استاندار آذربایجان شرقی:
جذب دانشجوی خارجی به سیاست سوداگرانه تبدیل شده است
1403/09/24 - 11:29 - کد خبر: 126320
نسخه چاپی
نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: بر اساس گزارشهای دریافتی، جذب دانشجوی خارجی به سیاست سوداگرانه تبدیل شده در حالی که دانشجوی خارجی جذب شده باید از لحاظ سطح علمی تقویت شود تا دانشگاه به عنوان مرجع علمی شناخته شده و از فرار مغزها جلوگیری شود.
به گزارش نصر، بهرام سرمست روز شنبه در بیست و پنجمین جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: در دنیای امروز که علم و فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، سنگ بنای ارتقای سطح توسعه جوامع به پژوهش و فناوری برمیگردد که متاسفانه ما در این ۲ عرصه با چالشهایی مواجه هستیم.
وی افزود: مراحل مختلفی از روشهای سنتی تا رفتارگرایی و فرارفتارگرایی و از ساختار انقلابهای علمی تا کثرت گرایی روش شناختی را طی کردهایم که نشان میدهد در عالم پژوهش به لحاظ روش شناسی چالشهای اساسی داشته و نوعی آشفتگی و عدم انسجام را در قالب مکاتب سنت گرایانه و رفتارگرایانه و شیوههای فلسفی پست مدرنیسمی شاهد هستیم که هرکسی با زاویه نگاه خود به مسائل تجزیه و تحلیل میکند.
وی با بیان اینکه زاویه دید و اتخاذ روش در نتیجه پژوهشها مهم است، اظهار کرد: نیاز داریم از پژوهشهای بنیادی به سمت کاربردی حرکت کنیم و بر این اساس لازم است دانشگاهها از پژوهشهای کتابخانهای به سوی پیمایشهای کتابخانهای حرکت کنند و مسئله محور به چالشهای اجتماعی پاسخ بیابند.
سرمست تاکید کرد: نیاز داریم در سپهر نقشه علمی کشور به تقرین سیاستهای کلان و نقشه جامع علمی با تعیین اهداف و اولویتها بپردازیم و توجه به فناوریهای نوظهور و بومی سازی دانش از لازمههای آن است.
وی افزود: نمیتوان علم را محصور مرزهای جغرافیایی کرد از این رو هم اندیشی با جامعه بشری و اشتراک گذاری دانش در عرصه جهانی باید در اولویت باشد چون که امروز در سایه انقلاب اطلاعاتی به مرحلهای رسیدیم که گردش اطلاعات جامعه بشری به صورت لحظهای است و دیگر مرزی برای دانش وجود ندارد.
وی ادامه داد: اگر قبلا کتابخانه، محل رجوع پژوهشگران بود امروز نیازی به حضور فیزیکی در کتابخانه وجود ندارد بلکه با مشکل گزینش اطلاعات و تشخیص آن مواجه هستیم.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم توسعه زیرساختهای پژوهشی و تکمیل مراکز علمی، گفت: آزمایشگاهها، پارکهای علم و فناوری و مراکز نوآورانه میتوانند در این راستا از پژوهشگران حمایت کنند که هدف از آنها نیز تربیت نیروی انسانی خلاق و متخصص است.
وی افزود: امروز با بحران مرجعیت علمی مواجه هستیم و قبلا رفرنس دادن قدر مسلم بود اما امروز نیازی نیست پژوهشگران در باب رفرنس، ارجاع و اساتید باشند. نوعی با وارونگی علمی مواجه هستیم و در مدارس و دانشگاههای امروزی نوآوری و خلاقیت برای دانش آموزان و دانشجویان بیشتر از معلمان موضوعیت دارد و تقدم و تاخری در فضای علمی و پژوهشی امروز نمیتوان ترسیم کرد.
وی با بیان اینکه سیاست مدیریت استان حمایت همزمان از پژوهشهای کاربردی و بنیادی است، گفت: اکنون با شکاف بین مراکز علمی و دستگاههای اجرایی مواجه هستیم که برای پرکردن آن باید دانشگاهها به سمت پژوهشهای کاربردی و صنایع و واحدها و دستگاههای اجرایی به سمت راه اندازی اتاقهای فکر، تالارهای گفتگو و اندیشکدهها بروند.
سرمست افزود: معتقد هستیم بدون فکر و اخذ ایده و اندیشه نباید تصمیم بگیریم و این موضوع یک الگو برای مدیران اجرایی است و پیشقدم آن نیز استانداری بوده و برای اساتید و دانشگاههایی که بخواهند پژوهش مسئله محور داشته باشند، این ارتباط را فراهم میکنیم.
وی با بیان اینکه باید برای هر استان یک مسئله کاربردی در دستور پژوهشگران قرار بگیرد، اظهار کرد: استادی که دغدغه توسعه استان دارد از استادی که پژوهش محض انجام میدهد باید در اولویت باشد.
وی ادامه داد: دانشگاهها به لحاظ تخصصی میتوانند ماموریت گرایانه عمل کنند و در شورای پژوهش و فناوری مقرر شده تا از سال آینده، تقسیم کاری بین دانشگاهها درباره مسائل جامعه انجام بگیرد.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت تجاری سازی دانش و فناوری، گفت: نیازمند علم نافع هستیم که میتواند تولید ثروت کند، پیوند علم و صنعت با حمایت از استارتاپها، ایجاد ساختارهای انتقال فناوری، تقویت واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و جذب دانشجو بر اساس نیاز بازار کار و صنعت پیگیری شود و و لازم نیست از کلیشههای سنتی وزارت علوم برای جذب دانشجو استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه هیچ رشته ای بدون توجه به بازار کار نمیتواند ارزشگذاری شود، اظهار کرد: با انبوه دانشجویان فارغ التحصیل بیکار و کمبود نیروی متخصص در واحدهای صنعتی روبه رو هستیم.
وی بر لزوم توسعه همکاریهای بین المللی و بین المللی شدن دانشگاهها تاکید کرد و گفت: برازنده نیست خطه آذربایجان با پیشینه ۷۵۰ سال سابقه علمی در رنکینگهای(رده بندی) دانشگاهی رتبههای غیرقابل قبول داشته باشند بنابراین لازم است به مرزهای دانش توجه کنیم، از اندوخته جامعه بشری بی بهره نباشیم و همواریها را گسترش دهیم.
وی افزود: دانشگاهها باید اساس تصمیم گیریها و برنامه ریزیها باشند، خلق ثروت کنند و در تکمیل زنجیره ارزش با رویکرد آینده پژوهی در استان مسائل را در اولویت قرار بدهند.
وی، چالشهای استان را دریاچه ارومیه، امنیت غذایی، زنجیره ارزش مس، دیپلماسی آب، رود ارس، آینده صنعت استان، انرژیهای خورشیدی، تغییر الگوی کشت، توسعه کشت گلخانهای و کاربست هوش مصنوعی در تمامی حوزهها عنوان کرد.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایرنا