به گزارش نصر، با وجود گذشت بیش از 10 سال از فعالیت مسیر BRT تبریز متاسفانه هنوز هم فرهنگ استفاده از این مسیر و بهره مندی از خدمات آن بصورت کامل نهادینه نشده است.
بر اساس مصاحبه و اعلام نظر رانندگان مسیر فوق، مشکلات عدیده این مسیر از جمله ایزوله نبودن مسیر، وجود ورودی و خروجی های متعدد در طول مسیر، تردد انواع دوچرخه، موتورسیکلت، خودروهای شخصی و خدماتی و ... در مسیر فوق و نیز تردد پیاده شهروندان از مشکلات اساسی مسیر مذکور است.
با وجود تصادفات و حوادث ناگوار در این مسیر متاسفانه این مشکلات هنوز مرتفع نگردیده است به طوری که ورود وسایل نقلیه مذکور به این مسیر موجب بی نظمی و کندی فعالیت اتوبوس های این مسیر، ایجاد خطرات جانی و مالی می گردد که در برخی موارد قابل جبران نیست.
از سوی دیگر وجود چراغ های راهنمایی در طول مسیر تندرو و اولویت نداشتن تردد اتوبوس ها از چراغ های مذکور فعالیت اتوبوس های مذکور را کند می کنند و همچنین تفاوت قائل نشدن بین خودروهای حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی در برخی مسیرها و خیابان های طول مسیر و ترافیک نیز بر مشکلات خدمات رسانی مسیر مذکور افزوده است.
حل مشکلات فوق نیاز به همکاری شهروندان و نیز استقرار نیروهای محترم راهنمایی و رانندگی در مسیرها و گلوگاه های اصلی طول مسیر تندور جهت اعمال قانون می باشد که در صورت عملی شدن این مهم شاهد منظم شدن تردد در مسیر تندرو و رضایت رانندگان و شهروندان خواهیم بود.
ضمن اینکه کف سازی آسفالت در برخی از نقاط مسیر مذکور توسط شهرداری تبریز و استمرار امر فوق می تواند ضمن تسهیل عبور اتوبوس ها، از ایراد خسارت و ضرر و زیان به ناوگان حمل و نقل عمومی جلوگیری کرده و طول عمر ناوگان را افزایش و هزینه نگهداری و تعمیرات را کاهش دهد.
سال گذشته 60 درصد فوتی ها مربوط به BTR بود
"روح اله رشیدی" عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: از جمله مواردی که برای شهر غنیمت محسوب می شود، بی آرتی است؛ البته مسیر بی آرتی ایراداتی دارد و به طور کامل ایزوله نیست و به بعضی محلات راه دارد، در بعضی محلات، ارتباطی میان مسیر بی آرتی و کوی ها وجود ندارد و به دلیل رعایت نکردن قواعد مسیر بی آرتی ورود خودروهای شخصی و موتورها افزایش یافته است.
رشیدی خاطرنشان کرد: فشار ترافیک موجب شده است که ورود خودروها افزایش پیدا کند که نتیجه آن وقوع تصادفات عجیب و غریب است از جمله تصادفات موتور با موتور که سال گذشته حدود ۶۰ درصد بود و بیشتر فوتی های تصادفات درون شهری حول محدوده بی آرتی اتفاق افتاده است.
وی عنوان کرد: قبل از بحث در کمیسیون در کمیته های مشترک پیگیر موضوع بودم، دو مرتبه سیاست اجرایی به شهرداری دادیم و یک سری برنامه ها خواستیم تا اجرایی شود، اما با مسدود کردن بعضی مسیرها و نصب دوربین ها می توان وضعیت را به حد مطلوب رساند.
عابرین هنگام عبور از BRT رعایت کنند
"سرهنگ فریدون قنبرزاده" رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی گفت: برابر تجزیه و تحلیل تصادفات فوتی عابر پیاده در شهر تبریز از ابتدای سال ۹ نفر عابر پیاده در شهر تبریز جان خود را از دست داده اند که ۷ فقره از این تصادفات در مسیر بی آرتی اتفاق افتاده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود دسترسی های متعدد در مسیر بی آرتی تردد موتورسیکلت ها بعضاً غیر قابل کنترل بوده هر چند اقداماتی در این زمینه صورت خواهد گرفت، لیکن باید عابرین پیاده نکات ایمنی را هنگام عبور از عرض مسیر بی آرتی را رعایت کنند.
وی توصیه هایی برای عابرین پیاده ارائه کرد و گفت: قبل از عبور از عرض مسیر بی آرتی به مسیر دید کافی داشته باشید، بعد از پیاده شدن از اتوبوس یک دقیقه توقف کنند تا اتوبوس حرکت کرده و سپس از عرض مسیر عبور کنید، از نقاط کور اتوبوس فاصله بگیرید، از دویدن و پریدن از موانع بی آر تی جدا خودداری کنید. رانندگان اتوبوس واحد نیز با توجه به تردد عرضی عابر پیاده، سرعت مطمئنه را رعایت کرده و از هرگونه اقدام که حواس راننده را پرت کند، خودداری کنند.
کاهش تخلفات با نصب دوربین
" محبوب عبداله پور " مدیر عامل سازمان مدیریت ومهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری تبریز گفت: با نصب دوربین و ثبت تخلف در مسیر بی آر تی تعداد تخلفات از ۷۰۰۰ تردد روزانه به ۱۰۰۰ تردد کاهش یافته است.
عبداله پور همچنین تاکید کرد: با تکرار تردد، خودروهای متخلف توسط پلیس راهور علاوه بر جریمه، توقیف می شوند.
وی تصریح کرد: ورود خودرو های شخصی و موتورسیکلت ها به این مسیر علاوه بر بروز حوادث ناگوار، سرفاصله حرکت اتوبوسها نیز افزایش می یابد که این امر در ساعات پیک ترافیک موجب نارضایتی شهروندان می شود.
گزارش نصر می افزاید؛ ورود موتورسیکلتها به مسیرهای ویژه اتوبوسهای تندرو BRT در تبریز، مشکلی است که به دلایل مختلفی از جمله افزایش ترافیک، ناامنی و کاهش کارایی سیستم حملونقل عمومی، طی سالهای اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است.
افزایش تعداد دوربینهای نظارتی در مسیر BRT و استفاده از فناوریهای هوشمند برای شناسایی و جریمه کردن متخلفان، میتواند نقش موثری در کاهش تردد غیرمجاز موتورسیکلتها داشته باشد.
ترویج فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی و تشویق شهروندان به استفاده از اتوبوسهای BRT، میتواند به کاهش تقاضا برای استفاده از موتورسیکلتها کمک کند.
برگزاری کمپینهای اطلاعرسانی و آموزش شهروندان در مورد خطرات ناشی از تردد غیرمجاز در مسیر BRT، میتواند نقش مهمی در تغییر رفتار رانندگان موتورسیکلت داشته باشد.
افزایش همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی با سازمان حملونقل عمومی در جهت برخورد جدی با متخلفان، میتواند به کاهش این مشکل کمک کند.
ورود موتورسیکلتها به مسیر BRT، یک مشکل جدی است که نیازمند اقدامات جدی و هماهنگ از سوی همه دستگاههای مسئول است. با اجرای راهکارهای ذکر شده و همکاری شهروندان، میتوان به بهبود وضعیت ترافیکی در مسیرهای BRT و افزایش ایمنی و کارایی این سیستم حملونقل عمومی کمک کرد.
انتهای پیام/