یادداشت/
حکمرانی خوب: کلیدی برای توسعه پایدار
1403/09/05 - 20:07 - کد خبر: 125319
نسخه چاپی
نصر: حکمرانی خوب، مفهومی است که در چند دهه اخیر در ادبیات توسعه و علوم سیاسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
این مفهوم به مجموعه ای از اصول، ارزشها و نهادهایی اشاره دارد که بر اساس آنها یک جامعه اداره میشود. حکمرانی خوب، فراتر از یک مفهوم انتزاعی، کلیدی برای توسعه پایدار، کاهش فقر، افزایش رفاه اجتماعی و تقویت مشارکت شهروندان است.
ابعاد حکمرانی خوب
حکمرانی خوب ابعاد مختلفی دارد که در کنار هم به ایجاد یک جامعه سالم و پویا کمک میکنند. برخی از مهمترین ابعاد حکمرانی خوب عبارتند از:
مشارکت شهروندان: مشارکت فعال شهروندان در تصمیمگیریهای سیاسی و اجتماعی، یکی از ارکان اصلی حکمرانی خوب است.
حاکمیت قانون: وجود قوانین روشن و عادلانه و اجرای یکسان آنها برای همه شهروندان، از جمله مهمترین ویژگیهای حکمرانی خوب است.
شفافیت و پاسخگویی: دولتها باید در برابر اقدامات خود پاسخگو باشند و اطلاعات مربوط به عملکرد خود را به صورت شفاف در اختیار عموم قرار دهند.
کنترل فساد: مبارزه با فساد اداری و اقتصادی، یکی از مهمترین چالشهای پیش روی بسیاری از کشورها است.
کارایی و اثربخشی دولت: دولتها باید بتوانند با استفاده از منابع محدود، حداکثر بهرهوری را ایجاد کنند و به نیازهای شهروندان پاسخ دهند.
عدالت اجتماعی: توزیع عادلانه منابع و فرصتها بین همه افراد جامعه، از جمله اهداف مهم حکمرانی خوب است.
تاثیر حکمرانی خوب بر توسعه
حکمرانی خوب، تاثیر مستقیمی بر روند توسعه یک کشور دارد. برخی از مهمترین اثرات حکمرانی خوب بر توسعه عبارتند از:
افزایش سرمایه گذاری: حکمرانی خوب، با ایجاد محیطی امن و پایدار برای سرمایهگذاری، باعث جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی میشود.
رشد اقتصادی: سرمایهگذاری و نوآوری، دو عامل مهم در رشد اقتصادی هستند که در سایه حکمرانی خوب تقویت میشوند.
کاهش فقر: حکمرانی خوب با ایجاد فرصتهای شغلی، بهبود توزیع درآمد و ارائه خدمات عمومی، به کاهش فقر کمک میکند.
تقویت جامعه مدنی: حکمرانی خوب، با حمایت از نهادهای مدنی و تشکلهای اجتماعی، به تقویت جامعه مدنی کمک میکند.
پایداری محیط زیست: حکمرانی خوب، با توجه به مسائل زیست محیطی و ایجاد قوانین و مقررات مناسب، به پایداری محیط زیست کمک میکند.
چالشهای پیش روی حکمرانی خوب
با وجود اهمیت حکمرانی خوب، تحقق آن با چالشهای مختلفی همراه است. برخی از مهمترین چالشها عبارتند از:
مقاومت نخبگان: برخی از نخبگان سیاسی و اقتصادی ممکن است به دلیل منافع شخصی، با اجرای اصول حکمرانی خوب مخالفت کنند.
ضعف نهادهای مدنی: ضعف نهادهای مدنی و عدم مشارکت فعال شهروندان، میتواند مانع از تحقق حکمرانی خوب شود.
فقدان منابع مالی: اجرای برنامههای مرتبط با حکمرانی خوب، نیازمند منابع مالی کافی است که در بسیاری از کشورها وجود ندارد.
شاخصهای ارزیابی حکمرانی خوب: معیارهایی برای سنجش کیفیت حکومتداری
حکمرانی خوب، مفهومی چندوجهی و پیچیده است که برای سنجش آن، به مجموعه ای از شاخصها نیاز داریم. این شاخصها، معیارهایی هستند که به ما کمک میکنند تا عملکرد دولتها را در ابعاد مختلف ارزیابی کرده و نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنیم.
چرا به شاخصهای حکمرانی خوب نیاز داریم؟
سنجش عملکرد دولتها: این شاخصها به ما کمک میکنند تا عملکرد دولتها را در زمینههای مختلف مانند مبارزه با فساد، رعایت حقوق بشر، توسعه اقتصادی و... ارزیابی کنیم.
تعیین اولویتها: با استفاده از این شاخصها میتوانیم اولویتهای سیاستگذاری را مشخص کرده و برنامههای توسعهای را بر اساس آنها تدوین کنیم.
مقایسه بین کشورها: شاخصهای حکمرانی خوب به ما امکان میدهند تا عملکرد کشورها را با یکدیگر مقایسه کرده و از تجربیات موفق آنها بهرهمند شویم.
ترویج شفافیت و پاسخگویی: این شاخصها به افزایش شفافیت و پاسخگویی دولتها کمک میکنند و باعث میشود که شهروندان بتوانند عملکرد دولت را بهتر نظارت کنند.
شاخصهای اصلی حکمرانی خوب
شاخصهای حکمرانی خوب به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند:
شاخصهای کمی: این شاخصها به صورت عددی و قابل اندازهگیری هستند و معمولاً بر اساس دادههای آماری محاسبه میشوند. مانند نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، شاخص فساد، شاخص آزادی مطبوعات و...
شاخصهای کیفی: این شاخصها به صورت کیفی و توصیفی هستند و برای اندازهگیری آنها از روشهایی مانند نظرسنجی، مصاحبه و تحلیل محتوا استفاده میشود. مانند کیفیت خدمات عمومی، رضایت شهروندان، میزان اعتماد به دولت و...
برخی از مهمترین شاخصهای حکمرانی خوب عبارتند از:
حاکمیت قانون: وجود قوانین روشن و عادلانه و اجرای یکسان آنها برای همه شهروندان.
شفافیت و پاسخگویی: دسترسی آزادانه شهروندان به اطلاعات عمومی و پاسخگویی مسئولین به سوالات و انتقادات مردم.
مشارکت شهروندان: امکان مشارکت فعال شهروندان در تصمیمگیریهای سیاسی و اجتماعی.
کنترل فساد: وجود سازوکارهای قوی برای مبارزه با فساد اداری و اقتصادی.
کارایی و اثربخشی دولت: توانایی دولت در ارائه خدمات عمومی با کیفیت و بهینه.
عدالت اجتماعی: توزیع عادلانه منابع و فرصتها بین همه افراد جامعه.
حقوق بشر: رعایت حقوق بشر و آزادیهای مدنی برای همه افراد.
ثبات سیاسی: وجود ثبات سیاسی و عدم وجود درگیریهای داخلی و خارجی.
توسعه اقتصادی: رشد اقتصادی پایدار و ایجاد فرصتهای شغلی.
چالشهای ارزیابی حکمرانی خوب
ارزیابی حکمرانی خوب با چالشهایی همراه است که برخی از آنها عبارتند از:
تعریف جامع و واحد از حکمرانی خوب: هنوز توافق کاملی بر روی تعریف جامع و واحدی از حکمرانی خوب وجود ندارد.
دشواری اندازهگیری برخی از شاخصها: برخی از شاخصهای حکمرانی خوب مانند رضایت شهروندان یا اعتماد به دولت، به راحتی قابل اندازهگیری نیستند.
تأثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی: عوامل فرهنگی و اجتماعی مختلف میتوانند بر نتایج ارزیابی حکمرانی خوب تأثیر بگذارند.
محدودیتهای دادهای: در بسیاری از کشورها، دادههای مورد نیاز برای محاسبه شاخصهای حکمرانی خوب به صورت کامل و دقیق وجود ندارد.
اهمیت استفاده از شاخصهای حکمرانی خوب
استفاده از شاخصهای حکمرانی خوب به ما کمک میکند تا:
وضعیت موجود را ارزیابی کنیم: با استفاده از این شاخصها میتوانیم وضعیت موجود کشور را در زمینههای مختلف ارزیابی کرده و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کنیم.
اهداف توسعه را مشخص کنیم: این شاخصها به ما کمک میکنند تا اهداف توسعه پایدار را مشخص کرده و برنامههای عملیاتی برای دستیابی به آنها تدوین کنیم.
پیشرفت را اندازهگیری کنیم: با استفاده از این شاخصها میتوانیم پیشرفت کشور را در طول زمان اندازهگیری کرده و اثربخشی سیاستهای اجرا شده را ارزیابی کنیم.
شفافیت و پاسخگویی را افزایش دهیم: این شاخصها به افزایش شفافیت و پاسخگویی دولتها کمک میکنند و باعث میشود که شهروندان بتوانند عملکرد دولت را بهتر نظارت کنند.
در کل، شاخصهای حکمرانی خوب ابزاری قدرتمند برای ارزیابی عملکرد دولتها و بهبود کیفیت زندگی شهروندان هستند.حکمرانی خوب، یک فرایند مستمر و پیچیده است که نیازمند تلاش همه جانبه دولت، جامعه مدنی و شهروندان است. با توجه به اهمیت حکمرانی خوب در توسعه پایدار، باید تلاش شود تا این مفهوم را در جامعه نهادینه شده و با رفع چالشهای موجود، به سمت ایجاد یک جامعه بهتر حرکت کنیم.
به قلم سعید غریب خواجه ( دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران )
انتهای پیام/