احمد حمزه زاده؛

گردشگری سلامت آذربایجان شرقی با چالش بازاریابی مواجه است

1403/09/22 - 13:12 - کد خبر: 126249 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: حوزه گردشگری سلامت با چالش عمده بازاریابی مواجه است و باید در این خصوص اقدامات فوری، علمی و منطقی به انجام برسد.

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده روز پنجشنبه در همایش گردشگری سلامت با عنوان "تبریز، قطب بین المللی گردشگری سلامت" در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: حضور گردشگران سلامت برای ایران و به خصوص آذربایجان شرقی فرصتی بسیار مغتنم و مهم است که باید برای معرفی داشته ها، امکانات و تجهیزات حوزه پزشکی و درمانی و به موازات آن ظرفیت های گردشگری اقدام شود.
وی بازاریابی را عنصر اصلی و محوری در توسعه گردشگری سلامت در تمام کشورها خواند و با تاکید بر اینکه در این خصوص تاکنون ایران چندان موفق عمل نکرده است، اظهار کرد: ضعف بازاریابی گردشگری سلامت در کشورهای هدف باید با تولیدمحتواهای تخصصی و گسترش مناسبات دو و چندجانبه رفع شود.
حمزه زاده با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در این رابطه تولید محتواهایی به هفت زبان کشورهای هدف گردشگری استان داشته است، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌الملی و برگزاری تورهای آشناسازی از جمله دیگر اقدامات استان در این راستا است.
وی یادآور شد: آذربایجان شرقی به واسطه تنوع جاذبه های گردشگری در حوزه میراث فرهنگی، طبیعت گردی و گردشگری سلامت از استان مسیر گردشگری به استان مقصد و هدف گردشگری کشور طی سال های اخیر تبدیل شده است، به گونه ای که تابستان امسال نزدیک به سه میلیون نفر در هتل‌های استان اقامت داشتند.
حمزه زاده میانگین درصد اشغال هتل‌های آذربایجان شرقی در تابستان امسال را ۹۵ درصد اعلام و اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۷۳ هزار نفر گردشگر خارجی از ۶۳ کشور جهان در این استان اقامت کرده اند.
وی ظرفیت استان برای جذب گردشگران داخلی و خارجی را بالا دانست و اظهار کرد: با ثبت‌ جهانی چهار کاروانسرا، ژئوپارک ارس و روستای کندوان در فهرست آثار جهانی، آذربایجان شرقی در بسته سفر تورگردانان بین المللی قرار گرفته است که فرصتی بسیار مهم و بی نظیر است.
حمزه زاده با اشاره به اینکه در حوزه گردشگردی سلامت آذربایجان شرقی دوره طلایی را در دهه ۱۳۹۰داشت و به عنوان مقصد درمانی مردم جمهوری آذربایجان و خودمختار نخجوان قرار داشت ، اما این آمارها با شیوع کرونا و سپس تیره گی روابط سیاسی ایران و آذربایجان کاهش یافت و درصد حضور گردشگران سیر نزولی به خود گرفت.
وی اشتیاق اتباع جمهوری آذربایجان، عراق، ترکیه و سایر کشورهای قفقاز به خصوص ارمنستان و گرجستان در ایران و تبریز را نشان دهنده توانمندی ها و امکانات خوب درمانی کشور خواند و ادامه داد: آذربایجان شرقی می‌تواند هدف گردشگری سلامت خود را به سمت این کشورها ببرد.
حمزه زاده با تاکید بر لزوم تلاش برای بازگشایی مرزهای زمینی با جمهوری آذربایجان جهت رونق دوباره گردشگری سلامت آذربایجان شرقی، افزود: انتظار می رود دولت چهاردهم در این خصوص گام های اساسیی بردارد.
وی یادآور شد: آذربایجان شرقی از پزشکان متخصص و حاذقی برخوردار است و بیمارستان‌های مجهز و مدرنی ساخته می شود ، اما نقطه ضعف اصلی نوع معرفی این ظرفیت‌ها است که باید در این رابطه کمیته ارزیابی کیفی سازی و استانداردسازی خدمات گردشگری سلامت راه اندازی شود تا حلقه گمشده در حوزه گردشگری سلامت را شرکت‌های تسهیلگر و آژانس‌های خدمات مسافری پیگیری کنند.

گردشگری سلامت آذربایجان شرقی قابل احیاست
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با ابراز تاسف از اینکه این استان فرصت طلایی گردشگری سلامت را در دهه ۱۳۹۰ از دست داد، گفت: اکنون با حسرت به آن دوران نگاه می‌کنیم و در این فکریم که آیا می‌توانیم آن را احیا کنیم یا نه.
مرتضی محمدزاده افزود: فرصت‌ها در دنیا به خصوص در تجارت بین المللی یک بار پیش می‌آید و اگر مواظب نباشیم از دست می‌رود و اکنون اگر با روش‌های قبلی به دنبال احیا باشیم، شرایط فرقی نخواهد کرد.
وی ادامه داد: ما می‌توانیم این فرصت از دست رفته را احیا کنیم، زیرا مزیت‌های نسبی در مبحث گردشگری استان بسیار بالا بوده و از لحاظ خدمات سلامت، حاذق ترین پزشکان منطقه در ایران هستند.
محمدزاده با اشاره به اینکه دلیل از دست دادن این فرصت ها نداشتن برنامه راهبردی و ارزش زنجیره‌ای برای این فرصت ثروت افزایی بود، گفت: گردشگر سلامت را فقط پشت مطب دکتر دیدن اشتباه است، در حالیکه مجموعه ورود گردشگر از مبدا تا بازگشت باید مدنظر باشد.
محمدزاده ادامه داد: اگر می‌خواهیم بار دیگر به جایگاه خود در گردشگری سلامت برگردیم باید آسیب‌ها را به صورت دقیق و عینی احصا و نسخه عملیاتی بنویسیم.
دبیر همایش همایش گردشگری سلامت با عنوان "تبریز، قطب بین المللی گردشگری سلامت" نیز با اشاره به اینکه سلسله همایش‌های همیاری نهادهای انقلاب، دولت و نخبگان مردمی در استان از مدت ها قبل آغاز شده است، گفت: این همایش نیز در امتداد همین سلسله همایش ها برگزار می شود.
محسن درخشانی افزود: در دور اول با محوریت قوه مقننه در مصلای تبریز و دور دوم با تمرکز بر قوه قضاییه در دانشگاه تبریز همایش هایی برگزار شد و اکنون در دور سوم آن با محوریت قوه مجریه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز این همایش برگزار می‌شود.
به گفته وی ۶۵۰ مقاله در دور اول و ۵۰۰ مقاله در دور دوم همایش های همیاری نهادهای انقلاب ارسال شد.
انتهای پیام/
گردشگری سلامت آذربایجان شرقی با چالش بازاریابی مواجه است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار