گزارش شهریار از پروژه تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج)/

تردد در شرق تبریز روان تر می شود/ تقاطعی برای اتصال نصر به ولیعصر

1398/02/17 - 14:16 - کد خبر: 1295 نسخه چاپی

نصر: تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج) تبریز به عنوان فاز اول اتوبان ولایت، یکی از پروژه های مهم عمران شهری به شمار می رود که علاوه بر کاهش میزان ترافیک، کوی های نصر، استانداری و مرزداران را از بن بست خارج می کند.

تبریز یکی از شهرهای پرجمعیت و بزرگ است که به تدریج و با گذشت زمان از هر سمتی در حال گسترش بوده و با توجه به رونق ساخت و ساز در منطقه مرزداران و کوی نصر، شهر با سرعت بیشتری نسبت به دیگر اضلاع خود به سمت شرق توسعه پیدا می کند.

با در نظر گرفتن حجم و سرعت ساخت و ساز در نصر و مرزداران و از سویی وجود دانشگاه آزاد تبریز با وسعت و میزان مراجعه زیاد، تا چند سال آینده این مناطق از محل های پرجمعیت و پر تردد شهر می شود و از این رو پیش بینی می شود وجود راه های دسترسی آسان و کم ترافیک به این مناطق یکی از ضرورت های اساسی اهالی این محل ها به شمار برود.

طبق این پیش بینی، شهرداری تبریز در موعد مناسب اقدام به احداث یک تقاطع غیرهمسطح برای دسترسی راحت تر به این مناطق کرده است و اکنون که جمعیت در این مناطق رشد چندان زیادی ندارد، این پروژه بدون اینکه برای اهالی محل و خیابان های اطراف ایجاد مزاحمت کند، در حال تکمیل است و قرار است فردا (سه شنبه) افتتاح شود. این پروژه پس از بهره برداری، به مرور زمان تاثیر مثبت خود بر منطقه را بیشتر نشان می دهد و پیش بینی می شود حتی با افزایش جمعیت در این محل ها، ترافیک و میزان تردد مشکلی برای منطقه ایجاد نکند.

دسترسی آسان به ولیعصر و باغمیشه

در خصوص آخرین وضعیت پروژه تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) و خصوصیات این پروژه، میرعلی اصغر نساج شهردار منطقه ۵ تبریز گفت: تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) بخشی از اتوبان ولایت است که از سال ۹۴ قرارداد آن با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بسته شده و ۹ کیلومتر طول دارد. این اتوبان خیابان رودکی ولیعصر تبریز را تا جاده اهر و مابین شهرک شهریار و شهرک فجر وصل می کند. تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) تبریز نیز بخشی از این پروژه بزرگ است.

وی ادامه داد: تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) نقش مهمی در بار ترافیکی منطقه باغمیشه، میدان بسیج، تبادل امام علی (ع) و مرزداران دارد و به نوعی این مناطق را به یکدیگر وصل می کند. رفتن به کوی نصر و مرزداران، پیش از این از طریق باغمیشه، تبادل امام علی (ع) و میدان بسیج امکان پذیر بود که موجب طولانی تر شدن مسیر و ایجاد ترافیک در این مسیرها می شد که با احداث و راه اندازی تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج)، به راحتی می توان از هر سمتی به کوی نصر و مرزداران و بالعکس تردد کرد. همچنین مسیر دستیابی به جاده تهران، کوی ولیعصر و میدان فهمیده نیز نزدیک تر شده و می توان از طریق تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) به مسیرهای یاد شده عزیمت کرد. احداث تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج) تبریز همچنین باعث رونق در منطقه کوی نصر و مرزداران شده و با توجه به وجود دانشگاه آزاد در این منطقه، دسترسی به این دانشگاه از سمت اتوبان پاسداران راحت تر می شود.

نقش پدافند غیرعامل در مواقع بحرانی

نساج با بیان اینکه استفاده از تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) ترافیک در منطقه باغمیشه و میدان فهمیده را روان تر می کند، عنوان کرد: با توجه به افزایش میزان ساخت و ساز در منطقه نصر و مرزداران و گسترش شهر به سمت جاده اهر، این مناطق در آینده جزو محل های پرجمعیت شهر می شود و از این رو نقش تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) در جابجایی و تردد خودروها پررنگ می شود. همچنین اتصال به جاده تهران یکی دیگر از مزیت های این تقاطع است. با بهره برداری از این تقاطع غیرهمسطح، شاید منطقه ولیعصر تبریز کمی شلوغ تر شود اما ارتباط بین مناطق و مسیرهای یاد شده را آسان می کند.

وی در ادامه با اشاره به قابلیت پدافندی این تقاطع غیرهمسطح در اتوبان ولایت، عنوان کرد: پس از تکمیل اتوبان ولایت که تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) نیز جزئی از این پروژه است، این اتوبان نقش پدافند غیرعامل را در شرق تبریز ایفا می کند و در مواقع بحرانی می توان از این اتوبان برای تخلیه شهر به سمت جاده اهر استفاده کرد. همچنین در ادامه پروژه های مربوط به این اتوبان، تقاطع غیرهمسطح دوکمال در دستور کار شهرداری قرار می گیرد و پس از اتصال به تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج)، این اتوبان به سمت جنوب غرب گسترش پیدا می کند. در مجموع دو پروژه تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) و دوکمال، ۱۳۰۰ متر طول دارد که از نخستین میدان کوی نصر تا کوی استانداری ادامه می یابد.

شهردار منطقه ۵ تبریز با اشاره به زمان بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج)، گفت: این پروژه قرار بود که تا پایان سال ۹۷ افتتاح شود اما تزئین این تقاطع از جمله نورپردازی و ایجاد فضای سبز در دستور کار قرار گرفت تا پروژه تکمیل و سپس افتتاح شود.

پایان اجرای تاسیسات ترافیکی

همچنین اصغر آدی بیگ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با اشاره به اجرای تاسیسات ترافیکی در این تقاطع، گفت: نصب تابلوها و تاسیسات ترافیکی در تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج) و همچنین خط کشی در این مسیر به پایان رسیده است. این پروژه جزء پروژه های مهم شهرداری است که منطقه ولیعصر تبریز را به کوی نصر وصل می کند. تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج) مسیرهای ارتباطی در این منطقه را بیشتر می کند و شهروندان به راحتی می توانند در این منطقه به باغمیشه، مرزداران، کوی نصر، کوی استانداری و ولیعصر تردد کنند. این پروژه تاثیر مثبتی در روان سازی ترافیک منطقه دارد و باید از شهردار تبریز، شهردار منطقه و دیگر عوامل دخیل در اجرای این پروژه تشکر کنم که با روحیه جهادی و تلاش های این عزیزان، تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج) به مرحله بهره برداری رسیده است.

با وجود شرایط نامساعد جوی طی ماه های گذشته بخصوص بارش های چند ماه اخیر، تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج) اما با توجه ویژه شهردار تبریز و تلاش عوامل شهرداری منطقه ۵ و معاونت عمران و دیگر سازمان های مرتبط، اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است. این تقاطع چهار رمپ و سه لوپ دارد و برای آن ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است. طی روزهای گذشته، کاشت درخت و گلکاری در اطراف این پروژه به مساحت دو هکتار انجام شده است. با انجام تزئینات لازم، پروژه تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج) فردا افتتاح می شود.

یادداشت از محمود نصیرپور

انتهای پیام/

تردد در شرق تبریز روان تر می شود/ تقاطعی برای اتصال نصر به ولیعصر نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار