دریافت مجوز کار برای اتباع خارجی در ترکیه تسهیل می‌شود

1403/07/24 - 22:22 - کد خبر: 122782 نسخه چاپی

نصر: مدت زمان معافیت از اخذ مجوز کار برای اتباع خارجی در ترکیه از 6 ماه به 3 سال افزایش یافت و فرآیندهای آن تسهیل شد.

به گزارش نصر، وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه با هدف افزایش ثبت قانونی اتباع خارجی در بازار کار ترکیه و تسهیل روند معافیت از اخذ مجوز کار برای این افراد که در حوزه‌های اقتصادی، حرفه‌ای و فناوری نقش مهمی ایفا می‌کنند، تغییراتی در «آیین‌نامه اجرایی قانون نیروی کار بین‌المللی» اعمال کرده است.
بر اساس این اصلاحات که در«روزنامه رسمی» منتشر شده و به اجرا درآمده است، مدت زمان معافیت از مجوز کار برای خارجی‌هایی که در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فناوری و آموزشی به ترکیه خدمات مهمی ارائه می‌دهند، از 6 ماه به 3 سال افزایش یافته است. همچنین، فرآیندهای مربوط به معافیت از مجوز کار تسهیل شده است.
وزارت کار و تأمین اجتماعی در تشریح این تغییرات اعلام کرد که بر اساس قانون نیروی کار بین‌المللی، معافیت از اخذ مجوز کار به معنای معافیت از الزام دریافت مجوز کار نخواهد بود. بلکه تنها روند درخواست و ارزیابی متفاوتی اعمال خواهد شد و در نهایت، برای افراد خارجی مجوزی در این زمینه صادر خواهد شد.
گروه‌های مختلف از جمله افرادی که در فعالیت‌های علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی شرکت می‌کنند، اساتید دانشگاه، پژوهشگران، متخصصان در زمینه اکتشاف و استخراج نفت و گاز، خدمه کشتی، ورزشکاران حرفه‌ای، نمایندگان تورهای مسافرتی و کارآموزان مشمول این تغییرات خواهند بود.
همچنین، افرادی که تحت »حفاظت موقت بین المللی» قرار دارند و دارندگان مجوز اقامت بشردوستانه که از سوی وزارت کشور به وزارت کار و تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند، نیز مشمول معافیت از مجوز کار خواهند بود. در مقابل، این وزارتخانه همچنان روندهای مربوط به صدور مجوز کار برای افرادی که نیاز به آن دارند را ادامه خواهد داد.
علاوه بر این، به خبرنگارانی که دارای کارت مطبوعاتی دائمی هستند و با تأیید اداره ارتباطات وارد ترکیه می‌شوند، نیز امکان فعالیت تحت معافیت از دریافت مجوز کار داده می‌شود.
هدف از این تغییرات، تقویت سطح معرفی ترکیه در سطح بین‌المللی از طریق حضور مؤثر و باکیفیت نمایندگان این کشور در تمامی حوزه‌ها و ابزارهای ارتباطی بین‌المللی است.

در این اصلاحات، همچنین به تسهیل شرایط برای ورزشکاران حرفه‌ای خارجی و مربیان آن‌ها اشاره شده است. این افراد در صورت داشتن تأییدیه از وزارت جوانان و ورزش یا فدراسیون فوتبال ترکیه، مشمول معافیت خواهند شد. گروه‌های دیگری همچون پزشکان ورزشی، فیزیوتراپیست‌های ورزشی، مکانیک‌های ورزشی و ماساژورهای ورزشی نیز از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.
علاوه بر این، برای نمایندگان تورهای مسافرتی خارجی که در ترکیه فعالیت می‌کنند، مدت زمان معافیت از مجوز کار بر اساس سال تقویمی محاسبه خواهد شد.
همچنین با این تغییرات، محدودیت زمانی 30 روزه برای ارائه درخواست معافیت از مجوز کار از تاریخ ورود قانونی به ترکیه برداشته شده و به خارجی‌ها این امکان داده شده است که در هر زمانی از مدت اقامت قانونی خود در ترکیه، درخواست معافیت از مجوز کار را ارائه دهند.​
انتهای پیام/
دریافت مجوز کار برای اتباع خارجی در ترکیه تسهیل می‌شود خبرگزاری آناتولی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار