گفتگوی نصر با اولین مربی بانوان موتورسوار تبریز/

پلاک قرمز روی موتورسیکلت صورتی؛ گفتگو با زنی که برای حق موتورسواری می‌ جنگد

1403/08/29 - 22:59 - کد خبر: 124909 نسخه چاپی

نصر: در روزگاری که نقص قانون و ابهام شرع، هیجان موتور سواری را از قشر نسوان دریغ کرده است، بانویی را ترک موتور دیدم که به عنوان نماینده این قشر، خلاف جریان بی عدالتی حاکم شنا می کرد.

به گزارش نصر، با «اسرا باغبانیان» در اولین گردهمایی بزرگ کلوپ ملی گردشگری موتور سیکلت آشنا شدم. او یکی از محدود بانوان شرکت کننده، ویژه، سردمدارشان بود. از سر آغاز این حرفه جسورانه وی پرسیدم: علاقه من به این رشته ریشه در کودکیم دارد.
از سال ۹۵ موتور سواری را به صورت حرفه ای آغاز کردم.
قبلا با هیئت موتورسواران کار می کردم و در حال حاضر با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران همکاری دارم. با علاقه در فضای مجازی، کلوپ های فعال موتور سواری بانوان در سایر شهر ها را دنبال می کردم و با این واقعیت مواجه شدم که برخلاف شهرهایی چون مشهد، شهرهای شمال و تهران، در کلان شهر تبریز هیچ فعالیتی در این زمینه وجود ندارد! ما با بانوان موتور سوار سایر استان ها در ارتباط هستیم و گفتگو ها بر این واقعیت تلخ صحه می گذاشت که تبریز در این زمینه عقب مانده است. 
باغبانیان از تشکیل اولین کمیته موتورسواری در تبریز گفت: طی درخواست و پیگیری هایم در سال های ۹۶_۹۷ کمیته موتورسواری را در تبریز تشکیل دادیم و تا سال ۱۴۰۰، هرساله برای بانوان مسابقات برگزار می کردیم.
وی اولین مربی استان با کارت مربی گری و مجوز رسمی اموزش اقایان و خانم ها است: ما کلاس های آموزش مهارت موتور سواری بانوان را برگزار می کنیم و استقبال بالایی را در بانوان شاهدیم به طوری که از شهرهای دیگر هم در کلاس ها شرکت می کنند.
وی از هیجان کلاس های موتور سواری و استقبال روزافزون بانوان می گوید: استقبال کودکان و بانوان در سنین متنوع، هرسال بالاتر می رود چون کلاس های ما با امنیت کامل برگزار می شود و همواره تلاش می کنیم تجهیزات و موتور و لباس درجه یک برای آموزش ها به کار بگیریم. تاکنون هیچ حادثه ای در کلاس های ما رخ نداده است. ما همچنین در تابستان تورهای موتور سواری داریم که تجربه های جاده با سفر های گردشگری را در پی دارد.
 

گواهینامه بانوان؛ چالش اصلی این رشته
مربی موتور سواری بانوان از دغدغه اصلی این حوزه می گوید: دغدغه اساسی ما، بحث گواهینامه است که از سال ۹۵ از اکثر ارگان ها مطالبه کرده ایم ولی توجه ندیدیم. سال ۹۸ از هر استان یک مربی وکالت داشت که این مطالبه را در دیوان پایتخت مطرح کند ولی هنوز نتیجه نگرفته ایم. با این وجود هنوز برای اجرای عدالت در این حوزه مطالبه‌گر هستیم.
وی افزود: اگر گواهینامه داشته باشیم و پشتمان به حمایت قانون گرم باشد، راحت تردد می کنیم و مردم ما به این تصویر در اجتماع عادت می کنند. این یک واقعیت است که بانوان هم حق دارند طبق قانون با موتور تردد کنند. ما کاپشن و موتور داریم و لباس مان مشکلی ندارد.
طی تجربه در شهر و جاده دیده ایم که پلیس راهور و نیروی انتظامی به بانوان موتور سوار، احترام می گذراند ولی اصل گواهینامه هنوز تغییر نکرده‌است.
این روزها صحبت هایی در این حوزه هست که نوید اتفاقات خوب را می دهد.
وی در پایان گفت: امیدوارم نهادها ضمن حمایت از کمیته موتورسواری بانوان و کمک برای ارتقای گستره کلاس های آموزشی برای بانوان و کودکان، مسئله جدی گواهینامه را پیگیری کنند. 
انتهای پیام/
پلاک قرمز روی موتورسیکلت صورتی؛ گفتگو با زنی که برای حق موتورسواری می‌ جنگد فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار