یادداشت نصر/

صنایع دستی معاف از مالیات ماند/ دولت در شرایط بحرانی ناقل خبرهای خوش باشد

1398/10/25 - 17:11 - کد خبر: 12180 نسخه چاپی

نصر: امروزه در تمام کشورها میراث فرهنگی، باورهای قومی و آثار هنری دارای نقش و جایگاه پر اهمیتی است که در این میان صنایع دستی بیش از سایر شاخص ها در کانون توجه جوامع قرار گرفته است.

صنایع‌دستی باوجود رقبای جدی صنعتی و ماشینی خود به‌واسطه رونق بخشیدن به عرصه صادرات، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی شاغلان روستایی، همانند گذشته می‌تواند بسیاری از نیازهای اقتصادی مردم را برآورده سازد.

در کشوری مانند ایران که از یکسو با آمار قابل توجه بیکاری همراه بوده و از سوی دیگر متحمل تحریم های گوناگون است صنایع‌دستی با پتانسیل‌ بی‌شمار در زمینه فعالیت و سرمایه‌گذاری می تواند فرصتی طلائی برای ایجاد تحول در چرخه اقتصادی کشور باشد، چراکه هنر مقوله ای غیر قابل تحریم است که حمایت از آن یک ضرورت، به شمار می‌آید.

اشتغال زایی یکی از مشکلات فراروی هر جامعه است و از آنجا که بیکاری معضلات عظیم اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد، لذا توجه به رفع این مشکل باید در راس برنامه های اقتصادی دولت ها قرار گیرد. آنچه در این راستا مهم است اولویت بخشیدن برنامه های حمایتی دولت ها برای جهت دهی به آن دسته از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی است که نیل به این هدف را در کوتاهترین زمان و کمترین هزینه میسر سازد.
 
طی دو ماه گذشته دفتر پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور پیش نویس لایحه اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی کشور را ایجاد و برخی از بندها و حوزه هایی که مشمول معافیت مالیاتی بود را حذف کرده بود. یکی از این موارد ماده ۱۴۲ قانون مالیات های مستقیم بود که درآمد کارگاه های فرش دستباف و صنایع دستی و شرکت های تعاونی و اتحادیه های تولیدی مربوطه از پرداخت مالیات معاف بودند.

با مطرح ساختن این موضوع، گمانه زنی های بسیاری در خصوص تعطیلی کارگاه های صنایع دستی و ایجاد اختلال در فعالیت فعالان این عرصه به گوش می رسید، چراکه با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه با اعمال پرداخت مالیات به هنرمندان دیگر هیچ فرصتی برای معیشت هنرمندان نمی ماند.

خوشبختانه روز گذشته خبر مهمی از بهارستان منعکس شد که مبنی بر تصویب طرح معافیت مالیاتی هنرمندان صنایع دستی توسط مجلس بود که پس از تایید شورای نگهبان به اجرا خواهد رسید.

کلام آخر اینکه، با شرایط خاص و بحرانی که کشور در آن قرار گرفته انتظار می رود دولت بیشتر به طرح برنامه های حمایتی خود از تولیدکنندگان داخل بپردازد و از طرح موضوعاتی همچون رد معافیت مالیاتی هنرمندان و موضوعاتی از این قبیل بپرهیزد چرا که شرایط فعلی همدلی و همکاری بیشتری را می طلبد و ایجاد نگرانی در بین مردم نه تنها ناآرامی را در میان جامعه بیشتر می کند، بلکه امنیت خاطر را نیز از آن ها می گیرد.

نویده رئوف فرد – عضو تحریریه نصر
انتهای پیام/
صنایع دستی معاف از مالیات ماند/ دولت در شرایط بحرانی ناقل خبرهای خوش باشد نویده رئوف فرد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار