خبر/

سازمان ملل حق پناهندگی به دلایل اقلیمی را به‌رسمیت شناخت

1398/11/02 - 10:29 - کد خبر: 12676 نسخه چاپی

نصر: کمیته حقوق بشر سازمان ملل حق پناهندگی به دلیل خطراتی که از تغییرات آب‌وهوایی حاصل می‌شوند را به رسمیت شناخت و بانی این مصوبه، شکایت یک شهروند جزیره "کریباس" (مجموعه جزایر کِریباتی) است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، روز گذشته (سه‌شنبه) کمیته حقوق بشر سازمان ملل نتیجه بررسی شکایت یک شهروند جزیره کریباس، یکی از جزایر کارائیب را منتشر کرد.
این مرد از دولت نیوزیلند به دلیل نپذیرفتن تقاضای پناهندگی خانواده‌اش به کمیته حقوق بشر شکایت کرده بود. دلیل فرار خانواده از جزیره بسیار کوچک، بالا رفتن سطح آب اقیانوس، از بین رفتن زمین‌های زراعتی و احتمال نابودی تمامی جزیره اعلام شده بود.
کریباس یکی از مستعمره‌های پیشین بریتانیاست که ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و شامل چند جزیره بسیار کوچک است که در مجموع ۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارند.
بنابر گزارش دویچه‌وله، کمیته حقوق بشر سازمان ملل پس از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده که در صورت بروز خطر جدی از جانب اقیانوس، امکانات کافی برای نجات جان ساکنان جزیره وجود دارد و به همین دلیل  شکایت مرد شاکی را رد کرده اما در عین حال به این نتیجه رسیده است که خطرات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی باید به عنوان دلیل کافی برای پناهنده شدن به‌رسمیت شناخته شوند.

آسان‌تر شدن رسیدگی به پرونده "پناهندگان اقلیمی"
خبرگزاری آلمان به نقل از یووال شانی، یکی از کارشناسان کمیته حقوق بشر، نوشت که این تصمیم معیارهای جدیدی را برای دلایل پناهندگی تعیین می‌کند.
به این ترتیب در مواردی که درخواست‌های پناهندگی به دلیل پیامدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی باشد، دست بازرسان پرونده‌های پناهندگی برای به‌رسمیت شناختن تقاضای پناهندگی افراد بازتر خواهد بود.
انتهای پیام
سازمان ملل حق پناهندگی به دلایل اقلیمی را به‌رسمیت شناخت خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار