یادداشت/

احیای باغشهر تبریز نیازمند اراده همگانی

1403/07/22 - 13:47 - کد خبر: 122604 نسخه چاپی

نصر: تبریز از گذشته ملقب به باغشهر ایران، شهری که باغات باغمیشه، کوچه باغ، شنب غازان، حکم آباد،خطیب و... تشکیل دهنده بخش اعظمی از این شهر بودند که به مرور زمان و بعد از انقلاب اسلامی با گسترش شهر نشینی و ساخت و ساز، عملا نابودی باغات و به بتن شهر تبدیل شد. 

شهرداری تبریز می تواند با الزام سازندگان ساختمان های مسکونی و تجاری تا حدودی کمبود فضای سبز را جبران کند، طرح درختکاری در حاشیه شهر هم می تواند نسخه نجات تبریز از وضعیت فعلی باشد،جایی که شهرداری با یک طرح انتقال ساکنین حاشیه شهر به یک مکان امن و تملک این اراضی پرخطر گسل نشین،با ایجاد فضای سبز و درختکاری انبوه در این منطقه با یک تیر دونشان هدف بگیرد،اول انتقال حاشیه نشینان از یک خط گسل و خانه های ناامن از نظر ساختاری به یک منطقه امن و دوم ایجاد یک منطقه وسیع فضای سبز با انبوهی از درختان برای احیای باغشهر تبریز. 

گره کور ترافیک بلای جان تبریزی ها
ظهور هفده شهریور های جدید در تبریز اوج گرفته است، بطوری که پاستور جدید، تقاطع گلگشت و بتازگی حتی کوی ولیعصر هم به این مقوله اضافه شده اند تا معضلی با نام گره کور ترافیکی را به تبریز هدیه کنند. 

لزوم احداث شهر سلامت
در این مناطق عبور و مرور و زندگی عادی برای ساکنین به یک چالش روزانه مبدل شده است و بنظر می رسد زمان آن فرا رسیده است تا در منطقه به دور از هسته مرکزی شهر محلی با نام شهرک پزشکان ایجاد و با پیش بینی ظرفیت پارکینگ مناسب، محل اسکان مراجعان دیگر استان ها احداث شود تا نفس ترافیکی شهر باز شود. 
زمین های ارتش در محدوده کمربندی میانی محل مناسبی برای این مهم است، شهر جدید شهریار،روستای شادباد و منطقه قراملک هم از دیگر مناطقی هستند که می توانند بار ترافیکی هسته مرکزی کلانشهر تبریز را کاهش دهند، گرچه گسترش حمل و نقل عمومی می تواند مکمل این طرح باشد.

مهندس قاسمزاده - پژوهشگر حوزه برنامه ریزی روستایی وشهری
انتهای پیام/
احیای باغشهر تبریز نیازمند اراده همگانی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار