ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی با امتیازدهی به مصداق‌های عملی

1398/10/29 - 09:45 - کد خبر: 12384 نسخه چاپی

نصر: چهارمین جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت استان زنجان با محوریت تبیین فرآیند و ساز و کار اجراییِ ارزیابی عملکرد سال ۹۸ دستگاه‌های اجرایی، شامگاه شنبه به ریاست استاندار زنجان برگزار شد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، بخشنامه ارزیابی عملکرد سال ۹۸ دستگاه‌های اجرایی و فرآیند اجرایی آن در قالب محورهای عمومی و اختصاصی از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور به استان‌ها ابلاغ شده که بر اساس این بخشنامه، سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها موظفند بررسی اولیه گزارش عملکرد، تعیین ارزیابان شاخص‌های عمومی و اختصاصی، نهایی کردن امتیازات مکتسبه و همچنین ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان را به گونه‌ای مدیریت کنند که دسترسی به نتایج نهایی ارزیابی عملکرد استان از طریق سامانه نظام مدیریت عملکرد دولت، حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۹/۴/۳۱ امکانپذیر باشد.  
هریک از اعضای حاضر در این جلسه به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
استاندار زنجان در این جلسه گفت: در اجرای این بخشنامه ضمن اجرای قانون باید به مصداق‌های عملی، امتیاز داده شود زیرا در ارزیابی عملکرد به مصداق‌های عملی دارای خروجی، معتقد هستم.
فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه سختی‌ها و سنگینی کار دستگاه‌های مختلف باید در این ارزیابی سنجیده شود، اظهار داشت: شمار برگزاری جلسات، میزان اجرایی شدن مصوبات، عوارض ناشی از مدیریت‌ها، میزان جذب اعتبارات ملی، اجرای مصوبات در شهرستان‌ها و روستاها بسیار مهم بوده و باید در ارزیابی‌ها مورد توجه باشد زیرا مخاطب ما تمام مردم است.
وی خاطرنشان کرد: هدف از انجام ارزیابی عملکرد این است که چرخه مدیریت را به جایی برسانیم که بر اساس واقعیت‌ها مدیریت کرده و خروجی داشته باشیم زیرا اگر خروجی نباشد مورد پذیرش مردم نیست.
حقیقی افزود: ارزیابی‌ها باید به سمتی هدایت شود که به طور کامل کاربردی، مصداقی و عملیاتی باشد تا خروجی‌ها دیده شوند.
استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نقشه راه عملیاتی برای تمام معاونان استاندار، مدیران ستادی استانداری و فرمانداران استان ابلاغ شده و عملکرد آن‌ها بر اساس آیتم‌های نقشه راه، ارزیابی خواهد شد.
وی اظهار داشت: در خصوص ارزیابی عملکرد بانک‌ها آیتم‌های عمومی زیادی می‌تواند به شاخص‌های ارزیابی افزوده شود.
حقیقی خاطرنشان کرد: دلیلی ندارد بانکی که از نظر تخصصی قوی است در تکریم مردم نیز قوی باشد زیرا عملکرد تخصصی بانک‌ها بستگی به میزان منابع دارد.
وی افزود: جلسه‌ای نیز برای هماهنگی بیشتر با ارزیابان برگزار شده و از نظرات آن‌ها نیز استفاده شود و برای ارزیابی، افرادی انتخاب شوند که هم علم و هم انگیزه داشته باشند.


رویکرد دبیرخانه، احصای موانع موفقیت دستگاه‌ها است
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دبیر ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان زنجان نیز گفت: امسال رویکرد دبیرخانه به این صورت است که موانعی که اجازه موفقیت به دستگاه‌ها نمی‌دهد را احصا کنیم.
شهرام طهماسبی افزود: اگر می‌خواهیم اصلاح و بهبود در ارائه خدمات و افزایش رضایتمندی مردم و امیدواری به آینده ایجاد شود باید پذیرفت که نقطه آسیب‌پذیر ما در مدیریتمان است.
وی با بیان اینکه ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها ۲۰ سال است که انجام می‌شود، اظهار داشت: این کار در سال‌های اول، سخت بود اما به تدریج اصلاح و بهبود یافت و امروز به ریل مناسبی می‌رسد و واقعیت‌های اداری به صورت برجسته دیده می‌شود.
طهماسبی خاطرنشان کرد: ارزیابی اقدامات الکترونیکی در راستای اجرای دولت الکترونیک، اتفاق مهمی است که در ارزیابی سال ۹۸ دستگاه‌های اجرایی افتاده و پنج محور به سمت دولت الکترونیک است.
وی تصریح کرد: هر اندازه بتوانیم فرآیندها را الکترونیکی کنیم به همان اندازه امکان فساد، انحراف، اتلاف منابع و انرژی کمتر می‌شود.
فرماندار زنجان نیز گفت: دستگاه‌های اجرایی نسبت به مسائل اجتماعی نیز مسؤولیت دارند که این موضوع باید در بخش‌های مختلف فراگیر شود که می‌تواند حرکت رو به جلو باشد.
رضا عسگری افزود: در مورد برون‌سپاری نیز وقت آن است که دستگاه‌ها ارزیابی شوند زیرا دستگاه‌های اجرایی، بخشی از اقدامات خود را برون‌سپاری کرده‌اند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان نیز گفت: تعیین شاخص‌های ارزیابی بانک‌ها بر عهده این اداره کل گذاشته شده که بر این مبنا حداقل‌هایی که بانک‌ها از نظر ارتباط مردمی باید داشته باشند برای ایجاد انگیزه در ارزیابی بانک‌ها اِعمال می‌شود.
ابوالفضل عباسچیان اظهار داشت: این شاخص‌ها در حضور معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز ارائه شد که ایشان ضمن تایید و پذیرش، درخواست کردند تا این شاخص‌ها برای اجرا به تمام استان‌ها ابلاغ شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز گفت: بهتر است تجربیات دستگاه‌های برتر به صورت الکترونیکی در دسترس باشد و امتیاز عدم مصداق‌ها نیز در این ارزیابی اِعمال شود که سطح استان را بالا می‌برد.
جواد تاراسی اظهار داشت: امتیاز مربوط به آیتم‌هایی که اختیارات آن طبق قانون در دست دستگاه‌های استانی نیست نیز از این ارزیابی حذف شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: علاوه بر تکریم مردم و عملکرد بیرونی دستگاه، بهتر است مشارکت کارکنان در داخل سازمان نیز در این ارزیابی مورد توجه باشد.
پرویز قزلباش خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در ارزیابی عملکرد سال ۹۷ در بین دانشگاه‌های کشور، رتبه سوم را کسب کرد.
انتهای پیام/
ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی با امتیازدهی به مصداق‌های عملی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار