گفت‌وگوی اختصاصی نصر با عکاس اهری دارنده مدال طلای جشنواره عکس قرقیزستان/

آداب و رسوم قره داغ، هویتی اصیل برای ثبت عکس

1398/10/28 - 16:46 - کد خبر: 12328 نسخه چاپی

نصر: یک عکاس اهری گفت: آداب و رسوم قره داغ، هویت اصیل برای ثبت عکس هایم است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۹۸، «سعید قاسمی» عکاس شناخته شده اهری بار دیگر در عرصه عکاسی بین الملل خوش درخشید و مدال طلای فیاباز جشنواره بین المللی قرقیزستان را به خود اختصاص داد.

«سعید قاسمی» در گفت و گو با خبرنگار نصر، موضوع اثر افتخار آفرین خود را «رنگرزی سنتی» عنوان کرد و گفت:  رنگرزی سنتی جزئی از آداب و رسوم و فرهنگ زندگی روستایی مردمان ارسباران است، چرا که زندگی‌شان بیشتر برپایه کشاورزی، دامداری و همچنین تولید فرش و ورنی است، از این‌رو استفاده از رنگ‌های سنتی نظیر پوست و ریشه درختان و یا پوست انار که موجب ثابت ماندن رنگ فرش و ورنی می شود استفاده می کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از سوژه های عکاسی من به زندگی و ظرفیت های قره داغ اختصاص دارد، این عکس را نیز در یکی از روستاهای قره‌داغ به ثبت رسانده ام که در آن جریان هنر، رنگ، رسوم و زندگی جاری است. این عکس در بخش رنگی جشنواره قرقیزستان مورد تایید داوران قرار گرفت و مدال طلا را به خود اختصاص داد.

عکاس اهری با بیان اینکه طی سال‌های اخیر موفقیت های عکاسان اهری، بخش عمده آثار مورد تایید جشنواره‌های داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: چندین سال است که عکاسان اهری با وحدت رویه در جشنواره های مختلف شرکت می کنند و بخش عمده رتبه های نخست را به خود اختصاص می دهند و نگاهی ویژه را به سمت ارسباران جلب کرده اند، بسیار خرسندم از اینکه اینگونه توانسته ایم فرهنگ ناملموس ارسباران را به ثبت برسانیم و ویژگی ناب زندگی در این منطقه را در عرصه بین المللی نیز معرفی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به دغدغه های عکاسان، خصوصا عکاسان خبری، اظهار داشت: عکاسان خبری دغدغه‌های بسیاری از جمله تامین هزینه‌های زندگی، استهلاک دوربین و وسایل عکاسی، وسیله نقلیه برای رسیدن به محل اتفاق یا سوژه دارند که متاسفانه با اوضاع کنونی کشور قابل تامین نیست و اکثر عکاسان راه چاره را شرکت در جشنواره های مختلف می دانند تا حداقل با مقدار مبالغ به دست آمده بتوانند زندگی خود را بگذرانند.

قاسمی در پایان سخنان خود، با تاکید بر اینکه همواره در حرفه خود پابرجا خواهد بود، گفت: حتی اگر شرایط خیلی هم سخت شود باز حرفه خود را ادامه خواهم داد، چرا که معتقدم هر شخصی برای تحقق اهدافش باید بر هدف خود استوار باشد و مهم تر از آن رسالتی که نسبت به مرز و بوم خود دارد ادا کند.

گفتنی است، «سعید قاسمی» متولد سال ۱۳۵۶ در روستای اسکانلو منطقه خداآفرین و ساکن شهرستان اهر است، فعالیت عکاسی خود را از سال ۱۳۷۰ آغاز و از سال ۱۳۸۹ عکاسی را به صورت حرفه ای در بخش خبری ادامه داده است.

قاسمی از سال ۱۳۹۷ به عنوان عکاس خبری خبرگزاری صدا و سیمای تهران به فعالیت‌ می پردازد و اولین عکاس دارنده درجه هنری در رشته عکاسی در منطقه ارسباران است.

این عکاس اهری، کسب بیش از ۴۰ جایزه ملی در جشنواره های ملی و بین المللی و صدها اثر راه یافته به جشنواره های ملی و بین المللی را در کارنامه خود دارد و به گفته وی، غالبا در حوزه عکاسی خبری فعالیت داشته است.

از موفقیت های «سعید قاسمی» در عرصه های ملی و بین المللی می توان به مقام دوم اولین جشنواره ملی عکس چهلمین بهار قزوین، برگزیده نخستین جشنواره هنرهای تجسمی روستا و عشایر قم، مقام اول هفتمین سوگواره عکس هیآت، کسب دو دیپلم افتخار جشنواره بین المللی فیلارمونیای قرقیزستان ۲۰۱۹، مدال برنز جشنواره بین‌المللی خیام ۲۰۱۸، اشاره کرد.

گفت و گو از نویده رئوف فرد
انتهای پیام/
آداب و رسوم قره داغ، هویتی اصیل برای ثبت عکس نویده رئوف فرد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار