خبر/
تصویب ۱۵ هزار میلیارد ریال برای بهسازی آزاد راه تبریز - زنجان
1403/08/29 - 22:49 - کد خبر: 124978
نسخه چاپی
نصر: استاندار آذربایجان شرقی از برگزاری نشستی با وزیر راه و شهرسازی به منظور پیگیری طرح های این حوزه در استان خبر داد و گفت: در خصوص بهسازی و آسفالت آزادراه تبریز- زنجان که ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن مصوب شده است، مقرر شد که تفاهمنامهای با بانک ملی ایران منعقد و این پروژه در موعد مقرر تکمیل شود.
به گزارش نصر، بهرام سرمست روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این نشست با حضور اعضای مجمع نمایندگان استان در تهران برگزار شد، گفت: در این نشست، آخرین وضعیت ۲۰ پروژه شاخص استانی از بین پروژههای نیمهتمام حوزه راه بررسی و تصمیماتی درخصوص تکمیل این پروژهها اتخاذ شد.
وی افزود: در این نشست مقرر شد برای هر شهرستان استان، یک پروژه اولویتدار با پیشرفت بالای ۷۰ درصد تعیین و با همکاری و مساعدت وزارت راه، طی امسال یا حداکثر سال آتی به بهرهبرداری برسد.
سرمست اعلام کرد: درخصوص طرح جامع شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر نیز مقرر شد برای کوتاه کردن روند بررسی و تصویب این طرحها، اختیارات شورای عالی شهرسازی به استان تفویض شود.
استاندار آذربایجان شرقی درخصوص پروژههای آزادراهی استان، گفت: آزادراه تبریز- مرند- بازرگان حدفاصل تبریز تا صوفیان، آذر ماه امسال به بهرهبرداری میرسد و مقرر شد که ۹ کیلومتر از ادامه مسیر به سمت مرند نیز تکمیل شود تا امکان اتصال به محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی و همچنین تسهیل ترافیک در مسیر صوفیان تا تبریز فراهم شود.
سرمست درخصوص آزادراه مراغه- هشترود هم گفت: ۲۹ کیلومتر از این آزادراه با پیشرفت بالای ۹۰ درصد، دهه فجر امسال افتتاح میشود و ۲۰ کیلومتر باقیمانده نیز ۷۰ درصد پیشرفت دارد که بر تسریع در اتمام آن تاکید شد.
وی با اشاره به اجرای قطعه ۶ آزادراه تبریز- ارومیه که بهعنوان کمربندی سوم تبریز هم عمل میکند، گفت: این پروژه توسط سرمایهگذار احداث میشود و نیازمند برطرف کردن برخی موانع و مشکلات است که وزیر راه و شهرسازی دستور لازم را در این خصوص صادر کرد.
سرمست درخصوص پروژههای بزرگراهی هم گفت: در این نشست بر تکمیل پروژههای مرند- ایواوغلی، باند دوم بستانآباد- سراب، کنارگذر شرقی بناب، باند دوم صوفیان- سلماس (کوزهکنان تا تسوج)، کنارگذر ایلخچی، باند دوم مرند- جلفا (۷ کیلومتر باقیمانده)، راه اصلی بناب- نقده، تبریز- اهر (گردنه گویجهبل) و اهر- مشکینشهر تاکید شد.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در حوزه ریلی هم دوخطهکردن محور میانه- تبریز و اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه راهآهن تبریز و ادامه آن تا چشمهثریا مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه احداث ۱۵ کیلومتر از مسیر خاوران تا تبریز شروع شده، مقرر شد که احداث باقیمانده این مسیر به طول ۱۴ کیلومتر نیز سریعاً آغاز شود.
وی افزود: افزایش سرویس قطارهای تبریز به دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، توسعه ترمینال فرودگاه بینالمللی تبریز و احداث و آسفالت ۱۰۱۷ کیلومتر راه روستایی از دیگر طرحهایی بود که در حضور وزیر راه و شهرسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سرمست اضافه کرد: هدف از تشکیل این جلسات مشترک پیگیری موثر و رسیدن به اولویتهای مشترک و حداکثری کردن سهم استان از اعتبارات ملی و تسریع در تکمیل پروژههای اولویتدار آن است.
وی تاکید کرد: طبق برنامهریزیهای به عمل آمده قرار است که برگزاری این جلسات در خصوص سایر پروژههای مربوط به وزارتخانههای دیگر نیز تداوم داشته باشد.
آزادراه تبریز- زنجان که با عنوان آزادراه پیامبر اعظم(ص) نامگذاری شده است، قسمتی از آزادراه تهران - قزوین - زنجان - تبریز - بازرگان و بخشی از راه ابریشم محسوب می شود که عملیات احداث آن از سال ۱۳۷۵ آغاز و اسفند سال ۱۳۸۹ بهره برداری شد. این آزادراه که نخستین آزادراه کوهستانی و یکی از عظیم ترین طرح های راهسازی کشور محسوب می شود ۲۸۵ کیلومتر طول دارد.
آذربایجانشرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.
انتهای پیام/
نصر