خبر/

16 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در آذربایجان‌شرقی وارد بازار کار می‌شوند

1398/11/03 - 13:17 - کد خبر: 12829 نسخه چاپی

نصر: ۱۶ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در آذربایجان‌شرقی از طریق طرح کارورزی و گذراندن دوره‌های مهارت آموزی وارد بازار کار می‌شوند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا ،وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ایجاد سامانه‌ای به نام «کارا»، تقارن دانش و مهارت بین کارفرمایان و فارغ التحصیلان را فراهم و روند ورود به بازار کار و صاحب شغل شدن را تا حدود زیادی آسان کرده است.
یکی از قابلیت‌های مهم سامانه کارا، ثبت نام کارفرمایان و کارورزان در این سامانه است، کارفرمایان نسبت به نیازشان به نیروی کار ماهر، از فارغ التحصیلان این رشته ها برای کارورزی دعوت کرده و با آموزش ضمن خدمت و بعد از طی دوره های آموزشی در همان واحد تولیدی مشغول به کار می شوند.
همچنین از دیگر مزایای این سامانه ویژگی اشتغال روستایی است؛ به این ترتیب لزومی ندارد کارآفرینان حتما در شهرها سکونت داشته باشند تا بتوانند از دولت وام بگیرند، حتی افرادی که در روستاها نیز زندگی می‌کنند، قادر به استفاده از خدمات دولت هستند.
معاون اشتغال اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی در گفت و گو استفاده از نیروی کارورزی را یکی از مشوق ها برای کارفرمایان اعلام کرد و گفت: تا کنون ۲۶۰ واحد پذیرنده در طرح کارورزی مشارکت کرده‌اند که ۴۷۵ نفر در این واحدها دوره های کارورزی و مهارتی را طی کرده اند و از این تعداد ۲۵۰ نفر جذب واحدهای تولیدی شده اند.
یونس طاهری  اظهار کرد: کارآموزان به مدت سه ماه در واحدهای تولیدی آموزش می بینند و بعد از سه ماه در همان واحد تولیدی مشغول کار می شوند و از مزایای این طرح معافیت دو سال بیمه برای کارفرمایان است.
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه از آغاز طرح تا کنون نزدیک به ۱۶ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده اند، افزود: در این راستا ۱۶۰ قرارداد کاری منعقد شده و ۱۲۳۵ کارفرما برای پذیرش اعلام آمادگی کرده اند.
وی حمایت از مشاغل خانگی و اعطای تسهیلات کم بهره به این طرح ها را یکی دیگر از سیاست های دولت در زمینه اشتغال عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ۳ هزار و ۸۸۱ طرح پرداخت شده است که از این محل برای پنج هزار و ۱۵۰ نفر شغل ایجاد شده است.
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی رشته های مشاغل خانگی برای دریافت تسهیلات را خیاطی، قالیبافی، کیف و کفش، پرورش بوقلمون، پرورش قارچ، گیاهان دارویی و صنایع دستی اعلام و خاطرنشان کرد: تسهیلات در دو قالب پشتیبان و مستقل بر اساس نیاز طرح از یک تا ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.
طاهری اضافه کرد: تولیدات چرمی، بسته بندی محصولات، عرقیات سنتی، حکاکی روی فلز و معرق چوب را از جمله مشاغل واجد دریافت تسهیلات اشتغال خانگی است.
وی تسهیلات پرداخت شده از محل اشتغال روستایی در استان را تا کنون ۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان تسهیلات برای یکهزارو 552 طرح با اشتغالزایی یکهزارو779  نفر پرداخت شده است.
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نرخ تسهیلات روستایی را ۶ درصد و در مناطق مرزی چهار درصد اعلام و خاطرنشان کرد: تسهیلات در بخش کشاورزی، صنعت، صنایع دستی، گردشگری، طرح های بهداشتی و ورزشی به متقاضیان پرداخت شده است.
طاهری برنامه های دولت برای سال آینده در حوزه اشتغال را در حوزه کارآفرینی، توزیع تسهیلات ارزان قیمت، ایجاد اشتغال از طریق کاریابی ها، مشاغل خانگی، کارورزی، مشوق های بیمه ای و جایگزین اتباع خارجی ذکر کرد و گفت: امسال از طریق کاریابی‌ها دو هزار و ۱۳ نفر در استان صاحب کار شده اند.

انتهای پیام/
16 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در آذربایجان‌شرقی وارد بازار کار می‌شوند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار