانشگاه موردی از وجود این سم در شیر مصرفی خانوارها در استان گزارش کرده است، تصریح کرد: می‌توان گفت ماده خوراکی بدون سم یافت نمی‌شود ولی برای اینکه از عوارض ناشی از سم در امان باشیم باید مواد خوراکی دارای حداقل مقدار مجاز تعریف شده باشند و مراکز بهداشتی مسئول کنترل کیفی تحت نظارت وزارت بهداشت هستند.
دانشیار تغذیه دام دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه کنترل کیفی شیر خام قبل از فرآوری اداره دامپزشکی استان، وظیفه مسئول کنترل کیفی است، ادامه داد: هر ماده خوراکی که به دست مصرف‌کننده پایانی می‌رسد باید مورد ارزیابی قرار گیرد اما متاسفانه پایش‌ها پرهزینه هستند و معمولا به طور جامع صورت نمی‌گیرد.
میرزایی‌الموتی در رابطه با اینکه سم آفلاتوکسین در شیر بسته‌بندی وجود دارد یا همه مواد لبنی می‌تواند به این سم آغشته باشند، اظهار کرد: سم آفلاتوکسین با فرآوری از بین نمی‌رود، بنابراین در صورت آلوده بودن شیر خام در فرآورده نهایی یا شیر فرآوری شده نیز یافت می‌شود.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا هر بار یک شایعه در حوزه سلامت به این سرعت گسترده شده و آیا این ضعف از واکنش به موقع در حوزه سلامت نیست، افزود: سرعت گسترش ناشی از ابزارهای اطلاعاتی بوده اما با توجه به ضعف‌هایی که در سال‌های گذشته در حوزه سلامت عمومی وجود داشته، از این دست موارد را شاهد هستیم که این خود می‌تواند ایجاد ناامنی کند.
این مسئول خاطرنشان کرد: مسئولان باید به جای واکنش هیجانی با داده‌های مطمئن و ارزیابی‌های علمی و پایش‌های مداوم پاسخ‌گوی مردم باشند و با امنیت غذایی ایجاد شده، آرامش را به جامعه بازگردانند.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار