هفته فیلم و عکس به همت انجمن سینمای جوان تبریز برگزار شد/ 

فیلمسازان جوان تبریزی رهسپار جشنواره فیلم کوتاه تهران شدند

1403/07/21 - 16:15 - کد خبر: 122496 نسخه چاپی

نصر: اصالت هنرآفرینی در انجمن سینمای جوانان ایران به سال های پیش از انقلاب بر می گردد که به مرور زمان، در حوزه های مختلف هنری از جمله عکاسی و فیلمسازی پیشرفت کرده است. اواسط مهرماه امسال به مناسبت هفته فیلم و عکس، هنر جوانان تبریزی را در صفحه سینما در سالن پلاتو سینما ۲۹ بهمن شاهد بودیم. 

به گزارش نصر، «حسین شایقی» مدیر دفتر انجمن سینمای جوان در تبریز، از سابقه این انجمن ها می گوید: این انجمن ها به نمایندگی از سازمان سینمایی در کل کشور فعالند و سابقه تاسیس انجمن سینمای جوانان ایران  به سال ۱۳۵۵ بر میگردد که به عنوان موسسه غیر انتفاعی آموزش فیلمسازی کار خود را آغاز کرد. دفتر انجمن سینمای جوان در تبریز هم یکی از اولین دفاتر در کل کشور بوده که امسال به نمایندگی سازمان سینمایی، سیزدهمین دوره فیلم و عکس را برگزار کرد.
 

وی افزود: در این هفته، فیلم و عکس های یک ساله تولیدی دفتر با همکاری حوزه هنری و اداره ارشاد پخش شدند. این برنامه ها به صورت غیر رقابتی بود و در پایان، تقدیری با توجه به امکانات از هنرمندان به عمل آمد. این اولین سالی است که ۱۷ فیلم در دفتر تبریز با حداقل امکانات، تولید شد که در نوع خود بی سابقه بود و با استقبالی غیر قابل پیش بینی مواجه شدیم.
وی در ادامه گفت: پس از پخش فیلم های کوتاه، کارگاه هایی با حضور اساتید فیلم سازی تبریز برگزار شد از جمله کارگاه زاویه نگاه در سینما توسط استاد حسن نجفی، خیال در سینما توسط بهمن ارک، ملاقات با فرشته توسط اکبر شریعت و کارگاه گریز از دیدگاه های رایج در ایده پردازی توسط وحید نامی برگزار شدند. 
وی تشریح کرد: پیچینگ فرایندی استانی است که برای تولید فیلم های حرفه ای و نیمه حرفه ای اتفاق می افتد. ماحصل پیچینگ، فیلم های کوتاهی است که در جشنواره های منطقه ای و سپس به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه میابند که امسال ۲۷ مهر تا اولیل آبان برگزار می شود. 
 

نمایشگاه صد عکس _صد عکاس
وی در خصوص نمایشگاه عکس در گالری های استاد نخجوانی و  استاد فاسونکی که در سینما ناجی برپا شد، گفت: در حوزه عکاسی، این رویداد گسترده امسال با تعداد عکس بیشتری برگزار شد و نزدیک به ۴۰۰ نفر از عکاسان این استان به استقبال نمایشگاه آمدند. عکاسان همگی با هزینه های شخصی در این رویداد شرکت کردند. این نمایشگاه با مدیریت «کمال شب خیز» از اساتید مجرب عکاسی برپا شد و همزمان کارگاه عکاسی: زمان طلایی توسط خود استاد برگزار شد.

ما مطالبه داریم ولی کسی ‌پاسخگو نیست
به گزارش نصر، «حسین شایقی»، متولد ۱۳۵۹ در تبریز، فارغ التحصیل فیلمسازی است و در سال ۸۲ در انجمن سینمای جوان آموزش دیده است. وی در سال۹۲ جایزه فیلم کوتاه تجربی جشنواره فیلم کوتاه تهران را کسب کرد که جز معتبر ترین جوایز این عرصه است. ۱۶ سال فعالیت در صدا و سیما، تدریس در انجمن سینمای جوان و ۶ ماه سرپرستی دفتر انجمن سینمای جوان در تبریز از دیگر فعالیت های وی در حوزه فرهنگ و هنر این شهر است.
وی از شرایط ناشایست دفتر انجمن سینمای جوان در تبریز گفت: دفتر انجمن به عنوان موسسه ای که سینماگران جوان و معتبر تحویل جامعه هنری می دهد، در کلانشهر تبریز چنان که شایسته است، مورد توجه نیست! بسیاری از هنرمندان سینمای ایران فارغ التحصیل انجمن اند ولی با همه افتخارات و وجود پتانسیل ها در تبریز، دفتری انبار گونه به ما داده اند که در شأن ما نیست. با یک دهم حقوق یک فوتبالیست، انجمن ما زیر و رو می شود ولی گویا متولیان فرهنگ و هنر در اینجا خفته اند و بی توجه به استعداد های این شهر، هیچ اقدام موثری برای بهتر شدن شرایط دفتر انجمن نمی کنند. 
وی اذعان داشت: دفتر ما کل استان را پوشش می دهد و اصلی ترین ارگانی که می تواند به ما کمک کند و باید کمک کند، ارشاد است. کل بودجه ما برای این همایش ۶ میلیون بوده! تنها ارگان حامی ما در این برنامه حوزه هنری بود. 
وی یادآور شد: همچنین در این مدت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری و جناب نصیر بیگی هم از انجمن حمایت کرده اند و ما در سایه این حمایت ها، فصول  پاتوق فیلم کوتاه برگزار می کنیم که این هفته هم ، روز یکشنبه ۲۲ مهرماه در پردیس سینمایی ناجی، سالن سینما تک با حضور رسول ایرانزاد برگزار خواهد شد. 
شایقی از تلاش های انجمن برای فیلمسازی با امکانات محدود گفت: ما در فضایی که ارشاد به ما داده، تلاش کردیم امکانات بیافرینیم و ظرفیت ایجاد کنیم. دوربین های ما از گوشی دست جوانان کم کیفیت تر و لوکیشن فیلم های ما خیلی محدود است. این درحالی است که از میان ۵۶ دفتر انجمن در کل کشور، انجمن های شهرهایی چون کاشان و یزد، در دفاتر کوچک خود امکانات خیلی خوبی از جمله فضایی اختصاصی برای لوکیشن فیلم هایشان دارند. 
 

موازی کاری، آفت پیشرفت در این حوزه 
وی در این خصوص اذعان داشت: در دورانی که فعالیت سینمای جوان رنگ باخت، موسساتی سربرآوردند که متاسفانه امروز موجبات موازی کاری را فراهم کرده اند. ما نماینده این فعالیت ها در تبریز هستیم و انجمن ما ۵۳ سال سابقه فعالیت دارد. بسیاری از فارغ التحصیلان انجمن، امر‌وز اساتید بازنشسته اند. بیس و ریشه هنرمندان مطرح ایران از این دفاتر بر آمده که امروز فراموش شده و این سیر قهقرایی فرهنگی را شاهدیم. ما شاهدیم که در سال ۱۴۰۲، بودجه ای به موسسات خاص سینمایی داده شد که باید به انجمن، نماینده سازمان سینمایی کشور در تبریز تعلق می گرفت! وقتی هم در پی این ناعدالتی، مطالبه گری می کنی وارد حواشی می شوی. معتقدم باید در این زمینه شفاف سازی اتفاق بیفتد. 
وی افزود: سابق در این شهر جشنواره فیلم کوتاه تبریز، جشنواره وحدت و فیلم کوتاه رحمت برگزار می شد که ۳ سال است دیگر برگزار نمی شوند تا این هنرمندان در رقابت های سالم رشد کنند. سینما فرصتی است که جوانان می توانند تاثیر گذار فرهنگی باشند. متولیان فرهنگی با توجه به این مهم، می توانند با حمایت مالی از این هنرمندان، از فسادی که می تواند در پشت پرده محدودیت ها و محرومیت ها اتفاق بیفتد، جلوگیری کنند و موجب شکوفایی استعداد های درخشان این شهر شوند.
 

به گزارش نصر، «فرهاد باغشمال» از مسئولین حوزه هنری تبریز، حمایت از انجمن سینمای جوان را وظیفه ای در جهت تربیت فیلمسازان جوان خواند: علاوه بر ارزش برند انجمن سینمای جوان که باید حمایت شود، تمامی ارگان هایی که وظیفه حفظ و ارتقای فرهنگ و هنر این شهر را برعهده دارند، باید جهت تربیت فیلم سازان جوان، در برنامه ریزی های انجمن حضور یابند و شاخص های این برنامه ها را مشخص کنند.
وی افزود: در شهر ما پتانسیل بالاست و باید فیلم هایی تولید شوند که از میان آنها، برگزیدگانی در جشنواره های کشوری و جهانی داشته باشیم تا افتخاری بر هنر شهرمان باشد.
وی اذعان داشت: باید از موازی کاری ها جلوگیری کرد تا همه دست در دست هم، اقدامات را به سمت کارهای مشارکتی ببریم تا شاهد هم افزایی هرچه بیشتر هنر در این عرصه باشیم. 
انتهای پیام/
فیلمسازان جوان تبریزی رهسپار جشنواره فیلم کوتاه تهران شدند فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار