خبر/

رکود؛ مهمان بازار کفش تبریز

1398/10/30 - 09:15 - کد خبر: 12476 نسخه چاپی

نصر: صنعت کفش تبریز از گذشته تا کنون یکی از صنایع مطرح در تبریز بوده است به طوری که کفش تبریز به عنوان یک برند نه تنها در کشور، بلکه در دنیا شناخته شده است. در سال های اخیر صنعت کفش تبریز مانند بسیاری از صنایع تا حدودی دچار پسرفت شده بود ولی با وجود تمام مشکلات، فعالان این صنعت همچنان گردنه های سخت اقتصادی را طی کرده اند.

به گزارش نصر ، اکنون کفش تبریز تا حدودی توانسته به جایگاهی که در گذشته داشته است برگردد و بخشی از تولید کفش کشور را تامین کند.
سالانه در تبریز بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون جفت تولید می شود و تبریز به عنوان بزرگترین قطب تولید کفش چرم کشور مطرح است. در این میان با افزایش قیمت بسیاری از کالاها، بازار کفش نیز از تورم در امان نمانده و همراه با سایر صنوف، افزایش قیمت را تجربه کرده است. در حال حاضر با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت کفش تا حدودی بازار کفش تبریز را با رکود مواجه کرده است.


کاهش قدرت خرید مردم

یک فروشنده کفش تبریز با اشاره کسادی بازار کفش تبریز گفت: در این فصل از سال معمولا بازار کفش دچار رکود می شود و با نزدیک شدن به پایان سال وضعیت بهبود می یابد ولی در حال حاضر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروش کفش نیز کاهش یافته است.
اصغری افزود: در حال حاضر وضعیت فروش در بازار کفش نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا حدودی افت کرده است و مشتریان از افزایش قیمت کفش ناراضی هستند.
وی ادامه داد: در وضعیت کنونی سودی که از فروش کفش عایدمان می شود نسبت به سود سال گذشته بسیار کم است چرا که اگر بخواهیم قیمت کفش را بیش از این افزایش دهیم مردم توان خرید را نخواهند داشت.


افزایش هزینه‌های تولید

یک تولیدکننده کفش تبریز با اشاره به وضعیت تولید کفش گفت: قیمت مواد اولیه کفش مانند چرم طبیعی به شدت افزایش یافته به طوری که نسبت به سه سال پیش چرم طبیعی سه برابر شده است.
امیر نادری در گفتگویی افزود: علاوه بر تامین هزینه های مواد اولیه، چندین نفر برای تولید یک جفت کفش کار می کنند تا محصول نهایی به دست مشتریان برسد.
وی ادامه داد: در حال حاضر هزینه های تولید کفش مانند هزینه های سایر صنوف زیاد شده است که این موارد در نهایت بر روی قیمت کفش اعمال می شود.
این تولیدکننده کفش تاکید کرد: دولت با اعطای وام کم بهره می تواند تا حدود زیادی از تولیدکنندگان حمایت کند که این موضوع باعث اشتغال و درآمدزایی می شود.


حال تولید کفش تبریز خوب است

در همین زمینه رئیس اتحادیه کفاشان تبریز گفت: قیمت مواد اولیه افزایش نیافته و مواد اولیه به وفور در بازار پیدا می شود که در این زمینه قیمت کفش نیز افزایش نیافته است.
علیرضا جباریان فام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی مهد صنعت مهد صنعت با بیان این که در حال حاضر وضعیت تولید خوب است، افزود: کفش تبریز به صورت مناسب و انبوه تولید می شود و هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
وی ادامه داد: هر سال معمولا از دی ماه تا ۱۵ اسفند بازار کفش دچار رکود می شود ولی بعد از ۱۵ اسفند فروش در فروشگاه ها رونق پیدا می کند.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز تاکید کرد: نسبت به سال گذشته فروش کاهش نیافته ولی قدرت خرید مردم کاهش یافته و این موضوع در فروش تا حدودی تاثیرگذار است.
جباریان فام با بیان این که کفش تبریز بهترین و باکیفیت ترین کفش کشور است، ادامه داد: در تبریز ۵۰ واحد تولیدی بزرگ و دو هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط وجود دارد که ۴۰ هزار نفر مستقیم و ۴۰ هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در این حوزه فعالیت می کنند.


تولید ۹۰درصد کفش چرم دست‌دوز در تبریز

وی تولید سالانه کفش در تبریز را بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون جفت دانست و گفت: تبریز بزرگترین قطب تولید کفش چرم کشور است و حدود ۶۰ درصد کفش کشور در تبریز تولید می شود.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان این که تبریز بزرگترین تولیدکننده زیره کفش در خاورمیانه است، تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد کفش های نظامی و ایمنی و ۹۰ درصد کفش چرم دست دوز در تبریز تولید می شود.

انتهای پیام/
رکود؛ مهمان بازار کفش تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار