نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در تحریریه نصر:
تغییرات مدیریتی در ارس قطعی است/ مصوبه انتقال آب ارس به تبریز در دولت قبلی رد شد / مس و ارس؛ دو نعمت بزرگ استان
1403/08/14 - 08:42 - کد خبر: 123946
نسخه چاپی
نصر: نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: تولیدیها در استان ما زمینگیر شده و ناترازیهای بسیاری وجود داشته است، در سال گذشته میزان صادرات فولاد در استان ما ۱۲ میلیون دلار بود، در حالی که امسال به کمتر از ۴ میلیون دلار رسیده است.
به گزارش نصر، "عزت الله حبیب زاده " با حضور در تحریریه نصر به سوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ داد.
وی در ابتدای این جلسه با اشاره به مشکلاتی که در استان وجود دارد، گفت: از مشکلاتی اساسی که استان ما را در آینده به چالش خواهد کشید یکی از آن ها مسئله آب شرب است؛ قطعی موقتی آب شرب در تمام روستاها و شهرهای استان هم اکنون نیز وجود دارد.
وی اضافه کرد: در این رابطه با توجه به این که از رود ارس حق آبه داریم و از طرفی متاسفانه در سالهای گذشته خط انتقال لوله آب رود ارس تنها ۳۲ کیلومتر کار شده است و همان گونه به حال خود رها شده و پیشرفتی نداشته است.
حبیب زاده اضافه کرد: اکنون مجمع نمایندگان و تمام مسئولان استانی در این رابطه باید با اهتمام و تلاش بیشتر با هدف توسعه استان پیگیر این مسئله باشند؛ مصوبه انتقال خط لوله ارس به تبریز در دولت شهید رئیسی به دولت رفت اما رد و خارج شد ولی با تلاش و همت آقای پزشکیان در دولت فعلی به تصویب رسید رئیس جمهور پزشکیان شخصاً به وزیر نامه نوشت و به اجرای آن تاکید کرد؛ ۲۱ همت برای این پروژه اعتبار لازم است و عملاً از جهت تامین مانع مالی مشکلی ندارد.
وی در ادامه به دیگر مشکلات استان پرداخت و گفت: دومین چالش ما در استان دسترسی به کریدورها و راههای اصلی است که در شأن آذربایجان نیست و در این رابطه فرصتهای طلایی را از دست داده و غفلت کرده ایم.
نماینده مردم به ترافیک مسیرهای منتهی به ارس اشاره کرد و گفت: جمعهها برای این که از فرودگاه به صوفیان بیاییم باید ۴ ساعت در راه بمانیم این در شأن استان ما نیست؛ در رابطه با آزاد راه ها اکنون آزادراه تبریز به ارومیه را به جد پیگیر هستیم، آزادراه تبریز - ماکو - بازرگان باید تاکنون تمام و به بهره برداری می رسید، پیمانکار قبلی (ترکیهای) خلع ید شد و پیمانکار جدید این پروژه را جلو می برد و امیدواریم تا پایان آذر ماه این آزادراه تا صوفیان باز شود، آزاد راه های مراغه به هشترود و سراب به تبریز از دیگر پروژههایی هستند که در حال پیگیری هستیم.
حبیب زاده ادامه داد: کریدور کلاله تا جلفا نیز توسط قرارگاه خاتم الانبیا با پیشرفت و جدیتی خاص در حال پیشرفت است، ۱۰۷ کیلومتر طول این پروژه است که باید در سه سال آینده از کلاله تا جلفا تحویل داده شود.
وی ادامه داد: آزادراه ورزقان به طرف خاروانا و نوردوز نیز از دیگر پروژههای استانی است که جا دارد از زحمات نماینده ورزقان تشکر کنیم این پروژه هم قرار است توسط خاتم الانبیا و طی سه سال آینده به بهرهبرداری برسد لازم به ذکر است که منابع این پروژه از مس تامین خواهد شد.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیشرفت استان در عرصه های اقتصادی، اضافه کرد: توسعه استانی، مبادلات اقتصادی و حضور سرمایهگذاران خارجی بخشی از عایدات این پروژهها و آزاد راه برای استان ما خواهد بود.
وی در ادامه گفت: مس و منطقه آزاد ارس دو نعمت بزرگ استان به حساب میآیند، منطقه آزاد ارس ظرفیت بزرگی برای استان ما است و باید موانعی که در این رابطه وجود دارد برداشته شود، باید در منطقه آزاد ارس نگاه اقتصادی داشته باشیم متاسفانه نگاههای سیاسی باعث شده است نتوانیم آن چنان پیشرفت کنیم؛ نبود انگیزه صادرات در بین تولید کنندگان و عدم اعمال معافیتها و معاف از مالیات بخشی از مشکلات منطقه آزاد ارس به حساب میآید.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر در رابطه با مشکلات قوانین گمرکی توضیح داد: اگر نمایندگان استان بتوانند گمرکات را در درب خروجی مناطق آزاد بگذارند مناطق آزاد به معنی واقعی خود نزدیک میشوند.
وی در رابطه با عملکرد مدیران مناطق آزاد گفت: هر کسی نسبت به توانی که دارد فعالیت کرده است اما ما باید در این رابطه نگاه اقتصادی داشته باشیم متاسفانه ما نمایندگان هم در این رابطه خوب عمل نکردهایم به جای این که به این مسئله توجه کنیم در رابطه با عزل و نصبها دخالت کردیم در حالی که حق دخالت نداریم و تنها وظیفه ما نظارت بر عملکرد مسئولین است.
وی تصریح کرد: در عزل و نصبها دخالت نداشتم اما مشورت داده ام و به انتصاب افرادی که در رابطه با آنها مشورت داده ام هیچ اصراری نداشتم.
وی در رابطه با وضعیت مدیریتی منطقه آزاد ارس نیز گفت: به زودی تغییراتی در منطقه آزاد ارس خواهد افتاد چرا که دولت چهاردهم روی کار آمده و نیاز است مدیران حاضر در منطقه با سیاستهای دولت چهاردهم پیش روند.
حبیب زاده به اتحاد بین مسئولین استانی تاکید کرد و گفت: یکی از بزرگترین امتیازاتی که در استان ما وجود دارد اتحاد نمایندگان استان و شخص آقای استاندار است و امیدوارم عقب ماندگی چندین ساله استان به همت این اتحاد در دولت چهاردهم تصحیح شود.
وی خاطر نشان کرد: استان آذربایجان شرقی در حوزه امنیت سرمایهگذاری رتبه 26، منابع بانکی رتبه 20، تسهیلات بانکی 2 درصد (در حالی که تهران 50 درصد بوده است!) داراست.
وی اضافه کرد: سهم استان آذربایجان شرقی در اخذ مالیات سال گذشته ۱۵ همت بود در حالی که استان ما ۱۸ همت و یعنی سه همت اضافه پرداخت کرده است! و مالیات سال جاری ۲۸ همت است که استان ما قادر به پرداخت این مبلغ نیست.
وی با انتقاد از وضعیت فعلی در استان و لزوم توجه بیشتر مسئولین گفت: تولیدیها در استان ما زمینگیر شده و ناترازیهای بسیاری وجود داشته است، در سال گذشته میزان صادرات فولاد در استان ما ۱۲ میلیون دلار بود، در حالی که امسال به کمتر از ۴ میلیون دلار رسیده است.
وی در رابطه با طرح احداث فرودگاه در ارس گفت: با ایجاد فرودگاه در منطقه آزاد ارس موافقم و در این رابطه جلساتی ترتیب داده شده است ولی باید تصمیم بر اساس کار کارشناسی انجام گیرد.
حبیب زاده با اشاره به دیگر نقص ها و ضعف ها گفت: راه آهن استان ما کلاً فرسوده است افزایش سرعت قطار افزایش کیفیت و ظرفیت قطار از نیازهای اصلی استان ما است، حمل و نقل استان پوسیده و ماشین های بین راهی فرسوده و همچنان با همان خودروها حمل و نقل ها صورت میگیرد.
وی در پایان در رابطه با ایجاد تولیدی های بزرگ در مرند گفت: با توجه به نبود زیرساختهای بزرگ تولیدی در مرند به دنبال این هستیم برخی از خودروسازان و شرکت های تولیدی مادر را به شهرستان مرند بیاوریم جلساتی در این رابطه صورت گرفته اما نتیجهای حاصل نشده است که در حال پیگیری هستیم.
انتهای پیام/
محمدرضا اخگرگداز